Kirjoittaja Aihe: Sytytystulppa  (Luettu 13204 kertaa)

Kesäkuu 26, 2013, 19:35:27 ip
Luettu 13204 kertaa

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
NGK B-7HZ mitä tarkoittaa tuossa tulpassa toi Z.
Mikä olisi vastaava tulppa muilla merkeillä?

Kesäkuu 26, 2013, 19:44:31 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja

Kesäkuu 26, 2013, 20:26:11 ip
Vastaus #2

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tattista Tero linkistä tuoltahan löytyy jo paljon .

Lokakuu 03, 2022, 08:59:33 ap
Vastaus #3

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen ennekinn ihmetellyt, miten NGK tulppia valmistava yritys on edeleenkin toiminnassa? Kun kaikki asiantuntijat kertovat tulppien oleva epäkuranttia tavaraa. Ilmeisti menestys perustuu siihen, että huonon tulpan valmistuskustannus on pieni, ja taas myyntimäärät on suuria, koska ei-asiantuntijat ostavat niitä aina hajonneiden tilalle, kun eivät ymmärrä vaihtaa merkkiä.,

Lokakuu 03, 2022, 10:02:48 ap
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sellainen tuntuma on kehittynyt että ngk:n huonouden voi yhdistää enempi näihin kaasutinkoneisiin ja siihen ryyppyhanikkaan. Itse en ole noihin ruiskukoneisiin tarvinnut suurennuslasin kanssa tihvailla tulppien merkkiä. NGK esimerkiksi Tuutin koneessa on kyllä myrkkyä mielelle.

Lokakuu 03, 2022, 10:24:03 ap
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Olen ennekinn ihmetellyt, miten NGK tulppia valmistava yritys on edeleenkin toiminnassa? Kun kaikki asiantuntijat kertovat tulppien oleva epäkuranttia tavaraa. Ilmeisti menestys perustuu siihen, että huonon tulpan valmistuskustannus on pieni, ja taas myyntimäärät on suuria, koska ei-asiantuntijat ostavat niitä aina hajonneiden tilalle, kun eivät ymmärrä vaihtaa merkkiä.,

Kestää ne ihan hyvin jos kaikki on kunnossa. Veteraanilaitteessa aina joskus ei ole. Voi tulla pulaa sähköstä, tai polttoaineesta tilapäistä ylitarjontaa. Tekninen vika tai käyttäjän virhe. Silloin on kiva jos tulppa ei olekaan laakista vainaa. Itse ostin aikoja sitten laatikollisen Hitachi-tulppia CB350:iin. Hyvin toimivat, ja ovat saattaneet kastuakin joskus, kun olen väkisin käynnistänyt koneen vaikka akku oli heikossa kunnossa. Ei mitään syytä käyttää herkästi tärvääntyvää NGK:ta jos muitakin saa.

Ruiskukoneista sen verran, että kerran kun pimeni Saabista sytytyskasetti, onneksi kotipihassa, niin sain tulpat kasteltua siitäkin. Vaihtoehto käynnistymättömyyden syylle oli joko kasetti tai kampuran asentoanturi. Jälkimmäisen sai "ohitettua" starttaamalla kaasu pohjassa. No, ei lähtenyt, mutta tulpat kastui. Ostin uuden kasetin, asensin, ja huonostihan tuo kävi, missaili ainakin yhdellä pytyllä, ehkä useammallakin. Tuli mieleen että onkohan nuo tulpat NGK:t? No olihan ne. Kuivatus ulkoilmassa ei auttanut. Hätävarakonsti oli päästellä ne kuumailmapuhaltimella tulikuumiksi, alkoivat toimia, mutta arvaas luotinko enää? No en, vaan hommasin uudet. Tais ne olla NGK:t, kun ei muuta paikallisessa ollut, mutta pärjäsi niillä kun taas kaikki toimi.

Robustisuudeksikin hienosti kutsutaan tuotteen sellaista ominaisuutta, että se sietää poikkeavia tilanteita. Arvostan sellaista, vallankin kulkuvälineissä ja niiden komponenteissa. 
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2022, 10:25:36 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 03, 2022, 11:24:13 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elämänkumppanissakin tuo ropustisuus ois joskus suotava ominaisuus...

Lokakuu 03, 2022, 13:02:20 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Voipi olla että ongelma koskee lähinnä noita pienikierteisiä, joita vaikkapa CB-Hondissa on. Kyllä mullakin Soliferissa toimi tulppa aina, ei edes piikkiä tehnyt, ja NGK:ta oli, sitä "autokokoa". Ja ne mun Saabin tulpatkin elpyivät kunnon kuumennuksella.

Kari

Lokakuu 03, 2022, 13:13:45 ip
Vastaus #8

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eniten olen joutunut manaamaan Championeja. Ne eivät
70-luvun alussa Pappiksessa oikein pelanneet.Aina oli sittatappi.

Parhaat olivat Bosch-merkkisiä. Nykyään tuntuu,että kaikki pelaavat.

t. Markku

Lokakuu 03, 2022, 15:13:05 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
"Osta nää, näissä on paras kate" ;D

Kari

Lokakuu 03, 2022, 15:15:18 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Pienikierteisillä ngk tulpilla ajatin 100tkm vai oliko 120tkm ilman murheita ennen vaihtoa äiteen pösöllä. Huolto-ohjelma suositti kyllä aiemmin mutta menin minin huolto-ohjelman mukaan kun siinä on sama kone ja tulpat.

Peseootin kaasuitin oli sitten aika hyvin säädöissään eikä tulvinut missään kohtaa, ja äitee muisti laittaa ryypyn pois hyvissä ajoin startin jälkeen?
Kari

Lokakuu 03, 2022, 15:15:29 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alunpittäin kyse oli siitä Z-merkistä.  Voiskos se tarkottaa, että soveltuvat vastaavalla merkillä varustetun tankin sytyttämiseen?

Lokakuu 03, 2022, 15:42:46 ip
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Lähtökohtaisesti tulppien vaihto on yliarvostettua lukuunottamatta erittäin kireitä kilpakoneita. Hondan cb350 ei kuulune niihin. Kaveri ajoi samoilla ngk tulpilla 350 chevyn pikkulohkolla ryssän bensalla 100tkm. Ostin sen siltä ja ajoin lisää ilman vaihtamista. Ja kyllä, kävi rikkaalla  ja huonolaatuinen bensa. Sahaan en o moneen kymmeneen vuoteen vaihtanu tulppaa enkä trimmeriin ikinä vm. 2008. Enkä ruohonleikkuriin joka 2011. Pojan puolikireähköllä minarellilla ajettiin 40km kun jäi ryyppy päälle ngk:n tulpalla. Ehkä meille on sattunu hyviä yksilöitä tulpista.

Ja ehkä mulle sattui satsi huonoja tulppia. Tyyppiä en muista, näissä kuitenkin semmoinen M12 kierre.

Kolmepuolikkaan litrateho on 111 heppaa, onko se sitten paljon vai vähän, täysin elektroniikkavapaalle vapaastihengittävälle mekaaniselle vekottimelle. Mutta on se semmoinen että ei vedä puhtaasti sinne kymppitonnin tuntumaan jos on yhtään mitään pielessä, venttiilinvälykset, nokkaketjun kireys, kaasuttimet, kärkiväli, ennakko, tulppien kunto. Hitachilla pelaa.

Ongelmia eniten oli mulla kuitenkin samanikäisen CB125:n kanssa (121hp/litra), siinä meni laatikollinen tulppia, oire aina samanlainen, eli kastuttuaan löi kipinää ainoastaan siellä kierreosan ja keskielektrodin eristeen välissä. Muutamat tulpat tärvääntyi ennen kuin tajusin asiayhteyden, ja sen jälkeenkin vielä parit. No, se oli semmoinen moniongelmainen pyörä muutenkin, sähköissäkin sanomista, eli jos kipinä hiipui, se hiipui yleensä ensin toisesta pytystä, ja se tulppa oli sitten morjes. Tai sitten se tulppa hiipui ensin ja meno sitten, en tiedä.

Jotain muuta merkkiä mieluummin käytän nykyään, ainakin noissa vanhoissa Hondissa. Volvossa ja Saabissa ei ole väliä tulppien merkillä, ja onkohan Harrikassakin NGK:t.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2022, 15:44:50 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Lokakuu 03, 2022, 15:48:59 ip
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En oo vaihtanu miekään kertaakaan sytytystulppia meijän ruohonleikkuriin enkä rimmeriin, vaikka jo ainakin kolme kessää rouva ajanu kummallakkii. Makitoja ovat merkiltään.  Käyntiin lähtevät kertapainasulla joka kerta, kun vaan ossaa vaihtaa akun ja laittaa tyhjentynneen lattuuseen, kun hiipuu.

Eeron pikkujoulujuttuun sen verran, että oon joskus vastaavia tyyppejä tavannu, ketkä kittaa ravintolassa omia juomiaan.  Niistä tapauksista kuitenkin sellanen käsitys, että ruokakaupasta eivät varasta.  Eli erilainen maailmankatsomus, miun katsomuksessa on varastamista, kun juop ravintolan ylläpitämässä miljöössä omia juomiaan.  Ei miullakaa oo vara kovin usein ravintolan juomia juoda, kaupasta haettuihin on tyydyttävä, mutta juon ne kotona, enkä ravintolassa.  Kun en varasta kaupastakaan, oon ilman siltä osin mitä en pysty ostamaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2022, 15:54:38 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 03, 2022, 16:17:53 ip
Vastaus #14

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
NGK B-7HZ mitä tarkoittaa tuossa tulpassa toi Z.
Mikä olisi vastaava tulppa muilla merkeillä?

Mutta itse asiaan, NGK:n katalogista selitys:

Ø 2.9mm centre electrode (not applicable to DPR_Z or G-2Z)
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.