Kirjoittaja Aihe: Honda CB450 minifoorumi  (Luettu 170610 kertaa)

Heinäkuu 06, 2013, 00:17:40 ap
Vastaus #45

arvo.joutsenvirta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä olen repinyt sen alkuperäisen suodatin elementin pois ja laittanut tulalle metritavara teollisuussuodatin elementtiä,sehän ei ole vaahtomuovia vaan jotain paljon tanakampaa,rautalangalla nippuun ja hyvin toimii.Muuten ne neljäpätkän alkuperäiset kaasarit on olleet aina huonot ja mailmalla niiden tilalle on laitettu uudempia kiihdytyspumpulla varustettuja kaasaraita.Viimeisessä evo mallissa joka oli viissatku olikin kiihdytyspumppu kaasarit.Sen etujarrun kanssa on niin että olen ottanut tavaksi painaa sitä aina polvella auki kun lähden ajeleen,siis joka kerta,se kun nyt on eräänlainen keksintö.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2013, 00:19:51 ap kirjoittanut arvo.joutsenvirta »

Heinäkuu 06, 2013, 10:41:25 ap
Vastaus #46

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä olen repinyt sen alkuperäisen suodatin elementin pois ja laittanut tulalle metritavara teollisuussuodatin elementtiä,sehän ei ole vaahtomuovia vaan jotain paljon tanakampaa,rautalangalla nippuun ja hyvin toimii.Muuten ne neljäpätkän alkuperäiset kaasarit on olleet aina huonot ja mailmalla niiden tilalle on laitettu uudempia kiihdytyspumpulla varustettuja kaasaraita.Viimeisessä evo mallissa joka oli viissatku olikin kiihdytyspumppu kaasarit.Sen etujarrun kanssa on niin että olen ottanut tavaksi painaa sitä aina polvella auki kun lähden ajeleen,siis joka kerta,se kun nyt on eräänlainen keksintö.
Joo, noista ilmanputsareista keskusteltiin täällä jokin aika sitten. Stormilla on myytävänä sellaisia pienia kartiomallisia Power Filter -suodattimia ja kokeilen niitä. Hinta on 9 €/kpl. Voi silti olla, että haukun väärää puuta ja vika löytyy kaasareista. Jarrun herättely ennen ajoon lähtöä vaikuttaa hyvältä idealta :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 06, 2013, 15:31:44 ip
Vastaus #47

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään tuli ajettua n. 100 km lenkki ja samalla selvisi pari asiaa. Ensin varmistin, että ryyppyläppä ei ollut päällä ja tein tarkistuksen vielä pari kertaa matkan aikana. Vivulla on taipumus kääntyä vähän päälle. Ennen lähtöä säädin vielä sytytyksen, kun se oli vähäsen myöhäisellä. Kone kävi tasaisesti ja kiihtyi hyvin ja nykimättä. Viitosvaihteella ei kuitenkaan löytynyt kiihtyvyyttä nimeksikään. Tarkistin mittarin näyttämän matkalla ja sitten alkoi valjeta syy viitosvaihteen vetelyyteen. Nelosvaihteella nopeus oli 5000 kierroksella n. 81 km/h, kun se manuaalin mukaan normaalivälityksillä on n. 76 km/h. 81/76 on suurin piirtein sama kuin 16/15 eli eturattaan yhden hampaan ero. Ketjun ja rattaiden vaihto on edessä, joten vaihdan samalla tiheämmän välityksen. Nykyisillä välityksillä viitosvaihde on käyttökelvoton.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 06, 2013, 16:32:52 ip
Vastaus #48

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tarkistin mittarin näyttämän matkalla ja sitten alkoi valjeta syy viitosvaihteen vetelyyteen. Nelosvaihteella nopeus oli 5000 kierroksella n. 81 km/h, kun se manuaalin mukaan normaalivälityksillä on n. 76 km/h. 81/76 on suurin piirtein sama kuin 16/15 eli eturattaan yhden hampaan ero. Ketjun ja rattaiden vaihto on edessä, joten vaihdan samalla tiheämmän välityksen. Nykyisillä välityksillä viitosvaihde on käyttökelvoton.
Minä vähän epälin noita välityksiä jo silloin kun kerroit huonosta kiihtyvyydestä.
En tiedä mitkä on 450 oikeat välitykset.Minulla näyttää 350:ssä 80kmh nopeudessa n. 5000 rpm vitosella.
Välitykset ei kylläkään ole alkuperäiset ja on jo muutettu pariin kertaan.Eturatas on 17 piikkinen nyt mutta takana on myös alkuperäistä isompi muoviratas enkä mielelläni luovu siitä koska on rautaista pitkäikäisempi.Ja eteen vaihdoin piikin verran isomman siksi että matkakierrokset vähän putosivat miellyttävämmiksi.Kiihtyvyys on silti vielä hyvä.

Heinäkuu 06, 2013, 17:23:30 ip
Vastaus #49

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä vähän epälin noita välityksiä jo silloin kun kerroit huonosta kiihtyvyydestä.
En tiedä mitkä on 450 oikeat välitykset.Minulla näyttää 350:ssä 80kmh nopeudessa n. 5000 rpm vitosella.
Välitykset ei kylläkään ole alkuperäiset ja on jo muutettu pariin kertaan.Eturatas on 17 piikkinen nyt mutta takana on myös alkuperäistä isompi muoviratas enkä mielelläni luovu siitä koska on rautaista pitkäikäisempi.Ja eteen vaihdoin piikin verran isomman siksi että matkakierrokset vähän putosivat miellyttävämmiksi.Kiihtyvyys on silti vielä hyvä.
Varaosakirjan mukaan 450:n rattaat ovat olleet USA:ssa 16/35, mutta Saksassa (=Euroopassa?) 15/33. Minulla on jo uusi 33 piikin takaratas, joten ostan eturattaaksi 15-hampaisia. 16/35:n ja 15/33:n suhde on puolen prosentin tarkkuudella sama. Maanantaina on tarkoitus poiketa Stormilla ja ostaa rattaiden lisäksi ketju ja pari ilmansuodatinta. Mikä muuten olisi hintalaatusuhteeltaan paras perusketju? RK:n vahvistettu (EI-o-rengas) ketju maksaa Stormilla 48 euroa.

Omassa kolmepätkässä on perusrattaat ainakin kierroksien ja nopeuden perusteella. Hyvin kiihtyy ja kulkee kahdenkin henkilön kuormalla :)

PÄIVITYS: CB350:n driving performancen mukaan viitosvaihteella on 5050 kierroksella nopeutta 80 km/h ja samaa kertoo nopeusnäyttötaulu oman kolmepätkäni kohdalla. Takarengas on kooltaan alkuperäinen.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2013, 18:54:16 ip kirjoittanut Ari Loukkalahti »

Heinäkuu 06, 2013, 20:00:23 ip
Vastaus #50

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mikä muuten olisi hintalaatusuhteeltaan paras perusketju? RK:n vahvistettu (EI-o-rengas) ketju maksaa Stormilla 48 euroa.

Omassa kolmepätkässä on perusrattaat ainakin kierroksien ja nopeuden perusteella. Hyvin kiihtyy ja kulkee kahdenkin henkilön kuormalla :)

PÄIVITYS: CB350:n driving performancen mukaan viitosvaihteella on 5050 kierroksella nopeutta 80 km/h ja samaa kertoo nopeusnäyttötaulu oman kolmepätkäni kohdalla. Takarengas on kooltaan alkuperäinen.

No sittenhän mulla onnistui se viimeisin välitysten muutos hyvin,vaikka huntturissa tein eli perstuntumalla ;)
Ja oikeestaan muutin välit pitemmäksi kun muutin maalle.Kaupungissahan erikoistiuhat välit on kyllä aika makeet ajella :)

Minä ostin kuitenkin DID ketjun(vaikka RK on myös hyvä) koska uskoin sen olevan vielä laadukkaampi ja lompakolleni silti sopiva.
Nimittäin O-renkailla tyyppi 530-98 oli tarjouksessa lähes puoleen hintaan Mopo-Sportissa vielä jokin aika sitten 50€.
Ja juuri sitä voiteluainetta mitä toivoin jostain lopulta löytäväni,eli France Equipement Chain Lube Whitea 12,90 purkki.Se on sitä keraamista tavaraa teflonilla höystettynä.Olisin halunnut sitä mitä Honda käyttää DID ketjuissa ensiasennuksena mutta en onnistunut saamaan käsiini.Valkoista sekin ja DID merkillä myydään..ja aiemmin olen käyttänyt Valvolinen Teflon Whitea mutta oli liian vaikeaa senkin ostaminen..
Myös öljyä monet suosittelevat ja harkitsin sitäkin mutta puolensa silläkin..

Lisäys:On siellä näköjään edelleen alennusrumba ketjuissa.Ja nyt lähtis etujarrukengät vitosella Hondaan että kuka tarvii vielä,niin alennus lähentelee jo sataa prosenttia ;D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2013, 20:12:21 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Heinäkuu 06, 2013, 20:16:50 ip
Vastaus #51

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No sittenhän mulla onnistui se viimeisin välitysten muutos hyvin,vaikka huntturissa tein eli perstuntumalla ;)
Ja oikeestaan muutin välit pitemmäksi kun muutin maalle.Kaupungissahan erikoistiuhat välit on kyllä aika makeet ajella :)

Minä ostin kuitenkin DID ketjun(vaikka RK on myös hyvä) koska uskoin sen olevan vielä laadukkaampi ja lompakolleni silti sopiva.
Nimittäin O-renkailla tyyppi 530-98 oli tarjouksessa lähes puoleen hintaan Mopo-Sportissa vielä jokin aika sitten 50€.
Ja juuri sitä voiteluainetta mitä toivoin jostain lopulta löytäväni,eli France Equipement Chain Lube Whitea 12,90 purkki.Se on sitä keraamista tavaraa teflonilla höystettynä.Olisin halunnut sitä mitä Honda käyttää DID ketjuissa ensiasennuksena mutta en onnistunut saamaan käsiini.Valkoista sekin ja DID merkillä myydään..ja aiemmin olen käyttänyt Valvolinen Teflon Whitea mutta oli liian vaikeaa senkin ostaminen..
Myös öljyä monet suosittelevat ja harkitsin sitäkin mutta puolensa silläkin..

Lisäys:On siellä näköjään edelleen alennusrumba ketjuissa.Ja nyt lähtis etujarrukengät vitosella Hondaan että kuka tarvii vielä,niin alennus lähentelee jo sataa prosenttia ;D

Aikoinaan tuli valeltua mopon ja prätkän ketjut moottoriöljyllä. Yhdet mp-ketjut pilasin, kun suihkauttelin niihin ohutta polkupyörän ketjuihin tarkoitettua öljyä :( Nyt on hyllyssä kahta eri lajia, joiden nimiä en muista, mutta ne pysyvät ketjussa. Kun ei aja sateella eikä sorateitä, kestävät ketju ja rattaat aika piiitkään :) Sellainen tuli mieleen, että onko mitään järkeä käyttää rattaita kovakromauksessa...?

Heinäkuu 06, 2013, 20:26:22 ip
Vastaus #52

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sellainen tuli mieleen, että onko mitään järkeä käyttää rattaita kovakromauksessa...?
Kukahan tuohon osaisi vastata ;)
Mutta enpä usko että siitä haittaakaan voi olla ja luulisi nyt kulutuskestävyyden lisääntyvän ainakin.Ketjun kromaaminen menee jo sitten vähän "överiksi"ja eri tarkoitukseen kuin ajoon ;)

Heinäkuu 06, 2013, 20:29:02 ip
Vastaus #53

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sellainen tuli mieleen, että onko mitään järkeä käyttää rattaita kovakromauksessa...?
Kukahan tuohon osaisi vastata ;)
Mutta enpä usko että siitä haittaakaan voi olla ja luulisi nyt kulutuskestävyyden lisääntyvän ainakin.Ketjun kromaaminen menee jo sitten vähän "överiksi"ja eri tarkoitukseen kuin ajoon ;)
Ihan kulumisen kannalta kovakromausta ajattelin, mutta toisaalta ketju venyy käytössä ja aiheuttaa rattaisiin sitä kautta muodonmuutoksia. Siitä voisi muuten joku tehdä opinnäytetyön, missä vaiheessa kannattaa eturatas ja ketju vaihtaa, jotta takaratas kelpaa vielä uudelleen käytettäväksi :)

Heinäkuu 06, 2013, 20:35:00 ip
Vastaus #54

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ketjut ja rattaat kannattaa vaihtaa kaikki kerralla... Ykskin kulunut osa syö uudet osat nopeemmin loppuun...
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Heinäkuu 06, 2013, 20:41:56 ip
Vastaus #55

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ihan kulumisen kannalta kovakromausta ajattelin, mutta toisaalta ketju venyy käytössä ja aiheuttaa rattaisiin sitä kautta muodonmuutoksia. Siitä voisi muuten joku tehdä opinnäytetyön, missä vaiheessa kannattaa eturatas ja ketju vaihtaa, jotta takaratas kelpaa vielä uudelleen käytettäväksi :)
Niinpä tosiaan..on ehkä parempi että rattaat saavat kulua ketjun kanssa samaa tahtia että jako pysyy toimivana pitempään.
Opinnäytettä tai nuukailua kumpaa vaan-on jo se että jouduin jyrsimään uuden hammastuksen takarattaaseen viimekerralla koska sillä on jo ajettu useampi ketju sekä eturatas mäsäksi niin jako oli aivan liian pitkä.Pienensin tietysti samalla halkaisijaa hieman ja jälleen tavoitteena lähestyä pikkuhiljaa tehdasvälityksiä.Tuo 98 ketju meni lenkilleen nappiin kunhan siirsin takapyörää melko paljon taaksepäin.No sitten kävi niin että lokasuoja alkoi ottaa kumiin kiinni montuissa ja jouduin sitäkin siirtämään taaemmaksi.Jouset on jo aikasemmin vaihdettu normaalia jäykemmiksi mutta silti kun en halua niitä yksinajellessa pitää kovin jäykillä säädöillä-voi käydä selän päälle moinen rynkytys 8)

Heinäkuu 06, 2013, 21:05:38 ip
Vastaus #56

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ketjut ja rattaat kannattaa vaihtaa kaikki kerralla... Ykskin kulunut osa syö uudet osat nopeemmin loppuun...
Samaa mieltä minäkin olen ollut, ja ketjuhan on tuosta lenkistä se kallein hankittava. Ajatusleikkiä :)

Heinäkuu 09, 2013, 16:32:52 ip
Vastaus #57

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ILMANPUTSARIT VAIHDETTU: Vaihdoin öljyttyjen vaahtomuovitötteröiden tilalle kartiomalliset Power Filter -suodattimet. Jotta sivuposken sai paikalleen asianmukaisesti, piti kaasarin ja putsarin väliin sovittaa pala kumi- ja muoviputkea. Ulospäin ei näy kuin kumiputken päätä. Asennus sujui hyvin ja kun koneen käyntikään ei huonontunut, tehtävän voidaan katsoa onnistuneen :) 50 kilometrin lenkin perusteella tehoja ei tullut lisää, mutta käynti ehkä parani hieman. Kiihdytin muutaman kerran rivakasti kolmella alimmalla vaihteella 7000 kierrokseen saakka ja moottori toimi kakistelematta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 11, 2013, 22:52:11 ip
Vastaus #58

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
ILMANPUTSARIT VAIHDETTU: Vaihdoin öljyttyjen vaahtomuovitötteröiden tilalle kartiomalliset Power Filter -suodattimet.
Juuri piti asiaa kysyä,ja vasta nyt huomasin että olet jo raportoinutkin aikaa sitten :)

Oletko öljynnyt noita vai pitikö niihin laittaa öljyä?
Onko tietoa mitä materiaalia ovat,puuvillla,tekokuitu?
Omassa pyörässä pesin tänään taas ne kun ollut niin pöliseviä teitä kesällä.Pitää öljytä huomenna..ja tarkkana sitten-ei muuten kone pelaa kuin kello jos vähänkin heittää öljymäärä.

edit:
ASennus on tyylikäs,monine klemmareineen :)
Sellainen havainto: Sulla on nuo samankokoiset kuin minullakin.Tiedän että ovat liian pienet,Hondaan on tehty ihan omansa pitkät suorakaiteen malliset sylinterit.Siis 350.Mutta varmaan isommassa koneessa olisi sama malli tai vieläkin suurempi se oikea.Minun mielestä tuo kartio on kuitenkin hienomman näköinen enkä ole siksi niitä vaihtanut,ja se pitkula vie myös enemmän tilaa mutta on parempi suodatusteholtaan sekä virtaa herkemmin.Mikäli valitsee valmistajaksi K&N,ei suodattimia tarvitse kertaakaan elinaikanaan toista kertaa uusia ;) Omistani en mene takuuseen kun en ole niitä ostanut,joten en tiedä onko ns. Feikit eli ei aitoa puuvillaa.Niihin kun laittaa väärän öljyn niin on pulassa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2013, 22:58:31 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Heinäkuu 12, 2013, 09:16:44 ap
Vastaus #59

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ILMANPUTSARIT VAIHDETTU: Vaihdoin öljyttyjen vaahtomuovitötteröiden tilalle kartiomalliset Power Filter -suodattimet.
Juuri piti asiaa kysyä,ja vasta nyt huomasin että olet jo raportoinutkin aikaa sitten :)

Oletko öljynnyt noita vai pitikö niihin laittaa öljyä?
Onko tietoa mitä materiaalia ovat,puuvillla,tekokuitu?
Omassa pyörässä pesin tänään taas ne kun ollut niin pöliseviä teitä kesällä.Pitää öljytä huomenna..ja tarkkana sitten-ei muuten kone pelaa kuin kello jos vähänkin heittää öljymäärä.

edit:
ASennus on tyylikäs,monine klemmareineen :)
Sellainen havainto: Sulla on nuo samankokoiset kuin minullakin.Tiedän että ovat liian pienet,Hondaan on tehty ihan omansa pitkät suorakaiteen malliset sylinterit.Siis 350.Mutta varmaan isommassa koneessa olisi sama malli tai vieläkin suurempi se oikea.Minun mielestä tuo kartio on kuitenkin hienomman näköinen enkä ole siksi niitä vaihtanut,ja se pitkula vie myös enemmän tilaa mutta on parempi suodatusteholtaan sekä virtaa herkemmin.Mikäli valitsee valmistajaksi K&N,ei suodattimia tarvitse kertaakaan elinaikanaan toista kertaa uusia ;) Omistani en mene takuuseen kun en ole niitä ostanut,joten en tiedä onko ns. Feikit eli ei aitoa puuvillaa.Niihin kun laittaa väärän öljyn niin on pulassa.

Nyt pitää heti alkuun tunnustaa, että olen olettanut noiden toimivan öljyämättöminä. Paketissa luki muutama moottorimalli, jotka taisivat olla 250 ja 500 eli 125/suodatin. Kone kuitenkin ottaa kierroksia, vaikka tehoja tuntuu puuttuvan. Googletin asiaa: http://www.motot.net/wiki/Vapaavirtausilmanpuhdistimet Tuon mukaan powerfiltteritkin pitää öljytä :(