Kirjoittaja Aihe: Hommasin IC-projektin. Neuvoja tulen tarvitsemaan.  (Luettu 249629 kertaa)

Helmikuu 22, 2015, 09:36:39 ap
Vastaus #330

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
   Miksi keskustelu käy  15 mm. kun izh on 14 mm tappi. Minulla on kunnollisia racing tappeja 2 syl. made in Finland ja voipi olla Wisecon sokkiakin  14 mm.

Keskustelu on 15mm reikään käypäisestä sokasta, koska tappi on 15mm.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 17, 2015, 14:57:14 ip
Vastaus #331

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sää on mitä mainioin ja niinpä päätin pyhittää päivän itäpyöräilylle.
Innostus hommaan on ollut aika vähissä edellisen vastoinkäymisen jälkeen.
Toisin sanoen oli ajatus laittaa uusi mäntä paikalleen ja pyörä kasaan.
Pääsin siihen vaiheeseen jossa huomataan, että mäntä on hiukan liian
korkea ja ottaa kiinni kanteen.

Mitenkäs tässä näin kävi? IC:n mäntänä myytiin ja IC:n männältä näyttää.
Halkio löytyy, päällä merkinnät OTK ja 1p, eli ensimmäisen remontin mäntä.
Sisällä oli jotain kohokirjaimia, ИЖ jne. olisiko ollut. Laaduntarkkailun ongelma-
na minä tuota pitäisin, en sinänsä vääränä mäntänä.

Aivan hilkulla on sopivuus. Kunnolla polkaistessa menee kyllä iskun, parin yli,
mutta kolahtaen. Kun kantta ei aivan tiukalle kiristä niin ei oikein edes kolahda.
Paksulla kuparitiivisteellähän tuosta voisi selvitä.

Jatketaan.

Maaliskuu 17, 2015, 17:08:46 ip
Vastaus #332

Jaakko Latvanen

• Vieras
Noissa kilvanajamisvehkeissä joissain tuo männän ja kannen väli melko ahdas, ja oli tarkka esimerkiksi alatiivisteen paksuudelle. Sitä vaan, että jos on kovasti pienestä kiinni, voisi korjaantua paksummalla sylinterin alatiivisteelläkin? Vanhoja kokemuksia on siitä, että kun mäntä on - vaikka varovaisestikin - lyönyt päätään kattoon, on ylimmäisen renkaan ura litistynyt aavistuksen, ja sitten koneen lämmettyä kunnolla on rengas jumittanut uransa pohjaan ponnistamatta vapautuneesti ulos, mikä on ilmennyt vajaana tehona. IC:n männässä ei taida rengas olla aivan yhtä ylhäällä, mutta renkaan vapaa liikkuvuus urassa on kokeiltavissa kun sylinteri on poissa. Ja varo ensimmäistä kokeilua sillä korkeammalla männällä; saattaa olla raketti!
jv

Maaliskuu 17, 2015, 17:27:58 ip
Vastaus #333

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noissa kilvanajamisvehkeissä joissain tuo männän ja kannen väli melko ahdas, ja oli tarkka esimerkiksi alatiivisteen paksuudelle. Sitä vaan, että jos on kovasti pienestä kiinni, voisi korjaantua paksummalla sylinterin alatiivisteelläkin? Vanhoja kokemuksia on siitä, että kun mäntä on - vaikka varovaisestikin - lyönyt päätään kattoon, on ylimmäisen renkaan ura litistynyt aavistuksen, ja sitten koneen lämmettyä kunnolla on rengas jumittanut uransa pohjaan ponnistamatta vapautuneesti ulos, mikä on ilmennyt vajaana tehona. IC:n männässä ei taida rengas olla aivan yhtä ylhäällä, mutta renkaan vapaa liikkuvuus urassa on kokeiltavissa kun sylinteri on poissa. Ja varo ensimmäistä kokeilua sillä korkeammalla männällä; saattaa olla raketti!
jv

Ok. Pitää tuo rengas-asia muistaa tarkastaa. Vajaan millimetrin luokkaa taitaa alatiivisteen paksuus olla, mutta muistelisin että puolitoistamillistä paperiakin on saatavilla. Ei se tosiaan paljosta kiinni ole.

Kun tässä nyt kerran kisakone tulee olemaan niin uskaltaa jo haastaa mopopoikia liikennevaloissa!

Maaliskuu 19, 2015, 22:42:50 ip
Vastaus #334

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuparinen kannentiiviste korjasi asian.

Maaliskuu 20, 2015, 07:30:46 ap
Vastaus #335

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kuparinen kannentiiviste korjasi asian.
Hienoa että homma toimii  :)

Tarvinnet vielä ne sokat.Niitähän löytyy helposti,langan paksuudesta ei kyllä netin kautta saa tarkempaa tietoa.Mutta jos lanka on vaan uraa ohuempi,sekin käy varmasti-kunhan mitat ei ole toisinpäin.

Viimesessä linkissä on oikein männäntapin sokan asennustyökalu  :)

Muta tosiaan,siihen voi viilata uran pikku ruuvaria varten mikäli sen tyyppisiin sokkiin päätyy.Ne pysyy kyllä paikoillaan parhaiten-kisakoneessa-siitä ei eppäilystäkään  ;D

http://www.mpt.fi/index.php?ukey=product&productID=41480

http://kauppa.motorpower.fi/varaosat-pyoraiset-bse-fusion-crossit-bse-moottori-mannantapin-sokka-15-mm-lifan-150-cc-p-93796.html?language=en

http://www.kartingshop.fi/mannantapin-sokan-asennustyokalu-15mm-tapille.html

Maaliskuu 20, 2015, 07:53:06 ap
Vastaus #336

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitoin ne parjatut seger-lukkorenkaat. Otetaan riski ja kiroillaan myöhemmin.
Osalla niiden kanssa on ollut ongelmia, osalla toiminut vaikeuksitta. Kaverilla
on vanhassa harrikassa ollut vuosikausia ilman rikkoa. Tuumasin, että ehkä nuo
kestää maamoottorissa. Irrotin toisesta päät, toiseen ne jäivät. Olisihan ne ollut
hyvä siitä toisestakin varmuuden vuoksi. Ensimmäisen laitoin olohuoneen pöydällä
paikalleen, toisen taas pyörän luona. Jälkimmäinen ei meinannut mennä niin poistin
ne ja sitten upposi.

Huonot hoonausvehkeetkin oli, vähän jäi naarmua. Tuntui polkiessa, että vähän
se siitä falskaa. Voi olla että pitää vielä tuo homma hoitaa vielä paremmin. Lähinnä
tässä oli ajatuksena kokeilla joutuuko koko roskan viemään koneistamaan poraukseen.
Jos hoonaa paremmin niin siinähän ne voi toisestakin lukkorenkaasta ne päät napsaista
irti. Varmemmalta se sitten tuntuisi. Kyllä tuo kuitenkin nyt käynnistyy ja käy, eli voiton
puolella taas ollaan.

Huomasin myös, että kaasarissa on omituinen ylimääräisen oloinen reikä. Ilmaa
imee siitä ihan hyvällä tahdilla. Kysyin Ural-roikan puolelta (boksereissa on samaa kaasaria)
asiasta ja tuumasivat, että olisi kaasuttimen työstövaiheeseen liittyvä reikä jossa
kuuluisi olla tulppa. Näin uskon itsekin. Se myös selittäisi hankaluudet kaasuttimen
säätämisessä.

Ihmeen paljon näin pieneen ja yksinkertaiseen mahtuu ongelmia.
Lisäksi kun kokeneempien ohjeet ovat usein ristiriitaisia ja oma luonne on sellainen,
että haluaa järkeillä ja kokeilla itse niin kantapäänkautta tässä mennään. Ei se haittaa.
Siinäpähän sitten oppii. Itse olen tieni valinnut.

Vaunu kiinni, tulppa kaasariin, säädöt kohdilleen ja kaljakauppaan. Siinä on iltapäivän
suunnitelma.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2015, 07:57:52 ap kirjoittanut Martti Korhonen »

Maaliskuu 20, 2015, 08:28:12 ap
Vastaus #337

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Laitoin ne parjatut seger-lukkorenkaat. Otetaan riski ja kiroillaan myöhemmin.
Osalla niiden kanssa on ollut ongelmia, osalla toiminut vaikeuksitta. Kaverilla
on vanhassa harrikassa ollut vuosikausia ilman rikkoa. Tuumasin, että ehkä nuo
kestää maamoottorissa.

Vaunu kiinni, tulppa kaasariin, säädöt kohdilleen ja kaljakauppaan. Siinä on iltapäivän
suunnitelma.

Vaan,kun ei tämä ollut maamoottori vaan kisamasiina nythän siinä on ahistettu palotila  :)

Varo nyt hyvä mies kun vielä kaliakauppa reissusta kyse,on riski suuri kuten entuudestaan jo tiedetään,pyörä pentele saattaa keksiä omia metkujaan matkan varrella ja saatat päätyä kuusen alle niitä kalioja naatiskelemaan ja saapi taas soittaa kaverille Hiacen kanssa noutamaan  ;D

Odotamme jännityksellä kuinka päivä soljuu ja sujuu  :)

Onneksi on perjantai  :)

Maaliskuu 20, 2015, 09:08:58 ap
Vastaus #338

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Osta kalian lisäksi makkarata ja ota tikut/sytkäri mukaan,voit Hiasea ootellessa tehdä nuotion ja nautiskella kärimakkaraa kalian kera...Nii ja puita,jos ei ole metsätaival.Iiseetä älä polta,tulee pahanmakuiset makkarat... :P

Maaliskuu 20, 2015, 09:25:07 ap
Vastaus #339

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Osta kalian lisäksi makkarata ja ota tikut/sytkäri mukaan,voit Hiasea ootellessa tehdä nuotion ja nautiskella kärimakkaraa kalian kera...Nii ja puita,jos ei ole metsätaival.Iiseetä älä polta,tulee pahanmakuiset makkarat... :P

Tuumasin, että kaliakauppojen jälkeen pienen metsätaipaleenkin käyn ajamassa. Viinakaupassa varmaan joutuu myös käymään. Pieni retkipullo on kotiin kävellessä mukavampi kuin iso kassi kilisevää.

Maaliskuu 20, 2015, 10:50:24 ap
Vastaus #340

Jaakko Latvanen

• Vieras
Martti kirjoitti: "Lisäksi kun kokeneempien ohjeet ovat usein ristiriitaisia ja oma luonne on sellainen,
että haluaa järkeillä ja kokeilla itse niin kantapäänkautta tässä mennään. Ei se haittaa.
Siinäpähän sitten oppii. Itse olen tieni valinnut."

Minun isäukko korjasi kakspyöräsiä työkseen.  Minulle opetti, ettei mitään purettaessa laiteta mihinkään rautalankoihin; ei niistä ole mitään takeita vanhoista vehkeistä, kenen jäljiltä ne on ja onko oikein kasassa.  On vain järkeiltävä, miten sen on tarkoitus toimia, kun sen ymmärtää niin sitten osaa kasata oikein!

Siinä kohtaa olen isäukon oppeja seurannut uskollisesti, että ikinä en ole mitään rautalankoihin laittanut enkä kuvia ottanut.  Joskus kun parin vuoden osina pahvilaatikossa hautomisen jälkeen on alkanut esimerkiksi purettua vaihdelaatikkoa kasaamaan, on kyllä käynyt sekin mielessä että olisi kannattanut..

Mutta mielestäni olet valinnut oikean tien!  Neuvoja kannattaa kysellä, mielipiteitä kannattaa kuunnella, mutta tietty suodatus aina päällä.  Kun asiat sitten lopuksi itse oivaltaa toiminnan ja tarkoituksen kautta, on työn palkitsevuus mahtavaa, vaikka matkalle olisi mahtunut vaikeuksiakin!

jv

Maaliskuu 20, 2015, 13:36:47 ip
Vastaus #341

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Neuvoja kannattaa kysellä, mielipiteitä kannattaa kuunnella, mutta tietty suodatus aina päällä.  Kun asiat sitten lopuksi itse oivaltaa toiminnan ja tarkoituksen kautta, on työn palkitsevuus mahtavaa, vaikka matkalle olisi mahtunut vaikeuksiakin!

jv

Tuo on sellainen aatos, josta voi olla täysin samaa mieltä.

Ei pidä syyttää pyörää jos kyseessä on yhtäältä aiempien omistajien tekemät virheet tai toisaalta oma kokemattomuus korjaushommissa. Pyörä alkaa toimia sitten kun sen osaa laittaa toimimaan. Ja sitten kun toimii niin voi hymyillä tyytyväisenä ja tietää että on jotain oppinut.

Pienen lenkin kävin äsken ajelemassa ja hyvinhän tuo tuntui taas toistaiseksi kulkevan. Vähän on vielä hommaa tehtävänä ennen kuin voi kaliaelintarvikemyymälää kohti lähteä, mutta eiköhän sinne IC:llä karauteta.

Huhtikuu 06, 2015, 15:48:30 ip
Vastaus #342

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep. Hiukan pidemmälle lähdin IC:llä käymään, mutta hiukan pidempää lähempänä jo käännyin takaisin kotiin.
Vähänhän tämä minun veteraanipyöräharrastus tuntuu yksipuoliselta, mutta jos ette vielä aivan ole kyllästyneet
näitä lukemaan ja apunani tuumailemaan niin jatkakaa lukemista!

Kun kone kuumeni, alkoi se pitää (taas vanhaa kunnon kotoista) kalinaa. N. 75 km/h ehdin ajella muutaman
kilometrin niin ongelma alkoi. Veto tuntui vähän häviävän samalla kun alkoi kolistaa. Hetkinen tyhjäkäynnillä tien
poskessa ja taas matkaan. Pysähdyksen jälkeen ei enää niin kolistanut hetkeen. Pian taas alkoi ja käännyin kotiin
päin. Kuuttakymppiä taitoin taivalta ja tällöin lähinnä rivakammin kiihdyttäessä kolisti. Nelirosenttista pensaa
tankissa.

Tämä ongelmahan ilmeni jo viime kesänä enkä saanut siihen selvyyttä. En kuitenkaan ole joutunut asiasta
kärsimään taas toviin. Jostain syystä. Ajelin kyllä viime kesänä pyörällä pariin otteeseen Jyväskylän ja Savon
väliä eikä tätä ongelmaa silloin mielestäni ollut. Ongelma siis on ollut kateissa jossain vaiheessa ja tullut takaisin.

Oikeastaan koko kone on melkein toinen kuin viime kesänä ongelman kiusatessa. Olen tässä välissä vaihtanut
tai huoltanut:

-Moottorin lohkot vaihdettu
-Kaikki sähköt uusiksi
-Kampiakseli kiertokankineen. Laakerit myös
-Mäntä
-Kaasutin ja imukaula vaihdettu (nyt K-62 80-luvun IC:stä)
-Vaihteisto purettu ja kasattu pariin kertaan
-Kaikki tiivisteet uusittu (paperia ja hylomaria)
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kytkinremontti (mm. uusi ensiövedon ketju ja kytkinkruunun laakerointi)
-Stefat uusittu

Mitä EI ole vaihdettu
-Sylinteri ja kansi (ovat Planeta 3 tai 4 -tyyppiä)
-Työkalut ja tilat. Ovat puutteelliset ja huonot, mutta olen kyllä pyrkinyt mahdollisimman huolella tekemään

Vast'ikään tuli rikko jonka jälkeen olen laittanut uuden saman kokoisen männän koneeseen. Tämän jälkeen
olen ajanut kevyttä kaupunkiajoa sivuvaunun kanssa. Eilen ajoin ilman vaunua toistakymmentä kilometriä
mutta tämänpäiväistä hitaammin. Ei ongelmaa. Tämä tuntuisi liittyvän siis nopeuteen. Lämpöarvoltaan toinen
tulppa ja isompi ratas koneen kylkeen?

Jos jollekulle jotain juolahtaa mieleen syitä tai seurauksia niin kertokee ihmeessä.

Nimim. Turhautunut kansalainen
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2015, 15:50:39 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Huhtikuu 06, 2015, 15:57:49 ip
Vastaus #343

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko moottorin kiinnityspultit tarpeeksi kireällä?

Huhtikuu 06, 2015, 16:02:40 ip
Vastaus #344

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko moottorin kiinnityspultit tarpeeksi kireällä?

Eilen kiristetty.

Ketjujen kireydenkin katsoin samalla ja säädin.

Aihe on lukittu. Vain ylläpito voi vastata.