Onhan tuo kone jo viime talvena auottu ja kasattu. Osan laakereista vaihdoin, kampiakselilta kaikki. Sieltä pitäisi olla ongelmat kitketty jo pois. Vaihteiston puolelta vaihdoin myös osan laakereista, mutta pienen budjetin vuoksi jätin parempikuntoisemmat paikalleen. Stefat on vaihdettu sieltä mistä remonttia on tehty. Eli koneesta kaikkialta muualta kuin tuosta toisiovedolta. Öljyt kyllä pysyvät sisällä ihan kelpo lailla. Ja kytkimen puoli melkeinpä kokonaan uusittu.
Se on kuitenkin tuo toisiovedon laakeri vielä vaihtamatta. On jäänyt aloittelijan hölmöydestä johtuen tekemättä. En tiedä onko se syyllinen ääntämiseen. Vaihteiston prikkoja sai moneen otteeseen laitella eri paikkoihin ja mittailin tietysti, ettei järin suuria välyksiä sinne jää. Voi se ääni tulla sieltäkin. Ensimmäinen pyörä, ja ensimmäinen itäpyörä. Tehdessä kun opettelen ja opetellessa teen niin en aina oikein tiedä mikä on ns. ominaisuus ja mikä ongelma.
Lyhyen kertauksen vuoksi listataan hiukan mitä olen tehnyt. Aloitin tosiaan lähes täysin ummikkona, ja vähän kerrassaan olen opetellut hommia.
-Sähköt. Ei pelannut. Laitoin puoli-ilmaiset 12volttiset 80-luvun IC:n sähköt kiinni ja tuli siinä samalla opiskeltua miten lataushommat toimii. Sytytys ei pysynyt hyvin kohdallaan ja laitoin Vapen tilalle luotettavuuden vuoksi. Olisihan tuon voinut het alkuun hommata niin olisi säästynyt vähän rahoja...
-Mäntähommien kanssa tuli toilailtua, osa omaa hölmöyttä, osa huonoa tuuria. Nyt pitäisi olla kunnossa.
-Kampikammion puoli kuntoon. Kampiakseli tuli vaihdettua parempaan ja laakerit uusiksi. Stefat myös.
-Vaihteiston sai purkaa ja kasata lähemmäs kymmenen kertaa ennen kuin kaikki vaihteet alkoivat löytyä jouhevasti ja joka kerralla. Samalla osa laakereista uusiksi. Ja stefat.
-Arvelin, että nyt vaivaava rakluutus kuului kytkimeltä ja vaihdoin kytkinkruunun, ensiövedon ketjun ja taisipa siinä vaihtua vaihteistolta yksi akselikin.
-Bensatankki ja kaasari mönjässä, alkuperäinen moottori niin jumissa että nykyisen sai kasata osista, kaikki piuhat päin p:tä, vanteet kierot, iskunvaimentimet vuotaa öljyt pihalle, nopeusmittari hajalla, ohjauslaakeri väljä, ohjausvaimennin rikki, renkaat sudet, takahaarukan laakerointi väljä, jarrukengät loppuun ajettu, vaijerit käyttökelvottomat, virtalukko entinen jne. Lähes kaiken olen jo saanut laitettua, mutta en kaikkea. Ennen kuin kävin hommaan käsiksi en osannut arvata että koko vehkeessä voi olla noin monta kohtaa pielessä.
Totta puhuen närkästyin hieman. Toki kyselen täällä välillä ns. tyhmiä, mutta kyllä minä nyt sen jo tiedän, että laakereita saa laakerikaupasta. Olen alusta asti alkanut opetellut hommaa ja huomannut sekä hyvin kärsivällisesti hyväksynyt että pyörässä onkin aika pitkälti joka paikka laittoa vailla. Vaikka itse sanonkin niin moni kaveri olisi jättänyt homman sikseen ja haudannut IC:n mahdollisimman syvälle. Älkää kuitenkaan ottako tätä epäkiitollisuutena. Arvostan todella paljon täältä saatua apua, eikä tästä hommasta olisi tullut ilman sitä yhtään mitään.