Viimeksi kun tästä väiteltiin, kerroin mielipiteeni että ihmisiä on erilaisia. Ja sitä mieltä olen edelleen. Jotkut saavat migreenin esim tuosta Jarmon mainitsemasta auringon välkkeestä puiden välistä, strobovalosta tms. Jotkut epilepsiakohtauksen kun pelaavat nintendoa jne. Itse olen migreenialtis, välähdykset ja äkilliset auringon heijastukset esim lasi- tai kromipinnoista saattavat saada migreenin käyntiin.
Sama asia on äänen suhteen, noista voi lähteä infraääntä tms jota ei ihan joka terveystarkastajan pakista löytyvä melumittari A-painotuksineen mittaa. Ja äänen häiritsevyys ei ole kiinni pelkistä desibeleistä, on olemassa sellainen tieteenalakin kuin psykoakustiikka. Itte olen Uumajassa seisoskellut tuulimyllyn juuressa, oli pilvistä ja tuuli niin pirusti, joten en huomannut haittavaikutuksia. Mutta ei se sitä tarkoita etteikö joku herkempi oireita saisikin. Ei kai hyttystenkään ininä desibeleillään korvia halkaise mutta nukahtaminen on hankalaa vaikkei olisi kuin pari hyttystä tai kärpästä huoneessa.
Yhtälailla voisi sanoa että selkäsärky on pelkkää kuvitelmaa ja lusmuilijoiden tekosyy, ihan kuten allergiat ja halvaantumisetkin. Ja dementikot oikeasti muistaa kyllä ihan hyvin, eivät vaan välitä paskaakaan ja ittuillakseen kyselevät ja kertovat samat asiat moneen kertaan.
Periaatteessa uusiutuvat energialähteet ovat tietenkin hyvä juttu, joskin veronmaksajana ja sähkönkäyttäjänä karsastan syöttötariffisysteemiä, etenkin kun nuo edelleenkin vaativat varavoimajärjestelmän jos ei satukaan tuulemaan.
Niin ja se meri ja linnut ovat olleet siinä kauemmin kuin sinä Reijo tai mökkisi, viimeksi tulleen kuuluu ottaa aikaisemmin tulleet huomioon. Paistaako aurinko myllyjen takaa tontillesi?