Kirjoittaja Aihe: Tuulivoimaloitten "melu" ja "välke"  (Luettu 29475 kertaa)

Toukokuu 15, 2013, 12:10:19 ip
Luettu 29475 kertaa

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Taas on joutilaat kaikestavalittajat  keksineet uuden valituskohteen, tuulivoimaloiden aiheuttaman melun ja välkkeen, tosin sitä melua ei voi mitata jos mittauskohteen lähistöllä on vähänkään moottoriliikennettä, sen melu kun peittää alleen kaiken tuulivoimalan aiheuttaman äänen.....  :P   

Ja se välke kuulemma häiritsee kovasti kun tuijottaa pyörivää rupelia hypnoottisesti tuntikausia.....Mitä jos kattelis välillä muualle ?

Taitaa olla enempi p..kapuhetta koko oletettu "melu",  ja "välke" myös sanon minä !

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/melu-siirt%C3%A4%C3%A4-tuulivoimaloita-1.39318
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 15:22:30 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Toukokuu 15, 2013, 12:15:25 ip
Vastaus #1

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Muuta en asiasta tiijä, mutta jotkut puut aenakii humisoo tuulella niin ikävästi että niitä vastustan. ::)
-pena-

Toukokuu 15, 2013, 12:17:17 ip
Vastaus #2

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Muuta en asiasta tiijä, mutta jotkut puut aenakii humisoo tuulella niin ikävästi että niitä vastustan. ::)

Kävin Hailuodossa, Marjaniemen nokalla oikein vasiten kuuntelemassa siellä olevien myllyjen pitämää ääntä, mutta eihän sitä kuullut ollenkaan kun tuuli suhisi niin kovasti   :D

Toukokuu 15, 2013, 12:35:24 ip
Vastaus #3

JarmoKorvenranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas on joutilaat kaikestavalittajat  keksineet uuden valituskohteen, tuulivoimaloiden aiheuttaman melun ja välkkeen, tosin sitä melua ei voi mitata jos mittauskohteen lähistöllä on vähänkään moottoriliikennettä, sen melu kun peittää alleen kaiken tuulivoimalan aiheuttaman äänen.....  :P   

Ja se välke kuulemma häiritsee kovasti kun tuijottaa pyörivää rupelia hypnoottisesti tuntikausia.....Mitä jos kattelis välillä muualle ?

Taitaa olla enempi p..kapuhetta koko oletettu "melu"ja "välke" myös sanon minä !

http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-talous/melu-siirt%C3%A4%C3%A4-tuulivoimaloita-1.39318

Ei sitä propellia tuijottaa tarvitse ja silti "välke" kiusaa. Jos aurinko paistaa propellin takaa ja olet vaikka pihalla ja koko ajan propellin varjo huiskii pitkin pihamaata, niin alkaa aika pian jurppimaan moinen. Sama kun ajaa autolla puiden varjostamaa tietä ja aurinko paistaa alhaalta puiden takaa auton sivuun. Kyllä se välke alkaa nopeasti häiritä, vaikka katsoisi vain tietä eteenpäin  8).

Toukokuu 15, 2013, 12:57:08 ip
Vastaus #4

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin...
Pska puhetta kans verisuonien tukkeutuminen. Yhtään tukkeutunutta verisuonta en ole nähnyt. Ja eihän ne voi olla tukkeutunut, jos veri tulee ulos kun kylkeen tökkää reijän. Ja eika niitä kaikkia edes tarvitte.

Ja moni muu asia.

Toukokuu 15, 2013, 13:06:40 ip
Vastaus #5

Stefan Holmström

• Vieras
Kun Wärtsilän Turun tehtaan "melusta" valitettiin, niin siellä suoritettiin lähikortteleissa melumittaus. Piti odottaa viikonloppua, ettei ollut häiritsevää liikennettä. Mittaus tehtiin sitten yöllä, kun sitä tehdasta ei kuullut  – oli kevät, ja linnunlaulukin oli voimakkaampaa.

Ai niin, olen myös viettänyt aikaa (nukkunutkin) useampien tuulivoimaloiden naapurissa (200 m), eikä ne ole häirinnyt.

Toukokuu 15, 2013, 13:13:00 ip
Vastaus #6

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Hailuodossa mökillä on tullut vietettyä aikaa tuulimyllyjen varjossa paljonkin, niin tyynellä kuin myrskyllä, myllyt ovat siinä Marjaniemen nokalla hyvällä näköetäisyydellä, kilometrin päässä mökistä, minkäänlaista tuulivoimaloista lähtevää melua tai välkkeen aiheuttamaa häikäisyä / vilkkumista en minä eikä kukaan mukaan mökillä aikaa viettänyt ole vielä havainnut, kuinkahan lähellä asumusta sen myllyn sitten olisi oltava että haittoja ilmenisi ?

Sitä myllyn päästämää ääntä ei kuule tuulen suhinalta vaikka menee voimalan viereen kuuntelemaan, sensijaan mökin pihalta katsottaessa meri kyllä välkkyy ja häikäisee ikävästi auringonpaisteella, ja lintujen laulu kuuluu hataraan lautamökkiin aamulla ilkeästi kun haluaisi nukkua.... :P  >

Linnut ja meri on siirrettävä että MINÄ saan olla rauhassa  :police: :police: :police:
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 13:26:08 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Toukokuu 15, 2013, 13:34:22 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Viimeksi kun tästä väiteltiin, kerroin mielipiteeni että ihmisiä on erilaisia. Ja sitä mieltä olen edelleen. Jotkut saavat migreenin esim tuosta Jarmon mainitsemasta auringon välkkeestä puiden välistä, strobovalosta tms. Jotkut epilepsiakohtauksen kun pelaavat nintendoa jne. Itse olen migreenialtis, välähdykset ja äkilliset auringon heijastukset esim lasi- tai kromipinnoista saattavat saada migreenin käyntiin.

Sama asia on äänen suhteen, noista voi lähteä infraääntä tms jota ei ihan joka terveystarkastajan pakista löytyvä melumittari A-painotuksineen mittaa. Ja äänen häiritsevyys ei ole kiinni pelkistä desibeleistä, on olemassa sellainen tieteenalakin kuin psykoakustiikka. Itte olen Uumajassa seisoskellut tuulimyllyn juuressa, oli pilvistä ja tuuli niin pirusti, joten en huomannut haittavaikutuksia. Mutta ei se sitä tarkoita etteikö joku herkempi oireita saisikin. Ei kai hyttystenkään ininä desibeleillään korvia halkaise mutta nukahtaminen on hankalaa vaikkei olisi kuin pari hyttystä tai kärpästä huoneessa.

Yhtälailla voisi sanoa että selkäsärky on pelkkää kuvitelmaa ja lusmuilijoiden tekosyy, ihan kuten allergiat ja halvaantumisetkin. Ja dementikot oikeasti muistaa kyllä ihan hyvin, eivät vaan välitä paskaakaan ja ittuillakseen kyselevät ja kertovat samat asiat moneen kertaan.

Periaatteessa uusiutuvat energialähteet ovat tietenkin hyvä juttu, joskin veronmaksajana ja sähkönkäyttäjänä karsastan syöttötariffisysteemiä, etenkin kun nuo edelleenkin vaativat varavoimajärjestelmän jos ei satukaan tuulemaan.

Niin ja se meri ja linnut ovat olleet siinä kauemmin kuin sinä Reijo tai mökkisi, viimeksi tulleen kuuluu ottaa aikaisemmin tulleet huomioon. Paistaako aurinko myllyjen takaa tontillesi?

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 15, 2013, 13:41:04 ip
Vastaus #8

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Paistaako aurinko myllyjen takaa tontillesi?

Ei paista, paitsi päiväsaikaan kyllä.... ;)

Kyllä se meren välke auringon kilossa ja lintujen laulu kauniina kesäpäivänä niinmaan pirusti mökkirauhaa häiritsevät
että jotain niille olisi tehtävä...  :police: :police:

Tuulimyllyistä sensijaan ei ole minkäänlaista haittaa......

P.S :Tuossa edellä mainittiin jo sydänvaivat ja selkäkivut, no minulla on molemmat viat, pumppu pelaa pahasti vajaateholla ja selkä leikattiin 2v sitten kun meni jalat alta, ne viat kyllä hoksaa ihan itte kun kohdalle sattuvat, ei meinaan tartte kuvitella....
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 13:57:54 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Toukokuu 15, 2013, 13:55:25 ip
Vastaus #9

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kyllä se on totta että eri ihmiset reagoi ääniin ihan erilailla.

Päivänä muutamana tuli alakerran yksin asuva eronnut rouva, + 60 v, kujalla vastaan, ja loihe kysymään:
"Teijän yläkerrassa mikä asuu se lapsiperhe, niin kuuluuko se lasten jyske ja meteli teille sieltä miten kovaa, kun se kuuluu meillekkin niin voimakkaana?"

Siellä kun pari pikkutyttöö, jotakii 3 ja 5 vuotiaat, leikkii pehmonukeilla ja välillä saattavat olla jopa hippasillakii, niin sen pitäisi kuulemma meitäkii häiritä kun asutaan siinä välissä.
Piti sannoo että kai sieltä jotakii kuuluu, mutta en ou tullu aatelleeksi että ei saisi kuulua. ::)
-pena-

Toukokuu 15, 2013, 14:01:48 ip
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
.S :Tuossa edellä mainittiin jo sydänvaivat ja selkäkivut, no minulla on molemmat viat, pumppu pelaa pahasti vajaateholla ja selkä leikattiin 2v sitten kun meni jalat alta, ne viat kyllä hoksaa ihan itte kun kohdalle sattuvat, ei meinaan tartte kuvitella....

Niin, the pointtihan oli se että jollekin ne tuulimyllyjen haitat ovat todellisia, toinen voi porskuttaa samassa paikassa ilman mitään ongelmia.

Taitaa Eskelinen itte olla ollu "hippasilla" rouvan kanssa ja töminä kantautunu alakertaan :D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 15, 2013, 14:21:55 ip
Vastaus #11

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
.S :Tuossa edellä mainittiin jo sydänvaivat ja selkäkivut, no minulla on molemmat viat, pumppu pelaa pahasti vajaateholla ja selkä leikattiin 2v sitten kun meni jalat alta, ne viat kyllä hoksaa ihan itte kun kohdalle sattuvat, ei meinaan tartte kuvitella....

Niin, the pointtihan oli se että jollekin ne tuulimyllyjen haitat ovat todellisia, toinen voi porskuttaa samassa paikassa ilman mitään ongelmia.

Taitaa Eskelinen itte olla ollu "hippasilla" rouvan kanssa ja töminä kantautunu alakertaan :D
Ehotinkii sitä että minä se oun joka yksin jyskän ja paukan, ja että meiltä se metakka varmaan kuuluu, mutta rouva (alakerran) kiisti sen jyrkästi. :P
Meijän Rouva jos sattuu olemaan kotona yötä niin hiän lähtee uamulla töihisä 6 - 7 seutuihin, ja kottiutuu sitten ylleensä ilta-yheksän jäläkeen, joten ei se "hippasilla" olo niin vuan sen kanssa multa onnaa.   :P

Mutta nythän vasta tajusinkii että sehän se alakerran rouva (vieraat rouvat suap kirjottoo pienellä ärrällä, siitä ei tule sanktioo!) olisikkii halunnu tulla meille kuuntelemmaan sitä jyskettä. Niin sitä jiäp aena iliman kun on yksinkertanen eikä ymmärrä vihjettä. :P
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 14:27:42 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Toukokuu 15, 2013, 14:51:17 ip
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Vielä tuosta iänterrorismista.

Tuolta meijän kesäpalatsin ohi kun vie motoristiin reittikartassa suositeltu lenkki, nii kauniina kesäpäevänä viikonloppuisin ei ou hetken rauhaa kun harleyt paukuttaa ja susukit ja jamahat kiekuu viijenkymmenen metrin piästä ohi. Ja siihen vielä lisäks Jaavat, Iiseet, isot ja pienet autot ja ratkorit + keppee liikenne, kaekki kuuluu ja on katottava. Tunnelma on niinkun oli ennenvanahaan Väenölänniemen TT-ajoessa :-X
Jos sattuu olemaan jottai tekemässä nii rukkaset puttoo kun pittää niitä kulukijoita alakoo suu auki töllistellä. Ja sitten jos usseempi parinniikymmenen pyörän tokka ja muutama yksinvaeltaja pyyhkii peräkkäin siitä ohi, niin ei ou ihme jos jiä hommat tekemättä. ::)

Ai nii, en muistanu maenita että vastustan jyrkästi moottoripyöriä ja ratkoreita ja muitakii joutavia turhuuksija, varsinkii jos ne tunkoovat minun revviirille. >:(
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2013, 15:29:00 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Toukokuu 15, 2013, 14:57:29 ip
Vastaus #13

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iät ja ajat on teitä, voimalinjoja, tehtaita ja muuta vastaavaa rakennettu just sinne minne valtiovaltaa tai riistokapitalistia on sattunut huvittamaan, ja nyt kun sitten jotain hyödyllistä viimeinkin rakennetaan meidän viherpiiperöiden iloksi, niin nämä rasvamahat nostaa hirveän metakan siitä. Helevetti.

Oon nukkunut sekä Hailuodon että Kuivaniemen venesatamissa kovalla tuulella, jotka molemmat paikat on täynnä tuulimyllyjä, eikä niistä myllyistä tosiaan lähde mitään häiritsevää ääntä. Ikinä nukkunut niin hyvin. Välkkeeseen en taas ota kantaa. En oo ajatellut asiaa.

Toukokuu 15, 2013, 15:58:57 ip
Vastaus #14

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuulivoimaloista lähtee niin matalataajuuksista ääntä ettei sitä ihmiskorvalla kuule mutta äänen haittavaikutukset voivat ilmetä vasta vuosien päästä (jos asuu tarpeeksi lähellä tuulivoimaloita). Asiaa voi karrikoiden verrata auton subwoofereihin: säädetään laitteet niin ettei bassot tuota kuin todella matalaa ihmiskorvan kuulematonta aluetta, istutaan autoon ja nautitaan "äänestä". Ei mene kauaa kun alkaa voida pahoin, saattaa tulla tasapainohäiriöitä ja muita haittavaikutuksia. Tietenkään tuulivoimaloiden "melu" ei ole yhtä voimakasta mutta mistäs sen tietää mitä aiheuttaa jos vieressä asuu muutamankymmentä vuotta.

Minulla oli autossa sellaiset musiikkilaitteet että vatsahapot pääsivät hyppimään musan tahdissa kurkunpään läppään asti ja kun minulla se hieman vuotaa niin aika usein alkoi suussa maistua oksennus musiikkinautinnon aikana vaikkei laitteet tuottaneetkaan kuin jotain 140 desibeliä. Niillä arvoilla ei painekisoissa pärjää mutta riittivät nippanappa mukavaan musiikinkuunteluun. Joku kuitenkin kysyy että oliko pakko olla sellaiset laitteet niin vastaan että oli, käytin niitä itsehoidon välineenä. Minulla kun oli sydämen rytmihäiriö niin äänenpaineella rytmiä kiusaamalla sydän joutui tehdä tosissaan töitä saadakseen rytmin pidettyä normaalina ettei pumppu olisi alkanut jorata musan tahtiin. Ja kas kummaa, rytmihäiriö katosi enkä enää ole autoihini asentanutkaan isoja jumputtimia kun niille ei enää ole tarvetta.