Kyllä minä olen sitä mieltä, että oma ajattelu on tarpeen pitää mukana, oli sitten kyse vaarallisesta ammatista tai ampumaradasta. Siihen omaan ajatteluun vain on hyvä sisällyttää myös se, että tietyissä asioissa on tärkeää olla rutiinimainen ja järjestelmällinen, ja ettei näistä tule poiketa normaalitapauksessa. Siinä vaiheessa, kun olosuhteet muuttuvat, tulee oman näkemyksen ja ajatuksen soveltaminen todelliseen tarpeeseen. Tällöin on hyvä olla vähän muutakin ymmärrystä kuin pelkät normaalitilanteeseen suunnitellut toimintaa ohjaavat käskyt. Enemmän minua huolestuttaa se, joka jääräpäisesti tekee kuten on ohjeistettu ilman että on ajatustakaan asiaan muuten laittanut, kuin se, joka on asiaa rutkasti ja monelta kantilta pohtinut ja joka tietää milloin on syytä poiketa säännöstä ja milloin ei.
Ja minusta se, että satuttaa itsensä sähkötöissä on osoitus siitä ettei järjestelmällisyyden merkitystä vaarallisessa hommassa ole ymmärretty. Ainakin itse muistan ohjeistukset ja säännöt paremmin jos niiden sisältämä asian ja tärkeyden olen aidosti ymmärtänyt. Silloin, kun ne on ottanut osaksi omaa ajattelua. Ikävä tapaushan tuo Ossin kaverille tapahtunut on, ja en missään pahassa mielessä noita edellisiä sanonut.