Kirjoittaja Aihe: Simson SR2E erikoinen kytkin/vaihde vika?  (Luettu 5648 kertaa)

Huhtikuu 21, 2013, 12:35:59 ip
Luettu 5648 kertaa

Sami Väänänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys!

Eka postaus tänne ja heti kiperä kysymys tietäjille. Minulla tuossa tuli tehtyä täysentisöinti -63 SR2E itselleni kesämopoksi ja siinä ilmenee erikoista kytkimen luistoa, taikka 2 vaihteen hyppimistä satunnaisesti kun kierrokset saavuttavat tietyn pisteen. Aivan kuin vauhdissa nopeasti joku painaisi kytkinkahvasta sekunnin murto-osan. Vaihteen pois hyppääminenkin kävi mielessä, mutta mitään rutinaa tai sen tapaista ääntä ei kuulu. Välillä mopolla pystyy ajamaan kilometri tolkulla silti täysin oireitta. . . Luisto on siis erittäin lyhytkestoinen jolloin kierrokset nousevat hetkeksi ja taas palautuvat normaaliksi. se tuntuu kyllä kuljettajalle pienenä rykäyksenä.

Kytkinlevyt on käytetyt mutta näytti ihan hyväkuntoisilta ja suorilta. Moottorin lohkoihin jäi myös vanhaa hammasratasakselien messinkiset laakerointiholkit missä oli pientä välystä, mutta arvioin niiden vielä kelpaavan kun ei ollut ihan loppu. Vaihteistoöljynä teboilin mineraali 10w-30.

Koitin säätää kytkintä ohjearvojen puitteissa toleranssialueen laidasta toiseen, mutta silläkään ei ollut vaikutusta asiaan. Yhden kaverin kanssa jutellessa kenellä on MZ 250 ES hänellä esiintyy myös saman tapaista ongelmaa, joten myös joku MZ tietäjäkin voisi ongelman ratkaista.

Toivottavasti joku osaa auttaa, kiitos!

Sami.

Huhtikuu 21, 2013, 12:51:59 ip
Vastaus #1

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Sami.
Veikkaisin että vaihdevaijerin säädöllä homma tulee kuntoon.
Simsonissa se pitää olla tarkasti oikein.
Tuossa vielä kuva koneen alakerrasta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 21, 2013, 13:15:22 ip
Vastaus #2

Sami Väänänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro Pekka!

Tuota vaijeria ja Kytkinpakan päästä säätömutteria on tullut käännettyä, mutta tuloksetta! Tuo kuvassasi oleva Jousikuormitteinen vipu on juurikin kytkimelle jonka vapaaliike tulisi olla 3-5mm ilman jousikuormaa, joka siis säädetään sieltä kytkimen päästä. Koitin liikkua säätöalueen laidasta laitaan tuon 3-5mm vivun päästä mitaten, mutta aina vaan tulos on sama peijakas! Vaijeriakin koitin säätää jopa niin löysälle että nippanappa irrottaa kahvaa painaessa, mutta sama stoori edelleen. Hmmm. . . .

Huhtikuu 21, 2013, 22:39:57 ip
Vastaus #3

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tarkoitin sitä että ongelma ei olisi kytkimessä vaan vaihde pomppaa pois päältä.
Minun Simsonissa oli samaa vikaa kun sen laitoin.
Vaihdevaijerin säädöllä ongelma poistui.

Huhtikuu 22, 2013, 09:56:05 ap
Vastaus #4

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä uskon, että kyseessä on vaihteen hyppääminen hetkeksi pois päältä. Syynä voi olla liian kireäälle säädetty vaihdevaijeri (vaihdevipu ei pääse ääriasentoonsa), kuoleentunut vaihdevivun jousi (jos siis siinä on vain yksi vaihdevaijeri, ja jousi vetää 2-vaihteen päälle) tai vaihteensiirtäjän pyöristyneet ulokkeet tai pyöristyneet vaihderattaan kolojen reunat.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2013, 10:34:54 ap kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 22, 2013, 15:01:47 ip
Vastaus #5

anttikmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Simsonista en sen enempää tiedä mutta MZ.n ongelma saattaa olla löysä/kulunut kytkimen kiinnityskartio. Kytkinhän on pelkällä kartiolla kampiakselilla ja jos mutteri löysällä pyörähtää varsin herkästi kartiosta. Mutterin momentti muistaakseni jotin 10kgm. Toki voi olla myös vaihteen päältähyppäämisestä kyse mitsissäkin.

Huhtikuu 22, 2013, 15:25:37 ip
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Tarkoitin sitä että ongelma ei olisi kytkimessä vaan vaihde pomppaa pois päältä.
Minun Simsonissa oli samaa vikaa kun sen laitoin.
Vaihdevaijerin säädöllä ongelma poistui.

Lainaus
Minä uskon, että kyseessä on vaihteen hyppääminen hetkeksi pois päältä.

Juuri näin kuin myös Teppo selosti.
Kuoleutunut vaihteensiirtäjän jousi joka on koneen sisällä (varaosakirjan sivu 17 osa 15) voi aiheuttaa myös ongelman koska Simsonissa vaihdetta siirretään yhdellä vaijerilla.
Tietysti myös pyöreiksi kuluneet rattaitten kytkentäpinnat aiheuttavat tämänsuuntaisia ongelmia.
Minä kyllä kokeilisin ensin säätää ettei menis avaamishommiksi.

Huhtikuu 22, 2013, 17:35:29 ip
Vastaus #7

Sami Väänänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitokset vastauksista pojille!

Eli siis vika siis voisi lopulta löytyäkkin vaihteistosta eikä kytkimestä. Tuo vaihdevaijeri on kyllä melko löysällä kun kakkonen on pesässä, mutta voisinhan minä vaikka kokeeksi ottaa vaijerin kokonaan irti ja lähteä koeajolle, niin tulee eliminoitua tuo vaijeri asia sitten. Pahaa vaan aavistelen että joutuu tuon moottorin avaamaan. Tosiaan pyöristyneet kytkentä pinnat rattaassa ja siirtäjässä kävisi järkeen, samoin kuin kuoleentunut jousi. Onneksi on naftassa likoamassa yksi suohon poljettu -64 moottori mistä voisi tuurilla löytää paremmat osat korvikkeeksi.

Huhtikuu 22, 2013, 18:43:15 ip
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Sami.
Jos joudut koneen aukaseen ja sieltä niitä huonoja rattaita löytyy niin eipä nuita osia tarvitse kissojen ja koirien kanssa etsiä.

Googleen vain hakusana niin alkaa löytymään.
Käytettyä tavaraa löytyy esim. tuolta:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=sport+awo&_osacat=0&_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A3357&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR12.TRC2&_nkw=simson+sr2&_sacat=0&_from=R40

Huhtikuu 22, 2013, 18:57:20 ip
Vastaus #9

Sami Väänänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, kiitos linkistä Pekka!

Ebayn kautta mulle tuli polkimen varret tuohon ja kaiken muun osan olen ostanut DDR mopedin sivuilta. Sellaiset hyväkuntoiset taikka uudet kampiakselit taitaa olla ainoita mitä on vaikea löytää. Mulla oli aikessa tehdä vielä sellainen hieman pirteämpi varamoottori myöhemmin, mutta kyllä tuo +50 km/h myötätuuleen pelottaa jo nyt vakiona ihan riittävästi :) kattoo nyt mitä kesän ajelut tuo tullessaan. Mutta mopoilu kyllä maistuu parinkymmen vuoden tauon jälkeen kivalta!