Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunu purkaamoa  (Luettu 28811 kertaa)

Huhtikuu 02, 2013, 09:47:17 ap
Luettu 28811 kertaa

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
Hommasin mökille aurinkokenno laitteiston 12v. Nyt tarttis saada tuolle jännitteelle jääkaappi ja TV ja valaisimia ym. tarpeellista. Puutettahan niistä ei varmaan ole kun jokaisessa asuntovaunussa ja autossa moisia on mutta tietääkö kukaan puretaanko jossain em. kulkimia tai onko jotain nettisivua jossa voisi aiheeseen tutustua, siis käytetyistä olen kiinnostunut. Tietysti jos jollain Lahden tuntumassa em. tavaroita on niin soita 0400/710092
                     Kari

Huhtikuu 02, 2013, 09:57:31 ap
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.karavaanarit.fi/

Ja tuolta löytyy myös ne vaunupurkaamot.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Huhtikuu 02, 2013, 10:17:28 ap
Vastaus #2

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tervehdys,

Tuollaisen asuntovaunun jääkaapin virrankulutus on niin iso, että normaali akku tyhjenee muutamassa tunnissa. Kaasujääkaappi on toimivampi peli.

Mulla on Electrolux 12 V/230 V/kaasu jääkaappi ja 12 V käytössä virrankulutus on muistaakseni 10 A. Tuo olis ihan jouten ja vielä kaasulaitehuollon jäljiltä. Tosin ei ole lähelläkään Lahtea.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 02, 2013, 10:30:04 ap
Vastaus #3

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mulla on ollu joitakin vuosia mökillä kennosähköt. Kysymykseesi muutama huomio.

Ne jääkaapit ottaa aika paljon virtaa. Siksi asuntovaunuissakin niitä käytetään kaasulla, tai jos ollaan verkkovirran päässä niin sitten sillä.

Vanhaa telkkaria älä ota, hae gigantista led telkkari, pieni, ja suoraan 12V. Mulla on 16" grundig ja valitettavasti lcd eikä led, mutta kulutus vain 20 w.

Vanhojen vaunujen valaisimet on hehkulamppuja, halogeeneja, tai putkivaloja. Älä ota niitä edes ilmatteeksi. Led valaisimet on hyvä juttu. Mulla mökissä kolmessa huoneessa ja keittiössä kunnolla valoa ja kokonaiskulutus 8 w.

No on mulla 1500 w invertteri mutta sitä tietysti käytetään vain hetkellisesti. Pientä imurointia, mikroaaltouuni, moccamaster joka tiputtaa kahvit termospulloon ja sitte itse sammuttaa vastuksen. Makitan akku latautuu 15 minuuttia.

Ja sen mitä sirkkeliä, klapikonetta, sähköhöylää yms vehkeitä käytän niin nykäsen 2 kilowattisen aggregaatin käymään. Kone glans ja oilikohan luokkaa parisataa, pelannu komeesti jo 5 vuotta.

Sanoisin että unohda se purkaamo. Tai no, sen nestekaasu jääkaapin saatat sieltä löytää.

Tällanen mulla kokemus kun 20 vuoden vaunuilun jälkeen asetuin kiinteälle mökille.

Tai no, senverran vielä että laitoin tupaan ikean sellasen mäntyarkun. Säädin kylkeen, akut sisään. Etuseinään pääkatkaisija, ja bilteman sellanen veneeseen tarkotetty kytkin ja sulaketaulu. Pari bilteman tupakansytytinpesää puhelinten latausta varten.  Arkun päällä se telkkari ja invertteri.

Edit. No siinähän viitaaholla sulle kaappi. Kaapit on kalliita ja käytettyjä vaikee löytää. Tuo 10A tarkoittaa 10 A X 12 V = 120 w, eli ei käy , kaasulla mentävä vaan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2013, 10:35:02 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Huhtikuu 02, 2013, 10:49:09 ap
Vastaus #4

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jos akkukäyttöisen jiäkuapin meinasit hommata, niin eti 12 v kompressorikuappi.
Semmosella tulee jotenkuten toimeen aurinkoisena kesänä jopa aurinkopaneelillakkii, sekkii riippuu tottakai vielä paneelin tehosta ja kuapin koosta.
Niitä on tosin harvemmissa matkailuvempeleissä, mutta esim. LMC käytti semmoisia matkailuautoissa.
-pena-

Huhtikuu 02, 2013, 14:07:23 ip
Vastaus #5

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Suosittelen kaasua. Mulla on tilanne se että joskus ostin pikkasen elektroluxin nestekaapi, joku 75 litraa vissiin. Sitte sain yheltä tutulta toisen samanlaisen kun sille vedettiin mökille sähköt.

Kaksi vuotta sitten heitin lelut helevettiin ja ostin kunnollisen ja riittävän. Pikkasen toista tonnia makso  eli kallishan tuo mutta nyt on sitte reilu 200 litraa jääkaappia ja 45 litraa pakastin. 11 kilon kaasuputeli kestää 4 viikkoa. Eli eipä tuo paha ole, kun vähän kattoo mistä kaasunsa ostaa niin kahellakympillä sen saa sen 11 kiloa. Täällä hyvinkäällä IKH puodissa 19,90 ja AGA asiantuntijaliikkeessä karavaanari alennuksen kanssa 42... Kummastakohan ostais...

(Niistä pikkukaapeista laitoin netti kauppapaikkaan ilmon. Net meni vartissa. Taisin myydä liian halvalla.)

Huhtikuu 02, 2013, 14:42:46 ip
Vastaus #6

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Joo, niin minäkii suosittelisin.
Ja olen sammaa mieltä kanssasi valoista ja muista heikkovirtavehkeistä, kehitys on ajanu ohi niistä semmosista mitä hajottamoilta on suatavilla.

Vuan jos toenen Kari välttämättä haluaa tasavirralla toimivan, niin ei ainakaan vastuskaapista sillon kannata haaveilla. ::)
-pena-

Huhtikuu 02, 2013, 14:43:08 ip
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Siis tämmönen se meillä tuo keskusasema. Vasemmanpuoleinen on invertterin ohjaus. Oikeella se sulake/kytkin taulu jossa namiskuukkelit noille sytkäritöpseleille, yks telkkarille, yks valoille sisällä, yks ulkohuussin valolle jne. Eli iltasella goisiin mennessä laittelen nappulat kiinni, ja vaikka naisväki tapansa mukaan on jättänyt huussiin ja saunalle valot niin tosta laitan kaikki hiljaseksi mennessäni. Ja onhan tossa etupaneelissa tilaa keksiä uusia vermeitä siihen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 02, 2013, 14:43:52 ip
Vastaus #8

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Joo, niin minäkii suosittelisin.
Ja olen sammaa mieltä kanssasi valoista ja muista heikkovirtavehkeistä, kehitys on ajanu ohi niistä semmosista mitä hajottamoilta on suatavilla.

Vuan jos toenen Kari välttämättä haluaa tasavirralla toimivan, niin ei ainakaan vastuskaapista sillon kannata haaveilla. ::)

Tasan samaa mieltä.

Huhtikuu 02, 2013, 15:42:43 ip
Vastaus #9

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On topic. Se on purkamo, ei purkaamo. Ottaa korvaan (silmään).
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2013, 15:44:44 ip kirjoittanut velipuukka »

Huhtikuu 02, 2013, 16:05:24 ip
Vastaus #10

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mikkää purkamo, hajottamo se on! Hienostellen "hajoittamo".  :P
-pena-

Huhtikuu 02, 2013, 16:18:54 ip
Vastaus #11

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Särkemö vai särkimö? Ostamme romua ja myymme laadukkaita varaosia.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 02, 2013, 16:26:38 ip
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Vaeko autokorjamo tai lankkuhöylämö? Tae kalakukkoleipoomo ja vedenottaamo?  ;D
-pena-

Huhtikuu 02, 2013, 19:25:43 ip
Vastaus #13

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Reki ja haitarihajottamo myy kalaa ja kelloja. Niin se myyntimies sanoi ja vaikutti ihan rehelliseltä...

Huhtikuu 03, 2013, 09:52:35 ap
Vastaus #14

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Vaeko autokorjamo tai lankkuhöylämö? Tae kalakukkoleipoomo ja vedenottaamo?  ;D

Tuossa yllähän tuo on käänteisesti kerrottu, Penan tapaan.

Korjata - korjaamo, höylätä - höyläämö, kammata - kampaamo...

leipoa - leipomo,  ottaa - ottamo, huoltaa - huoltamo, purkaa - purkamo...

Kieli on kummallinen tai ihmisen kielikorva. Kun tarpeeksi kauan käytetään virheellistä muotoa, alkaa se monen korvassa kuulostaa oikealta. Ja oikea väärältä.