.... plaa,plaa, plaa....
Tätäkö esim Markku ajaa takaa ja ihmettelenpä löytyykö lopulta Suomessa tietotaitoa,rahaa ja tarpeeksi laatua millä voisi monikaan harrastaja tälläiseen pystyä??....plaa,plaa, plaa...
Itse olen alusta saakka ollut sen ajatuksen kannalla, että museorekisteröintiä varten tehtävässä katsastuksessa tulisi hyväksyä mm nuo vääränlaiset ruuvinkannat, kromimaalit ja muut alkuperäisestä "kohtuudella poikkeavat" ratkaisut, ja pidettäisiin pääsääntönä, että vaikke entisöintiin ole käytetty alkuperäistä osaa ja tarviketta ja jos kohde muuten on kunnostettu asiallisesti, niin olisi ok.
Tiedän, ettei tässä maassa ole paloja porukkaa, kellä persukset kestää entisöinnin "tehtaalta tullutta" vastaavaksi ja mielellään alaa harrastaisi.
Tiukalla nipotuksella ne loputkin projektit jää sinne ladon nurkalle pehmenemään.
Juurikin tuosta syystä ja mitä tarkoitin, niin homma pitäisi olla tarkastajienkin puolelta sellaista, että kun kromimaali on ok,
niin myös muualla joustetaan ja otetaan huomioon tarkoituksenmukaisuus, kohtuus ja lopputulos huomioon.
Kyllähän tähän joku "tarkastaja" toteaa, "kyllä minä joustan" ja muutkin.
Kuitenkin homma on niin kirjavaa, että jokaisella on omat tulkinnat, vaikka ohjeistus sanoo muuta ja olisi sallivampi.
Harva museo on sellainen, missä näytilläolevat kamat on tehty "tehdasuusiksi", mutta ne onkin museoita.
Itse soisin joustavuutta ja yhdenmukaisuutta näihin eri ratkaisuihin, mutta byksipuoleinen jousto ei aina ole se toimivin.
Se, mitä tarkastajista kirjoitin, ei ole potku kenenkään koipeen tai jalkoväkiin, kait siinäkin porukassa on hyviäkin, ite en vaan sellaiseen ole törmännyt. ja tuskin törmäänkään, koska olen pikkuhiljaa luopumassa pyöräprojekteista jaa siirymässä muihin harrastesiin.
Pari projektia jo lähtenyt sinne jonnekkin ja loput romuista noin viikonpäästä, kun on viikon loma aikaa läjätä loppuja, ellei muuten, niin Kuusakoskelle kelpaa.
Ihan vaan sentakia, koska en jaksa/viitsi kiistellä onko punaisen sävy just se alkuperäinen ja onko tekstiilisukka jus millilleen oikan kokoista halkaisijaltaan.
Olihan se hyvä tuosta "harrastelusta", että tuota tekstiilisukkaa tuli oleteltua punomaan, kun ostosellainen ei kelvannut.
Elikkä, jos tuo nyt kertois kyllin selvästi, mitä aiemmassa tekstissäni koetin kertoa, että jos poikkeavuuksia sallitaan niin se
pitääolla yhdenmukainen linja ja kaikkialla sama, tai jos poikkeavuus ei käy, niin sitten tuo jenkkilän tyyli, muttei sekakäytäntöä, jossa toiselle kelpaa, mutta toiselle ei.
Tässä nyt tuli muutakin, kuin juttua kromimaalaussta, mutta siitähän tää lähti liikkeelle, joten aihetta sivuten.