Kirjoittaja Aihe: Hitsausvehkeitä  (Luettu 34212 kertaa)

Maaliskuu 17, 2013, 13:45:48 ip
Vastaus #30

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Meillä on töissä molempia, Esappia ja Kemppiä. Kun paat ne yli 20 metrin roikan perään on syttymis ero ihan selvä Esabin hyväks. Eihän tommoset pienet erot juuri haittaa kun saa laskee puikon loppuun ja alottaa taas uudella puikolla, mutta kun hitsaa pikku pätkiä ohuehkoon aineeseen ja tarvis jälkikin olla nättiä nin sitä oppii arvostaan pientäkin paremmuutta.
HANE

Maaliskuu 17, 2013, 13:51:55 ip
Vastaus #31

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä ne koneet on tyypiltään?

Maaliskuu 17, 2013, 14:12:10 ip
Vastaus #32

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä on töissä molempia, Esappia ja Kemppiä. Kun paat ne yli 20 metrin roikan perään on syttymis ero ihan selvä Esabin hyväks. Eihän tommoset pienet erot juuri haittaa kun saa laskee puikon loppuun ja alottaa taas uudella puikolla, mutta kun hitsaa pikku pätkiä ohuehkoon aineeseen ja tarvis jälkikin olla nättiä nin sitä oppii arvostaan pientäkin paremmuutta.

Olisko kaukosäätimestä apua tuohon ongelmaan ?  ;)

Maaliskuu 17, 2013, 14:36:57 ip
Vastaus #33

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan noilla puikoillakin syttymisessä eroja.

Maaliskuu 17, 2013, 17:07:41 ip
Vastaus #34

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Esab on Caddy 151i A31 ja Kemppi Minarc 150. Onhan tietenkin puikoilla eroo mutta ei ne puikot konetta paranna. Teoriassa tietenkin kaukosäätimellä voi sytytyksen ajaks lisätä virtaa ja siten parantaa syttymistä mutta ei se ite koneen syttymisominaisuuksia paranna. Niin kovasti kun tekis mieli vetää kotiin päin ja kun molemmat on tosi hyviä koneita niin pakko vaan sanoo että kokemuksesta Esabin syttymisominaisuudet roikan päässä on (vähän) paremmat.
HANE

Maaliskuu 17, 2013, 19:03:34 ip
Vastaus #35

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kemppi minarc ei toiminut roikan päässä.   minulla oli kaksi minarcia joista ensimmäisestä sulasi 2,5mm puikolla hitsatessa runko, eli ne kaapelipistokkeiden ympäristö.  toisesta meni loppupelissä se koko sytytinpiiri sököksi.  Esabeissa oli myös samaa vikaa syttymisessä.
Hyviä koneita ovat kuitenkin molemmat. 

Nyt on Fronius koneet.  toisesta meni puhallin, mutta se imaisikin vähän liikaa pölyä sisään...
näissä tulee kaukosäätimet mukana ja 3mm puikkokin mennä turisee.  ja sytytin toimii vaikka roikkaa on joskus todella pitkästi.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2013, 19:13:24 ip kirjoittanut jarkko heikkilä »

Maaliskuu 17, 2013, 19:42:04 ip
Vastaus #36

Teuvo Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mikä ristus on, kun ei aharista.
Kaveri kertoi että 80-luvulla oli uudet mig-hitsit sangen kalliita. Oli paikallises rautakaupas oikein jonotuslista kuka saa seuraavan vaihdos tulleen käytetyn migin ostaa.
Honda cb350 twin-71 Honda Vt Shadow 750 -97 Tunturi Super Sport-81

Maaliskuu 17, 2013, 19:44:56 ip
Vastaus #37

Jarmo Ojaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ääni Kempin Miggerille.
Ostin tuollaisen käytettynä varmaan 8v. sitten ja aina on pelannut.
Jauhesammuttimesta modattu hiilidioksidipullo ja hitsattu on mätiä autoja sekä runkotöitä ym. ja pystyy vielä 3 - 4 mm. paksuun (puhtaaseen) levyynkin.
Ohutlevytöissä ihan paras.

Maaliskuu 17, 2013, 20:32:44 ip
Vastaus #38

Jorma Drufhagel

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Pölvästi
Ääni Kempin Miggerille.
Ostin tuollaisen käytettynä varmaan 8v. sitten ja aina on pelannut.
Jauhesammuttimesta modattu hiilidioksidipullo ja hitsattu on mätiä autoja sekä runkotöitä ym. ja pystyy vielä 3 - 4 mm. paksuun (puhtaaseen) levyynkin.
Ohutlevytöissä ihan paras.
Ei kai nyt sentään jauhesammuttimesta?? ;D

Maaliskuu 17, 2013, 20:33:58 ip
Vastaus #39

Arvo Luopakka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kemppi on laatukone, töissä olen paljon Kempin mag-koneilla hitsannut.
Omaan harrastekäyttöön tilasin saksalaisaesta nettikaupasta puikkoinvertterin.
http://www.stahlwerk-schweissgeraete.de/en/arc-mma-e-hand-200.html

Hitsauksen aloittelijalle hyvä netisivusto: http://hitsaus.suntuubi.com/?cat=1

Maaliskuu 19, 2013, 05:44:10 ap
Vastaus #40

Markku Hakola

• Vieras
Onko Mig/mag oikeasti edes hitsausta ? Enemmänkin sitä tulisi kutsua metallin pursotusmenetelmäksi minun mielestäni. Hyi hemmetti. Joskus lakiluokka levylle ollut sillä menetelmällä ja en arvosta laitetta. Osta pieni ja halpa tig/puikko-yhdistelmäkone ja hitsaat niillä menetelmillä vaikka sillin kiveen kiinni jos taitoa piisaa  :)

Mikä on hitsauksessa "pursotusmenetelmä", aivan uusi ainakin minulle, kerrotko kuin tuo tapahtuu.
Olen täsänsaakka ollu tuntevani nuo eri menetelmät, mutta näköjään aukko tiedoissa.

Mitä tulee yleensä hitsauslaitteiden paremmuuteen, niin kussakin on heikkoutensa ja vahvuutensa.
Pääosin väittelyssä paremmuudesta on kyseessä puhtaasti makuasia, aivan kuin autoissa ja jopa naisienkin suhteen.

Yksi kun tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, kolmas katsoo isoäitiä ja neljäs perheen miespuolista väkee.

Itse olen käyttänyt niin Kkempin, kuin Esabin ja muutaman muunkin laitteita ja yhtälailla ne toimii.
uikollahan on oma vaikutuksensa hitsauksen suorittamiseen, kuten kaikki kaikkitietävät tietävät.

En sellaisa hitsauskonetta ole vielä käyttänyt, mikä ei pitkän roikan päässä alkais nikotteleen, varsinkin jos käytössä on 1,5mm neliöinen jatkojohto, vähintään jatkojohdon tulisi olla 2,5 neliöistä.
Kaukosäädin on ihan näppärä, varsinkin kompensoimaan noita kaapelihäviöistä johtuvia syttymisvaikeukssia.

Maaliskuu 20, 2013, 16:18:40 ip
Vastaus #41

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt on vehkeet hommattu. Joutuu kuitenkin huomenissa jo polkaisemaan koneen kanssa takaisin liikkeeseen, on nimittäin toinen kaapeliliitäntä viallinen. Puuttuu ura, jonka avulla kaapelin liittimen pitäisi kääntämällä kiinnittyä. Eipä tässä onneksi ole kiirettäkään, ei viitsi kuitenkaan kerrostalon kellarissa alkaa hitsailemaan ja vasta muutaman viikon päästä on käyntiä Savon maalla jossa on tilat.

http://personal.inet.fi/yritys/tevico/buddyarc145.pdf
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 20, 2013, 17:42:16 ip
Vastaus #42

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä on hitsauksessa "pursotusmenetelmä", aivan uusi ainakin minulle, kerrotko kuin tuo tapahtuu.
Olen täsänsaakka ollu tuntevani nuo eri menetelmät, mutta näköjään aukko tiedoissa.

Kerro jos olen väärässä, mutta migillä on heikompi tunkeuma kuin puikolla ja tigillä.

Maaliskuu 20, 2013, 18:52:36 ip
Vastaus #43

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No nyt on vehkeet hommattu. Joutuu kuitenkin huomenissa jo polkaisemaan koneen kanssa takaisin liikkeeseen, on nimittäin toinen kaapeliliitäntä viallinen. Puuttuu ura, jonka avulla kaapelin liittimen pitäisi kääntämällä kiinnittyä. Eipä tässä onneksi ole kiirettäkään, ei viitsi kuitenkaan kerrostalon kellarissa alkaa hitsailemaan ja vasta muutaman viikon päästä on käyntiä Savon maalla jossa on tilat.

Paljonko jouduit reaalivakuutta antamaan tuosta.

Maaliskuu 20, 2013, 19:00:23 ip
Vastaus #44

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Paljonko jouduit reaalivakuutta antamaan tuosta.

395e. Mukaan tuli puikkoja, hanskat ja maski. Kuitissa on merkitty itse koneen hinnaksi 285e. Englannista tilaamalla noita taitaa saada pari-kolme kymppiä halavemmalla.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.