Kirjoittaja Aihe: Moottorikelkka?  (Luettu 393062 kertaa)

Helmikuu 07, 2016, 08:28:04 ap
Vastaus #450

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
32:n ex omistaja soitteli aikanaan perään kun olin viemässä sitä oulusta, ja muistutteli että seos saisi MAGgilaisessa olla yli 3%. Siinä olen sitten jotain reilun 3% seosta käyttänyt, en tiedä eikö vähempikin sitten riitä.

P 32:een ei ole löytynyt tuota alkuperäisen mallista luihakkaa kuomua mitä sinun 31:ssä, omansa oli sen verran risa ettei saanut minun taidoilla ehjäksi

Ei sillä ulkonäöllä ole mitään väliä,tuossa luihakkaa kuomua ennen remonttia  ;D

Eli sama konehan tässäkin,se yksipyttyinen MAG.
En osaa sanoa onko makuasia vai tietämysasia se öljyrosentti mutta varmaankin 3% yhtä hyvä myös.

Ehkä tärkeämpää kuin puolen rossan marginaali öljyssä-On oikea seos kaasarista pyttyyn-koneen kestämisen kannalta.

Nyt voidaan vertailla onko Henrin ja minun sammakoiden kuomut samanlaisia.
Jotenkin helpompaa ilman kikkailuja kun kuvat ovat samalla sivulla allekkain vaikkakin eri viestissä  ;)

Helmikuu 07, 2016, 08:55:27 ap
Vastaus #451

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo minun jälkimmäisen kuvan 54 muistuttaa enemmän tuota sinun kelkkaa, siinä nääs on se omansa vm 71-73 välillä käytetty luihakka kuomu tallella.

Helmikuu 07, 2016, 09:01:52 ap
Vastaus #452

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuo minun jälkimmäisen kuvan 54 muistuttaa enemmän tuota sinun kelkkaa, siinä nääs on se omansa vm 71-73 välillä käytetty luihakka kuomu tallella.

Minä en huomaa muuta eroa kuin alareunan muoto kulmissa ja puskurin kiinnitykset.
Ja alareunan pyöristyksetkin voi olla samanlaiset,vaikkakin näyttää 54 kulmikkaammalta minun silmään mutta voi olla vain näköharha..tein bensaluukun vanerista kun alkuperäinen avausmekanismi oli tallessa.

Helmikuu 07, 2016, 09:04:19 ap
Vastaus #453

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollainen sammakko tuli syksyllä pelastettua romukuormasta.Se on sachin koneella. Kone pyörii mutta ei tee kipinää.Ei ole ajettu 20 vuoteen.Löytyykö tuollaiseen kuinka osia ja ,mistä niitä vois kysellä.Ainakin moottorin sähköpuolenosat hakusessa.Tai sitten koko moottori.T mika.

Helmikuu 07, 2016, 10:14:55 ap
Vastaus #454

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Keken kelkassa juukassa oli jotain Sachs 290:n osia mutta puola oli niistä rikki.. MC scatterillakin voi olla purkuosia. Minun muistikuvien mukaan Sachsin magneeton alaiset osat on samoja mitä vanhoissa yksipyttyisissä Rotaxeissa (247, 277) ja näissä Winhojen alkuperäisissä MAG-koneissa. Puolaa, kondensaattoria ja kärkiä saa kyllä uutenakin vaikka mc scatterilta tms. Se voi olla kahdella puolalla tai vaan yhdellä. Kaksipuolaisissa on koneen ulkopuolella mötikkä mistä sytytysjohto lähtee (tosiopuola), ja pienempi kela vauhtipyörän alla. Yksipuolaisissa on Tunturin Puch -koneista tutun näköinen puola vauhtipyörän alla, tuossa ekassa linkissä sitä mallia. Saako koneesta selvää onko se SA280, 290 vai mikä. En tiedä onko niissä eroa sähköpuolella. Noita pikkupuoliakin on näköjään kahta mallia ja en tiedä niitten sopivuuksista

http://www.kekenkelkka.fi/fi/ws/34/806/s%C3%A4hk%C3%B6+osat/tyristori+mangneetto.html
http://www.kekenkelkka.fi/fi/ws/27/moottorin+osat.html
http://www.mc-scatter.com/moottorikelkka-osat-vara-osat-moottorin-mukaan-sachs-c-958_1840_2216_2218.html

Edit: kärkiä ei näköjään tuolla ollut

Lainaus
tein bensaluukun vanerista kun alkuperäinen avausmekanismi oli tallessa.
On minullakin noihin bensaluukut mutta en ole vaivautunut laittamaan paikalleen. 32:een pitäisi laittaa mukana tullut lentokoneen tankkausluukku, jostain lapin takamailta mistälie hylystä irrotettu. Tankki on kyllä takana nyt joten ei sen tarvisi edes aueta
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 07, 2016, 10:23:22 ap kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 07, 2016, 11:30:29 ap
Vastaus #455

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Millaista bensa/öljyseosta Winha 55 kelkan Kohler 340 moottoriin suositellaan?

Tuo 2 tahtisen öljyseos on usein mielessä.
Saksan poikien sivuilta tuli sellainen selitys että jos on kiertokangen yläpäässä pusla niin sitten 4%.
Jos on neulat niin sitten 2,5%.

Mie olen aina laittanut LYNXiin vähintään 3% ja hyvin on pelannut.
38200km on nyt mittarissa ja aina on valmis lähtöön.

Mukava ajella tällaisella -84 mallisella varmalla menijällä jota ei alvariinsa tarvi korjailla.

Nyt vasta otin kelkan käyttöön, täällä kun ei ole tuota lunta ennen ollut.
Nyt kuitenkin oli kunnon myräkkä.
Tuossa pätkä viime talvelta.
https://www.youtube.com/watch?v=KHkAmicSz7o

Helmikuu 07, 2016, 13:12:54 ip
Vastaus #456

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo 5900 on noista vanhemmista peleistä semmoinen paras mahdollinen yleiskelkka. Ei ole konetta vielä pilattu kertakäyttöisillä "kestovoitelu"laakereilla ym, joten kymmenientuhansien ajomäärät on ihan mahdollisia.

Helmikuu 08, 2016, 12:27:07 ip
Vastaus #457

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toi minun vinha on 32.nen  Moottori sa 290.Onko noi takaperän jouset ollut alunperin lattamalliset?.Sellainen nippu lattajousia.Nyt on jotkut mopon jouset.

Helmikuu 08, 2016, 16:52:42 ip
Vastaus #458

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No ainakin 32:ssa ja muissa kaksilamppuisissa pitäisi olla kolmen lehdykän jouset, kuplavolkkarin vääntösauvajousituksen osista alunperin kasattu. Vm 73 asti oli kuvan mukaiset, sitten laakeripesien kylkeen tuli isommat peltikappaleet, ja telan takana taisi kulkea jokin yhdystankokin niiden välillä. Siihen on voitu viritellä Lynx 320:n tai jonkun vastaavan takajousitus ja kone jossain vaiheessa, Lynxeissä oli jotkin mopon iskarit takajousina. Jos se ei sitten olekin Lynxi mihin on nakattu Winhan kuomu.. Jos jouset toimii niin tuskimpa niitä kannattaa vaihtaa alkuperäisiin muuten kuin entisöintimielessä.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 08, 2016, 17:04:28 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 08, 2016, 18:27:40 ip
Vastaus #459

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollainen sen varmaan pitäisi olla.Tyyppikilpikin on justiinsa samanlainen ja väri.Tela näyttää pitemmältä onkohan jatkettu?Hyvä kuva kiitos.

Helmikuu 08, 2016, 20:30:33 ip
Vastaus #460

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tela voi olla jatkettu jos siihen on laitettu vaikka erikoispitkän Lynxin tela tai jatkopätkä. Minun 32 on 372cm telalla joka oli pisin vakiotela. Siinä on irrotettava n. 40cm jatkopätkä, lyhyen mallin Winha kuten Hannulla oli n.330cm telalla. Kuvakulmakin ehkä hämää.

Helmikuu 12, 2016, 19:30:16 ip
Vastaus #461

Jorma Siivola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässäpä starttivalmiina vas. Elan 250 TWIN, valm -73 ja oikealla Elan 250 valm. -82.

Olisko joku kiinnostunut näistä?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2017, 20:51:26 ip kirjoittanut Jorma Siivola »

Helmikuu 12, 2016, 20:33:43 ip
Vastaus #462

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tässäpä starttivalmiina vas. Elan 250 TWIN, valm -73 ja oikealla Elan 250 valm. -82.

Että osaa olla kauniita kelekkoja nämä. Itellä olis tuolla siistimistä (ylimaalausta) oottamassa Lynx 535 jostain 70-luvun loppupuolelta, telaston jo kunnostelin ajokuntoon ja konepuoli on jonkinlaisessa ajokunnossa jo, paitsi että lataussäädin kai siitä on rikki, kun polttaa polttimot heti. Isotöisiä laitettaviahan kelkat on jos meinaa nättiä tehä mutta aikaahan on,,, ehkä.

Helmikuu 12, 2016, 21:29:41 ip
Vastaus #463

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elaneiden hinnat (raatojenkin) on pari viime vuotta olleet niin pilvissä, että täytyy olla todellinen harrastaja joka sellaisen hankkii. 10-15 vuotta sitten niitä vielä kuskailtiin metallinkeräyspaikoille perikuntien nurkista. Olisi pitänyt silloin haalia useampi varastoon. Joskus harvoin tulee siistejä yksilöitä myyntiin jopa alle tonnilla, mutta ne katoaa äkkiä. On minullakin Elan pitkätelaisena, tosi huteran tuntuinen muoviräpsy winhoihin verrattuna, mutta päihittää ne mennen tullen kun mennään umpiseen. Jos saa elanin jäämään kiinni niin nostelemiseen ei tarvita bullmentulaa
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 12, 2016, 21:38:55 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Helmikuu 12, 2016, 22:35:30 ip
Vastaus #464

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Onpa tosiaan hienoja! Ja painelamppuja taustalla :)
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -