Kirjoittaja Aihe: Moottorikelkka?  (Luettu 392928 kertaa)

Tammikuu 15, 2015, 17:55:20 ip
Vastaus #255

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaapi olla harvinainen Yamaha,katsoppa tuolta jos et vielä ole katsonut.
http://www.teolehtimaki.fi/varaosaluettelot/yamaha/

Juu ei näitä vissiin hirveesti ole, kun on ensimmäistä -69 vuosimallia (pl. protot)

Kyllä nuokin kuvat olen selannut, mutta tarkempia kuvia kaipailisin.
Muutama mopo

Tammikuu 15, 2015, 19:07:23 ip
Vastaus #256

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuohon Yamahaan olis aika helppo soveltaa esim. Honda maamoottorin starttilaite.Tuo keskiosa on samanlainen kuin niissä.
Tietenkään se ei alkuperäistä vastaa.Mutta on se miellyttävämpi kuin irtonarulla starttailla.

Tammikuu 15, 2015, 19:11:27 ip
Vastaus #257

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotain esitteitä, mitkä olet varmaan nähnyt itsekin. Ei kai tuossa varsinaista kojelautaa vielä ollut, vai onko Europa joku erikoisempi versio? SW440:ssä ja muissa uudemmissa oli konepeitto ja nopeusmittari siinä.

http://www.davidsleds.mysite.com/PAGE_17230.html

http://www.davidsleds.mysite.com/PAGE_17231.html

http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP941.html

http://www.vintagesnowmobiles.50megs.com/PP3119.html

Jonkun testin olen lukenut tuollaisesta, ja siinä moitittiin suunnatonta ja vaarallista moottoritehoa (23 hp).

Tammikuu 15, 2015, 21:36:06 ip
Vastaus #258

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Enpä ole noita nähnyt, kiitos! Pitää huomenna töissä ottaa väriprintit noista  :)

Todella suunnaton on moottoriteho juu  :P

https://www.youtube.com/watch?v=gBy0StkARVQ
Muutama mopo

Tammikuu 15, 2015, 21:42:01 ip
Vastaus #259

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Kummasti pätkii vai eikö se osaa käyttää kaasua -asiallisesti.Ei kelkan kanssa tuolleen pumppailla  :o
Tuossa toinen pätkä,nätisti käydä röpsöttää vaikka 20 v ollu seisokissa.

https://www.youtube.com/watch?v=W024c2HjLuY

Tammikuu 16, 2015, 01:56:07 ap
Vastaus #260

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Kummasti pätkii vai eikö se osaa käyttää kaasua -asiallisesti.Ei kelkan kanssa tuolleen pumppailla  :o

Onko siihen tuohon kaasunkäöttöön tullu uutta tietoo?
Minä kun oun aena luullu että 2-tahtisella ilimakonneella varustetulla kelekalla pittää ajjoo vaehtelevilla kierroksilla, ja joskus välliin vähä kaasuva pumppaellenkii. ::)

-pena-

Tammikuu 16, 2015, 07:04:48 ap
Vastaus #261

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Onko siihen tuohon kaasunkäöttöön tullu uutta tietoo?
Minä kun oun aena luullu että 2-tahtisella ilimakonneella varustetulla kelekalla pittää ajjoo vaehtelevilla kierroksilla, ja joskus välliin vähä kaasuva pumppaellenkii. ::)

Eiku minuu kävi taas nyppimään tuommonen turhanpäivänen rumplaaminen.Vähän sama ku aikasemmin oli noita Taunuspoikia parkkipaikalla kaasua pumppaamassa jo aamusta alkaen talvisin.Ei vissiin automaattiryyppy aina toiminu.Eikä se oikeesti tarvii välttämättä Taunus olla,Tatsuniki käy  :D

Olen kyllä juu kuullut tuon myytin että 2T koneen kierroksia olis hyvä vaihdella-kelkkapiireissä semmonen myytti kulkee että täyskaasulla jos ajelee pitkää reittiä kone hitsaa välttämäti kiinni.Kyllä ne poikain koneet taitaa ihan muusta syystä leipoa luulen,kuin pumppaamati jättämisestä  ;D

Toinen tarina kertoo että hihna kuluu pikemmin semmosella ajotyylillä missä varovasti lipsutellen lähdetään liikkeelle-tai sitten ajon aikana jatkuvasti vaihdellaan kierroksia kaasun kanssa pelaamalla.No siinä liikkeelllelähdössä ainakin on perää.Että mieluummin reilusti vaan tai sitten ei lainkaan.Empiminen ja luistattaminen toki lyhentää remmin ikää.Joillain niitä vaan silti kuluu useampi kuin yksi per ajokerta.Noissa veteraanikelkoissa mennään samalla remmillä vuosia,ja ajotkin on vähäisempiä.

Tammikuu 16, 2015, 07:47:44 ap
Vastaus #262

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Joskus pienenpänä kun seorasin salloo sivusta kelekkavuokrausta, nii jiältä niitä kelekkoja joutu aena joskus hakemaan.

Ei ne ylleensä ollu leiponu kiinni, mäntä ei vuan ollu ennee tiivis kun lakkeen oli palanu reikä.
Ja siitä reijjän ilimestymisestä kuluki semmonen kaupunkilekenta, että se oes muka johtunu siitä kun ensin urku aaki paenettiin mänemään, ja sitten kaasu kerralla offiin iliman minkäänlaesija "punppauksia".  ::)
-pena-

Tammikuu 16, 2015, 07:56:19 ap
Vastaus #263

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Atte.
Naapurilla oli tuollainen joskus -70 luvun puolivälissä.
Tehoja oli siinä aivan hurjasti, aivan toista kuin minun Poro Okkelissa.

Hio Atte kiiltäväksi nuo kytkimen ja variaattorin lautaset ennenkuin alat ajamaan.
Tuollainen ruosterokkoinen lautanen syö hihnan hetkessä paskaksi ja konetila on täynnä mustaa kuminpölyä.
Jos on uudeeempi kelkka jossa on umpinainen konetila, saattaa kuminpölyä päästä koneeseenkin ja se ei tee hyvää.

Tammikuu 16, 2015, 08:09:18 ap
Vastaus #264

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ei ne ylleensä ollu leiponu kiinni, mäntä ei vuan ollu ennee tiivis kun lakkeen oli palanu reikä.
Ja siitä reijjän ilimestymisestä kuluki semmonen kaupunkilekenta, että se oes muka johtunu siitä kun ensin urku aaki paenettiin mänemään, ja sitten kaasu kerralla offiin iliman minkäänlaesija "punppauksia".  ::)
Liian laiha seos varmaan.Kyllähän koneen pitäs kestää jos se on kestämään suunniteltu,täyskaasulla ajoa jatkuvasti.
Mutta jäällä ajaessa tuo vaara varmasti suurin,ja reikä tulee jos on tullakseen-tai mäntä leikkaa kiinni.Kyllä itekki oon hiukan vaihdellu sitä kaasun asentoa jäällä kun on pitkät matkat.Eli jotenkin jakeluun on tuo mennyt ehkei se ihan turha myytti ole :-\

Mutta siihen rikki menemiseen tai sen ehkäisyyn pieni kaasun vaihtelu ei varmana auta mitään.
Mutta sammakkoa en ala pumppoomaan silti  ;D
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2015, 08:11:54 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 16, 2015, 08:46:14 ap
Vastaus #265

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia rakentavista kommenteista ;D Kelkkaillut olen alle 10-vuotiaasta ja yhtään konetta ei ole vielä hitsannut  ;)

Pumppaaminen johtuu siitä että edellinen omistaja oli tehnyt kaasuttimen kalvot sisäkumin palasta ja ne oli turvonneet muodottomiksi. Minä sitten hätäpäissäni tein veneen pressukankaan läpinäkyvästä ikkunamateriaalista korvaavat mökkiolosuhteissa, kun piti päästä woimanpesää koittamaan ;D Ja noilla kalvoilla aineen saanti ei ollut kovin häävi syystä että kampikammion sykkeellä toimiva pumppu ei toiminut oikein. Siksi tuota lutkupumppuakin tuossa videon keskivaiheilla pumppasin, ettei sammu.. Nyt on oikea kalvosarja odottamassa asennusta ;)

Ja 2t koneilla yleisesti ottaen kuuluu ajaa hieman "pumpaten". Mitä korkeaviritteisempi, sitä enemmän. Vanhalla 300S okkelilla, jossa Sachs SA290 1-pyttyinen pystyi kyllä papattamaan tuntikausia lusikka tangossa ilman ongelmia ;D Ja esim. uudehko 125cc 2t crossipyörä hitsaa takuuvarmasi jos ajat kauan kaasu pohjassa..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2015, 08:48:44 ap kirjoittanut Atte Isola »
Muutama mopo

Tammikuu 16, 2015, 08:52:34 ap
Vastaus #266

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tuossa toinen pätkä,nätisti käydä röpsöttää vaikka 20 v ollu seisokissa.

https://www.youtube.com/watch?v=W024c2HjLuY

Juu tuohan on sama jammu. Uskon että uusi kalvosarja korjaa tuon aineensaanti-ongelman :)
Muutama mopo

Tammikuu 16, 2015, 08:53:46 ap
Vastaus #267

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Joskus pienenpänä kun seorasin salloo sivusta kelekkavuokrausta, nii jiältä niitä kelekkoja joutu aena joskus hakemaan.

Männän sulahtaminen tai normi kiinnileipominen on tapahtunut minun ja velipojan käsissä muutamalle kelkankoneelle, Kohlerille ja Rotaxille. Vain yhden 494-Rotaxin ja kahden 377-Rotaxin tapauksissa tuollaisessa tilanteessa, mutta aina silloin, kun on yrittänyt roikkua nopeampien kelkkojen vauhdissa. 503 Rotax kesti kaasarien määrästä riippuen kaasu pohjassa ajoa 5-20 km (1 vs. 2 kaasaria).. 377 pari kilsaa vähemmän ja 447 ei jostain syystä juuri mitään.. Kohler 340 Walbrolla ehkä 1km. Lapin miehet sanoi, että 447 Rotaxilla varustettu Ockelbo tai Nordikki ei kerennyt koskaan kadota järvenselkää niin kauas, ettei ääni kuuluisi, kun mäntäpistiäinen iski. Mikä lie sitten, kun kone on vain isommaksi porattu 377, joka taas kestää paremmin. Nuo minun toteamat mäntäpistokset ja leipomiset siis suht. raskaissa lumiolosuhteissa, jäljellä ajaessa kestänee paremmin. Ja koneet yleensä pitää kovaa nakutusta kun männänlaen sulaminen uhkaa.

Laiha seos varmaan ollut noissa muutenkin (vuotavat stefat, imukurkut?) tai tehtaan jäljiltä turhan pienet pääsuuttimet, mutta kun kaasun laittaa kiinni niin kone pyörii hetken nopeasti tosi vähillä voiteluilla. Moottorijarrutustahan näissä ei tule kuitenkaan, silloin nämä leipoisi useammin. Pitkäkestoista kaasu pohjassa ajoa varten ei ilmajäähdytteisiä kelkankoneita ole varmaan tehty. No kalvokaasarisen saa tietysti helpommin säädettyä röpisemään niin rikkaalle, että voi kestääkin, ja tuo minun Winha 52 kestää ajaa vaikka päivän kaasu pohjassa, "röpöpöpö.. brrrrr". Yamaha br 250t oli myös luja, ei sitä saanut huudatettua rikki, kun se ei jaksanut ottaa kierroksia kuin maantiellä alamäessä. En muuten humppaile kaasua, paitsi noissa mainituissa "moottorijarrutus"tilanteissa.

Tammikuu 16, 2015, 08:56:01 ap
Vastaus #268

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kiitoksia rakentavista kommenteista ;D Kelkkaillut olen alle 10-vuotiaasta ja yhtään konetta ei ole vielä hitsannut  ;)

Minä en edes tajunnut että se oli teikäläisen tekemä video,en olis ehkä kehannut muuten moitttiakaan siitä pumppaamisesta ;D
Näköjään ei ole kyseisestä Jammusta paljon videoita kun tube ei ainakaan ehdottanu muita  :o

Aika sinnikäs kaveri pitää olla että tekee kalvon itse  :) Bensapumpun kalvon voi vielä tehdä muttei varmasti sellaista ohjauskalvoa jossa vielä pari läppäventtiiliä ja paljon pieniä reikiä ja leikkauksia..

Tammikuu 16, 2015, 09:09:00 ap
Vastaus #269

Atte Isola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minä en edes tajunnut että se oli teikäläisen tekemä video,en olis ehkä kehannut muuten moitttiakaan siitä pumppaamisesta ;D
Näköjään ei ole kyseisestä Jammusta paljon videoita kun tube ei ainakaan ehdottanu muita  :o

Aika sinnikäs kaveri pitää olla että tekee kalvon itse  :) Bensapumpun kalvon voi vielä tehdä muttei varmasti sellaista ohjauskalvoa jossa vielä pari läppäventtiiliä ja paljon pieniä reikiä ja leikkauksia..

Joo tämä on aika harvinainen tekele ilmeisesti..

Em. syistä ne kalvot ei toimineetkaan ihan täydellisesti, pääsi kuitenkin testaamaan urheilukelkkaa ;D Aika monimutkaisen malliset tosiaan, paljon pikku reikiä ja läppiä joiden kohdistus on ilmeisen tarkka.. Oon kuullut että jotku on tehnyt jopa ihmisen toisen sisään, että nuo kalvothan on pikkujuttu siihen verrattuna  :) Tämä on sinänsä hyvä aihio, kun kone on porattu ja vaihdettu männät veiveineen, laakerit, lohkon alapuolisko ja telamatto on uusittu juuri ennen seisomaan laittamista. Noita keskivetoisia mattoja tai yleensäkään ko kelkan osia ei taida joka puun oksalla enää kasvaa..

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2015, 09:11:19 ap kirjoittanut Atte Isola »
Muutama mopo