Joskus pienenpänä kun seorasin salloo sivusta kelekkavuokrausta, nii jiältä niitä kelekkoja joutu aena joskus hakemaan.
Ei ne ylleensä ollu leiponu kiinni, mäntä ei vuan ollu ennee tiivis kun lakkeen oli palanu reikä.
Ja siitä reijjän ilimestymisestä kuluki semmonen kaupunkilekenta, että se oes muka johtunu siitä kun ensin urku aaki paenettiin mänemään, ja sitten kaasu kerralla offiin iliman minkäänlaesija "punppauksia". 
Männän sulahtaminen tai normi kiinnileipominen on tapahtunut minun ja velipojan käsissä muutamalle kelkankoneelle, Kohlerille ja Rotaxille. Vain yhden 494-Rotaxin ja kahden 377-Rotaxin tapauksissa tuollaisessa tilanteessa, mutta aina silloin, kun on yrittänyt roikkua nopeampien kelkkojen vauhdissa. 503 Rotax kesti kaasarien määrästä riippuen kaasu pohjassa ajoa 5-20 km (1 vs. 2 kaasaria).. 377 pari kilsaa vähemmän ja 447 ei jostain syystä juuri mitään.. Kohler 340 Walbrolla ehkä 1km. Lapin miehet sanoi, että 447 Rotaxilla varustettu Ockelbo tai Nordikki ei kerennyt koskaan kadota järvenselkää niin kauas, ettei ääni kuuluisi, kun mäntäpistiäinen iski. Mikä lie sitten, kun kone on vain isommaksi porattu 377, joka taas kestää paremmin. Nuo minun toteamat mäntäpistokset ja leipomiset siis suht. raskaissa lumiolosuhteissa, jäljellä ajaessa kestänee paremmin. Ja koneet yleensä pitää kovaa nakutusta kun männänlaen sulaminen uhkaa.
Laiha seos varmaan ollut noissa muutenkin (vuotavat stefat, imukurkut?) tai tehtaan jäljiltä turhan pienet pääsuuttimet, mutta kun kaasun laittaa kiinni niin kone pyörii hetken nopeasti tosi vähillä voiteluilla. Moottorijarrutustahan näissä ei tule kuitenkaan, silloin nämä leipoisi useammin. Pitkäkestoista kaasu pohjassa ajoa varten ei ilmajäähdytteisiä kelkankoneita ole varmaan tehty. No kalvokaasarisen saa tietysti helpommin säädettyä röpisemään niin rikkaalle, että voi kestääkin, ja tuo minun Winha 52 kestää ajaa vaikka päivän kaasu pohjassa, "röpöpöpö.. brrrrr". Yamaha br 250t oli myös luja, ei sitä saanut huudatettua rikki, kun se ei jaksanut ottaa kierroksia kuin maantiellä alamäessä. En muuten humppaile kaasua, paitsi noissa mainituissa "moottorijarrutus"tilanteissa.