Kirjoittaja Aihe: Moottorikelkka?  (Luettu 392884 kertaa)

Tammikuu 12, 2015, 18:59:28 ip
Vastaus #225

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ski-doo Elanissa joka minulla myös on, on telasto paremmin esillä mitä Winhoissa, astinlaudat ei ole ihan maassa kiinni. Se suostuu kulkemaan puuterilumessakin jos on vaan Vuotsolaiset keulassa, ainakin leveätelaisten Winhojen (ja ehkä Lumikoiden) veroinen menijä. 13 hv riittää yllättävän hyvin liikkumiseen, jos on suht. häviöttömäksi (vahingossa) suunniteltu voimansiirto. Tosin irtiottoja ei tehdä, kaasuvipu vaikuttaa vain siihen, ääntääkö kone "brrrr" vaiko "mööööö".
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2015, 19:01:41 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 12, 2015, 20:09:17 ip
Vastaus #226

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yhdessä talossa oli Elan ja kyllä kai ne sillä ajeli muutoinkin kun syksyllä ja hangilla. Joskus semmosella ajettiin kaks päällä ja se ei kyllä menny silloin mihinkään. Sano vain, että "möööö". Ei se taida olla kahden ajettava kokonsakaan puolesta...
Näytin tytölle kuvaa tosta Lumikosta ja sanoin, että otetaan toi mukaan keväällä Lapin reissulle ja jätetään Rave tänne. Aika hapan oli ilme ja tiukka EI pääsi suusta :D

Tammikuu 12, 2015, 20:42:25 ip
Vastaus #227

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo minun kyllä liikkuu jotenkin kaksi päälläkin, riippuu vähän kytkimen jousen kunnosta että ottaako kierroksia tarpeeksi. Mutta kuomussa on varoitustarra missä kielletään ajamasta kahdestaan, runko on tosi ohutta peltiä ja vääntyy helposti.

Tammikuu 12, 2015, 21:46:20 ip
Vastaus #228

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuo minun kyllä liikkuu jotenkin kaksi päälläkin, riippuu vähän kytkimen jousen kunnosta että ottaako kierroksia tarpeeksi. Mutta kuomussa on varoitustarra missä kielletään ajamasta kahdestaan, runko on tosi ohutta peltiä ja vääntyy helposti.

Mistäs kelkasta sie nyt puhut,kyllä tuo wanha sammakko ainakin aivan normaalisti kulkee 2 päällä-tosin turhan lähellä stongaa joutuu könöttämään että pahemmassa rumplikossa silleen hankala tehdä käännöksiä reippaampaa vauhtia.
Tai siinä on omat riskinsä.
Yks talvi mentiin tuon exän kanssa semmosta ihan kunnon patikkoa keväällä minkä pojankollit oli huonoilla ajotavoilla aikaiseksi saaneet.Aallonkorkeus vaihteli puolesta metristä metriin ja olivatten aika taajaan vielä.
Jossain vaiheessa matkaa nainen oli pellolla,selkänojan pop niittaukset petti ja irtosi ystävällisesti hän.Onneksi melko pian huomasin ettei tarvinnut pitkään ajaa takaisinpäin  ;D

Niin,meinaan että mahtuuhan tuossa vaikka eväät syömään ja nokoset ottamaan päälle  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 12, 2015, 22:52:41 ip
Vastaus #229

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elanista puhuttiin tuossa. Ei nämä oikein ole kiikkeryytensä takia istualtaan, saati kahdestaan ajettaviksi tehtyjä, Elan tai Winhakaan. Tila kyllä riittää Elanissakin. Winhoista poistui jostain syystä nuo hienot selkänojat samalla, kun suunnittelu ja valmistus siirtyi Rovaniemelle.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2015, 22:56:58 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 12, 2015, 23:13:18 ip
Vastaus #230

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Elanista puhuttiin tuossa. Ei nämä oikein ole kiikkeryytensä takia istualtaan, saati kahdestaan ajettaviksi tehtyjä, Elan tai Winhakaan. Tila kyllä riittää Elanissakin. Winhoista poistui jostain syystä nuo hienot selkänojat samalla, kun suunnittelu ja valmistus siirtyi Rovaniemelle.
Ei tietenkään mikään hyvä ole ajaa 2 päällä jos vertaa yksin ajettavuuteen.Selkänojalta ei edes ylty sarviin joten kyllä ne on sen 2:lle ajatelleet.Onhan joissain veteraanikelkoissa 2 paria niitä jalkarautojakin.
Vakauteen ja hangessa kulkuun auttaa sekin kun uusii alustan kaikki jouset ja levittää suksiväliä hieman.
Niin,ja se penkin korotus-se tekee jo istuma asennosta huomattavasti inhimmillisemmän..

Kaadettuahan tuon kyllä saa mutta kannattaa sitten katsoa semmonen paikka ettei ole puita/kiviä heti vieressä ;D

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2015, 23:17:52 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 12, 2015, 23:22:12 ip
Vastaus #231

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sammakko Iltatuumaus tauolla..

Varsin moni-ilmeinen on hän  ;)

Tammikuu 13, 2015, 15:48:24 ip
Vastaus #232

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kunhan minun Winha, ex-virrankoski, ex Baas, pääsee taas ajoon, niin se ei ole sammakko vaan kyklooppi. Sammakkokuomukin pitäisi ehostaa kasaan, mutta väliaikaisesti muokkaan siihen vm. 71 kuomun. Se on paljon korkeampi takaosastaan (alkuaikojen Lumikko-Winhoissa oli matala keula) eikä edes tarpeeksi leveä, joutuu siis leikkelemään osan pois ja miettimään miten sen saisi istumaan. Kuomu on jopa niin kapea että se sopii peltisen keulaosan sisäpuolelle, jollain pitäisi tiivistellä ettei lumi pääse suoraan keulaan sisälle. Rähjä ja revennyt sammakkokuomu oli ihan ok näköinen siihen asti, kunnes menin maalaamaan rungon. Sen jälkeen näytti liian eripariselta. Siitä on revennyt tuo valkoinen osuus kokonaan pois. Olisi minulla keltainen sopiva kuomu mutta en raaskisi maalata sitä vihreäksi. Näitä vihreitä Teijolaisia (32, 52) maalatessa huomasin, että maalin alla on paksu valkoinen pakkelikerros ollut tehtaalta lähtien, sen alta jo rungot valmiiksi ruosteessa. Rovaniemeläisiä Winhoja hioessa ei tullut pakkelia vastaan.

Minun tuurilla varmaan seuraavaksi ilmestyy talliin kuomuton -71 Winha, siis sitten kun olen kerennyt leikellä tuon yksilamppuisen kuomun pilalle. Jos jollain lojuu tuollainen Sampon, eikun Hannun kelkassa olevan näköinen, koossa oleva kaksilamppuinen vihreä kuomu jossain, niin tarjoan näkemättä viisikymppiä ja lähetyskulut. Mutta ei kokonaisia raatoja, ei (kolme jo ostin kuomuja etsiessä).
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2015, 16:22:36 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 13, 2015, 16:38:59 ip
Vastaus #233

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Näitä vihreitä Teijolaisia (32, 52) maalatessa huomasin, että maalin alla on paksu valkoinen pakkelikerros ollut tehtaalta lähtien, sen alta jo rungot valmiiksi ruosteessa. Rovaniemeläisiä Winhoja hioessa ei tullut pakkelia vastaan.

Minun tuurilla varmaan seuraavaksi ilmestyy talliin kuomuton -71 Winha, siis sitten kun olen kerennyt leikellä tuon yksilamppuisen kuomun pilalle. Jos jollain lojuu tuollainen Sampon, eikun Hannun kelkassa olevan näköinen, koossa oleva kaksilamppuinen vihreä kuomu jossain, niin tarjoan näkemättä viisikymppiä ja lähetyskulut. Mutta ei kokonaisia raatoja, ei (kolme jo ostin kuomuja etsiessä).

No voi histi,Ilman kuomua ei ole hyvä olla..
Tosin ajotuntuma ilman on aivan eriluokkaa kun suksetkin näkee ja muutenkin rata aukeaa edessä tiukankin paikan tullen  :)
Minulla kun oli aikanaan semmonen rossirata tässä omalla pihalla,koeajoja varten -niin driftailin kurvit poikkiteloin ilman kuomua.

Pakkelia tässä ei kyllä näy ainakaan rungossa-sitävastoin lasikuidun päälle vedetään aina Gelcoat ennen maalia-meinasikko sitä?

Sammakko kyllä suojaa hyvin tuulellta..että jos modaisin tuohon jonkun matalan kiilakoppaisen tilalle niin saisit suht ehjän kuomun.Lukot ja kaikki toimii.1 halkeama vain pellillä vedetty kiinni tilapäisesti.Minä kun en noiden kanssa hienostele.Kuomua ei ole kertaakaan pyyhitty millään rätillä saati sitten pesty/vahattu.Sillä on ajettu karviaspuskien läpi,pajukossa,ruusukossa,männikössä,ja tuulilasin päälle on kaatunu vissiin pontik...eh..tinneriä  ;D

Silti se näyttää kuvassa suorastaan jopa melko kiiluvalta.Katkes tuo noin,ohjausakselin joku tukirauta ja sukset vispas minne sattuu niin piti tehdä hätäkiinnitys rautalangalla kotiintullessa kerran.
No ehkä ihan tosissaan ei nyt lähdetä modaamaan eikä tehdä kuomukauppoja vielä mutta pidetään silmät auki.Lapsetki tykkää tuosta sammakosta niin kovin että onhan se aika symppis  :)

Tammikuu 13, 2015, 16:51:31 ip
Vastaus #234

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun Winhoissa oli keularungossa selvää pakkelia maalin alla, ja varmaan alusta lähtien ollut. Ja tuo 31s on niin harvinainen (ainoa jäljellä oleva), että en edes suostuisi ottamaan siitä kuomua. Vaikka tuo kuomu on paljon paremmassa kuosissa mitä minun 32:n alkuperäinen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2015, 16:55:05 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 13, 2015, 17:05:30 ip
Vastaus #235

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Minun Winhoissa oli keularungossa selvää pakkelia maalin alla, ja varmaan alusta lähtien ollut. Ja tuo 31s on niin harvinainen (ainoa jäljellä oleva), että en edes suostuisi ottamaan siitä kuomua. Vaikka tuo kuomu on paljon paremmassa kuosissa mitä minun 32:n alkuperäinen.
Meinaakko nuin..?  tosin,en ole minäkään mitään tietoja löytänyt moisesta tyyppimallista,netistä ainakaan..
En ole noihin "tuuletusreikiin" vielä millään lailla paneutunut.Jotenkin niin tympeää hommaa hitsailla paikkoja peltiin keskellä kesää,ja talvelakaan ei viitsi alkaa purkamaan.Läkkipeltiä ja jeesusteippiä on väliaikaisesti laiteltu vain siksi ettei tule niin lunta tupaan.Se tuo lumenpuuteri leviää aika herkästi ja täyttää jalkatilat muutoin.Nekin tulleet siksi kun oli seissyt kotelot täynnä moskaa jossain räystään alla.

Eli siis,se täytyisi olla juuri kuvan kaltaista mallia,missä silmät lähekkäin,ja silloin kiinnityspisteetkin osuisivat kohdalle.Vai mitens se jossa lamppujen väli leveämpi-sekö ei käy-tai miellytä?

Tammikuu 13, 2015, 17:27:35 ip
Vastaus #236

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollainen samanlainen pitäisi olla mitä sinulla. Se keltainen missä lamput on ihan nurkissa ei käy varmaan edes muotonsa puolesta, niissä kolmikympeissä oli yleensä muovinen keulan alaosakin. Myöhempi keltainen, missä ei ole teräviä nurkkia ja lamput melko lähekkäin, on muodoltaan sopiva ja käy paremman puutteessa. Sellaisia minulla on 3kpl noissa ajokuntoisissa muissa Winhoissa, mistä laitoin toiseen topiciin kuvia. Yksi ylimääräinen keltainen kuomu on tiedossakin mutta sen lähetys matkahuollossa maksaa kuomua enemmän. Makkoselle lähetin kelkkalehden puolella kyselyä, heillä oli ainakin yksi tuollainen vihreä sammakko jossain vaiheessa. Tuollainen teijolaisen kuomu krominvärisillä ilmaottoaukon reunuksilla on vaan menevämmän näköinen, mitä myöhemmissä malleissa. Kunnianosoituksena Winhan aikanaan omistanutta lapinmiestä kohtaan, saattaisin viritellä uuteenkin kuomuun saman lentokoneesta otetun bensatankin läpän.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2015, 17:33:51 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 13, 2015, 17:38:45 ip
Vastaus #237

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Makkoselle lähetin kelkkalehden puolella kyselyä, heillä oli ainakin yksi tuollainen vihreä sammakko jossain vaiheessa. Tuollainen teijolaisen kuomu krominvärisillä ilmaottoaukon reunuksilla on vaan menevämmän näköinen, mitä myöhemmissä malleissa.

Ka,suattaahan tuo olla.. :)
Vai niin meinas Makkonen..no,sais sitten pistää tuulemaan ja ettiä se käsiinsä.Muuten katoin äsken taas Googlea,monen ajan jälkeen.ja eihän sieltä edelleenkään löydy kuin ne samat 4 hakutulosta.Ja tänneppä pihaan ne johtavat lopulta kaikki.
Tuokin tuossa,googlen välimuistista otettu-on kummallin tapaus.31 joka on kuitenkin aivan erinäköinen,ja vanhempi näöltään:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:8Q3PnY-tgtQJ:www.hollilla.com/reader.php%3Faction%3Dthread%26thread%3D2601221%26offset%3D240+&cd=3&hl=fi&ct=clnk&gl=fi

Tietenkään,internetissä ei ole kaikki-mistään asiasta-se on aina hyvä muistaa  :D

Tammikuu 13, 2015, 20:26:44 ip
Vastaus #238

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juuri tuollaisen vanhanmallisen 31:n kuomua olen yrittänyt sovittaa minun sammakkoon, on myös tuollaisessa tosi hyvässä kunnossa se kuomu (tuon kelkan entisöijältä muistaakseni ostettu), joten en ole vielä sitä leikellyt. Tuon mallinen 31 oli aikanaan ihan yleinen, siinä oli 14 hv versio MAG -koneesta. Samannäköinen 32 oli 20hv koneella. Noissa on se lättänä eturunko, kun ovat vielä paljon sukua kapeatelaisille Lumikoille. Jollain "hullulla" haminalaisella oli tuollainen Winha, se saattaisi tarvita tuon minun kuomun. Makkosella ei ollut sopivaa kaksilamppuista kuomua, joten taidan tilata sen uudemmanmallisen keltaisen yhdeltä Keski-Suomen tyypiltä (Bemon), maalaan vihreäksi ja katson miltä näyttää. Winhojen mallistossa "S" tarkoitti tehokkaampaa versiota. Varmaan tuo sinun on 20hv koneella oleva ensimmäinen malli tuosta uudemmasta kaksilamppuisesta tyypistä. Vielä harvinaisempi on pyöreälamppuinen malli, niitä on näkynyt vain esitteissä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2015, 20:30:16 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Tammikuu 13, 2015, 20:59:30 ip
Vastaus #239

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
, joten taidan tilata sen uudemmanmallisen keltaisen yhdeltä Keski-Suomen tyypiltä (Bemon), maalaan vihreäksi ja katson miltä näyttää. Winhojen mallistossa "S" tarkoitti tehokkaampaa versiota. Varmaan tuo sinun on 20hv koneella oleva ensimmäinen malli tuosta uudemmasta kaksilamppuisesta tyypistä. Vielä harvinaisempi on pyöreälamppuinen malli, niitä on näkynyt vain esitteissä.

Harmi vaan ne uudemmat taitaa olla "rumia"..niitähän on ollut ihan uusia myynnissä.
No niin oon leikilläni saattanu sanoa että äSSä on sporttialustalla,vaikka ihan sama se varmasti on kuin muissakin  :)
Minä oon kyllä luullu että pyöreelamppuset on wanhempia kuin kantikkaat.Onhan se kopan muotoilukin tuommosta vanhempaa,sulavampaa linjaa..Hieman sekavan/harhaanjohtavan Lehtimäen esitekoosteen mukaan onkin -72.
Ja sen kuvien mukaan myös minun kelkka on ulkoisesti aivan samannäköinen kuin vuosien -73-74 32 ja 52 mallit.

Niin tässä se "Porche":

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2015, 21:01:31 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »