Kirjoittaja Aihe: Keski- ja pohjois-suomalaiset ei osaa ajaa talvella, mikä neuvoksi ?  (Luettu 18992 kertaa)

Maaliskuu 07, 2013, 21:05:37 ip
Vastaus #30

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä kun en oikein sääkartoista välitä (ne kun harvoin pitävät paikkaansa), niin ajaessa ehtii kelit muuttua. Esim. vuonna 2009 vaihdoin kesärenkaat pääsiäisen tienoolla kun etelässä oli jo lumi sulanut. Tulikin lähtö lappiin. Lumi oli vielä tukevasti maassa ja tiet osittain jäässä. M-S renkailla pärjäsi kun ajeli nätisti (sen verran oli asvalttia paljaana). Vähän eri asia, mutta kuitenkin. Kyllä sulan kelin aikaankin on yllättäin ruvennu satamaan rättejä taivaalta. Nopsasti liukastuu.
Liukkaanajonkoulutuksessa kouluttaja näytti kelikamerasta kuvia siitä "isosta kolarisumasta" sieltä etelästä. Joku muistaa vuoden. 2006? Puolessa tunnissa keli muuttu dramaattisesti. Ajokäyttäytyminen ei... :(

Maaliskuu 07, 2013, 21:23:19 ip
Vastaus #31

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Niin että sitä mä vaan että kelit vaihtelee kyllä koko suomessa. Jos oulussa kopsahtaa niin ei se tee porvoontien kulkijasta yhtään sen parempaa kuskia. Ja päinvastoin. Jos porvoontiellä ketjukolari, niin kaamasen tiellä on sille helppo naureskella. Kun ei ole kuukauteen nähty niin montaa autoa.

Maaliskuu 07, 2013, 21:31:44 ip
Vastaus #32

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nimimerkillä 3 miljoonaa kilsaa ajettuna... Ja noita sattuu vieläkin.
Tuota minnoun aena ihmetelly että mistä nuo ihmiset tietää paljoko ovat autolla ajaneet.
Ei kae kellään joka kilometristä ou merkintöö ajopäeväkirjassa tae muussa ruutuvihkossa, ja tuskin kukkaan merkkaa sitäkää minkäverran mihinkii autoon on kertyny omia ajoja?
Mulla aenakaan ei ou hajuakkaa paljoko kilometrejä on tullu toukokuun 1969 jäläkeen kortillisena, ja paljoko sitä ennen. Joku vuorokausi on tullu reilut tuhat kilometriä ja toesena sitten ei yhtään, laskeppas niitä siitä sitten.

Mutta keli ei ou ikinä minuva yllättäny, keli on semmonen kun se millonnii on, ite tae nuapuri on sillon töpänny kun jotakii on sattunu. ::)
Eikun omppaannii yllättäny, kerran poekasena oltiin soutuvenneellä keskellä järven selekee kun nous ukonilima, kastuhan siinä tekstiilit väkisin vaekka miten tolohakasti yritettiin karkuun soutoo.  :-X
-pena-

Maaliskuu 07, 2013, 21:33:52 ip
Vastaus #33

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin että sitä mä vaan että kelit vaihtelee kyllä koko suomessa. Jos oulussa kopsahtaa niin ei se tee porvoontien kulkijasta yhtään sen parempaa kuskia. Ja päinvastoin. Jos porvoontiellä ketjukolari, niin kaamasen tiellä on sille helppo naureskella. Kun ei ole kuukauteen nähty niin montaa autoa.

Äläpäs nyt ala himmailemaan! Hankala väitellä, jos kohta ollaan kaikki samaa mieltä.

Maaliskuu 07, 2013, 21:38:59 ip
Vastaus #34

Petteri Heinonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerran oli vitostie jossain lapinlahden kohdalla niin liukas, ja sivutuuli sen verran voimakas, että kitkarenkailla hädin tuskin suoralla tiellä pysyin raiteilla. Perä meinas koko ajan lähteä alta. Eikä mulla ollut edes miljoonaa kilometriä vielä ajettuna. Eikä tosin ole varmaan vieläkään.

Maaliskuu 08, 2013, 07:55:50 ap
Vastaus #35

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Päivitä aluepiällikö se tompparis, alkaa tiet olemaan kohillansa.
Jussi 044 7212497

Maaliskuu 08, 2013, 09:04:26 ap
Vastaus #36

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Päivitä aluepiällikö se tompparis, alkaa tiet olemaan kohillansa.
En viiti alituiseen olla päevittelemässä, edellisestä kerrastakkaan kun ei ou männynnä vielä kun muutama vuosi.  :-\
-pena-

Maaliskuu 08, 2013, 09:33:46 ap
Vastaus #37

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pentti arvuutteli,että mistäs tietää ne ajokilometrit.No eipä mistään tarkkaan.Itellä ollut kortti vuodesta -71.Viimeset 20v olen ajanut tuonne Lahden kaupunkiin töihin 123km/pv ja muuta ajoa semmoiset 9000km/V.Niin huonona kuskina olen pysynyt,että en ole koskaan uskaltanut lähteä huonoilla renkailla tien päälle enkä puolivaloisella autolla ja huonolla kelillä ne rekatkin on jäänyt ohittamatta.
Hyvällä tuurilla on menty,pari itsestä johtumatonta likipiti tapausta on ollut,mutta ei ole peltisepälle tullut asiaa.Nyt ajot vähentyneet radikaalisti eläkepäivien alettua.Kun aina pitää jotain kommentoida,niin viime kevään kolarisumasta mietin silloin,että kun se iso kolarisuma aamulla tapahtui Helsinkiin menevillä tienosilla,mistä ne kaikki hesalaiset siihen aikaan olivat tulossa kotiinsa,aamuvarhain?

Maaliskuu 08, 2013, 10:01:47 ap
Vastaus #38

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Se on tietysti mahollista arvioija aika lähelle jos on pitkään ollu kohtuu kiinteet ajot. :-\

Tai sitten niinkun yhellä toverilla joka osti -83 tiisselimersun vuonna -84 kakskymmentätuhatta ajettuna, ja viime syksynä siinä oli mittarissa yli 900 tuhatta, eikä sillä mesellä muut ole paljo ajaneet. Paitsi että sekkii on ajanu eukkosa ja muilla autoilla vielä jonkunverran lissää.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2013, 10:09:54 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Maaliskuu 08, 2013, 10:08:01 ap
Vastaus #39

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Nimimerkillä 3 miljoonaa kilsaa ajettuna... Ja noita sattuu vieläkin.
Tuota minnoun aena ihmetelly että mistä nuo ihmiset tietää paljoko ovat autolla ajaneet.
Ei kae kellään joka kilometristä ou merkintöö ajopäeväkirjassa tae muussa ruutuvihkossa, ja tuskin kukkaan merkkaa sitäkää minkäverran mihinkii autoon on kertyny omia ajoja?
Mulla aenakaan ei ou hajuakkaa paljoko kilometrejä on tullu toukokuun 1969 jäläkeen kortillisena, ja paljoko sitä ennen. Joku vuorokausi on tullu reilut tuhat kilometriä ja toesena sitten ei yhtään, laskeppas niitä siitä sitten.

Mutta keli ei ou ikinä minuva yllättäny, keli on semmonen kun se millonnii on, ite tae nuapuri on sillon töpänny kun jotakii on sattunu. ::)
Eikun omppaannii yllättäny, kerran poekasena oltiin soutuvenneellä keskellä järven selekee kun nous ukonilima, kastuhan siinä tekstiilit väkisin vaekka miten tolohakasti yritettiin karkuun soutoo.  :-X

No tässä on menny 35 vuotta niin että verottajaa varten, ja kilometrikorvausten laskuttamisen takia on ajopäiväkirjaa pidetty. Sitä ennen pitää vaan arvioida, ja suunnilleen on kuva siitä mitä auton mittariin on tullut. Mutta olet oikeassa, en voi sanoa että 7.3.2013  klo 21.25 olisi tasan 3 miltsiä ajettuna, todennäkösesti vähän päälle.

Maaliskuu 08, 2013, 10:18:36 ap
Vastaus #40

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minulla on ajokortti ollut v,sta -70 , elikkäs kesällä tulee 43 vuotta, kilometrejä autonratissa on tullut melko tasasesti 25 tkm / vuosi, joten kokonaismäärä on rapian yli miljoona km, ja siihen motskarilla ajot päälle, muutama satatuhatta km.....

Missähän välissä minä töissä olen käynyt ?   :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 08, 2013, 10:28:00 ap
Vastaus #41

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Niinpä tietysti!

Onhan niitä semmosiakii ihmisiä jotka tietää kun ajuista on jotakii tokumenttiä, kuten vaekka nyt sulla Rautiainen. :-\
Minä kun en ole ikinä seorannu omia ajujani, niin en kyllä pysty sanomaan muutakun että on niitä kilometrejä varmaan jo jonkunverran tullu.  ::)
-pena-

Maaliskuu 08, 2013, 11:00:39 ap
Vastaus #42

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Minulla on ajokortti ollut v,sta -70 , elikkäs kesällä tulee 43 vuotta, kilometrejä autonratissa on tullut melko tasasesti 25 tkm / vuosi, joten kokonaismäärä on rapian yli miljoona km, ja siihen motskarilla ajot päälle, muutama satatuhatta km.....

No joo, mulla on ollut paljon tota maantieajoa, voisi kuvitella että kaiken ajon keskinopeus voisi olla aika kova, ehkä jopa 70 km/h nurkissa, tai vähän alle. Se tekis noista mun ajamisista 43000 tuntia eli jos kuviteltaisiin työpäivän pituudeksi 8 tuntia niin se on 5375 päivää eli 16 miestyövuotta... eikä se ajaminen ole se mun työ, on vaan ajettava työn takia. Suurin osa ajosta on sitte iltasin ja öisin, sillon on hyvää aikaa vaihtaa kaupunkia, päivisin ollaan asiakkailla.

Maaliskuu 08, 2013, 16:16:43 ip
Vastaus #43

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
No joo, mulla on ollut paljon tota maantieajoa, voisi kuvitella että kaiken ajon keskinopeus voisi olla aika kova, ehkä jopa 70 km/h nurkissa, tai vähän alle. Se tekis noista mun ajamisista 43000 tuntia eli jos kuviteltaisiin työpäivän pituudeksi 8 tuntia niin se on 5375 päivää eli 16 miestyövuotta... eikä se ajaminen ole se mun työ, on vaan ajettava työn takia. Suurin osa ajosta on sitte iltasin ja öisin, sillon on hyvää aikaa vaihtaa kaupunkia, päivisin ollaan asiakkailla.

Kyllä niitä kilometrejä helposti tulee paljon enemmänkin kuin miljoona km 43 vuoden aikana, jos pitää Rauzin lailla joka työmaalle surruuttaa autolla puoli päivää, nuo minun kilometrit on tulleet ihan vapaa-ajalla ja työmatkoilla, jotka nekään eivät ole olleet kovin pitkiä, ei se tuo Rauzin 3 miljoonaa km mikään mahdottomuus ole.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2013, 16:25:53 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Maaliskuu 08, 2013, 16:19:48 ip
Vastaus #44

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tässä muistutuksena kuinka asiaa käsiteltiin viime vuonna, näin se alkoi:"   
Yllätystalvi Helsingissä ! Taas....
« : Helmikuu 03, 2012, 13:04:40 ip »
Talvi tuli näköjään taas yllätyksenä hesalaisille !  Kun siellä moottoritiellä painetaan lumituiskussa alle 10 metrin turvaväleillä 100 km/h näkyvyyden ollessa kymmenen-kahdenkymmenen metrin luokkaa niin näin siinä sitten käy,  ei auta abs,t, asd,t, nelivedot eikä ajonvakautusjärjestelmät, eikä edes se että alla on uusi katumaasturi tai farkkuvolvo......
Suomessa kun on talvi, ja vielä joka vuosi......

Näkyi taas talvi yllättävän Kehä III,en kiireisen kansan   :police:

Kehä III suljettu liikenteeltä länteen - kymmeniä autoja kolaroi

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013030816762434_uu.shtml

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 08, 2013, 16:26:32 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »