Moi,
Voihan minakin tahan aiheeseen jotain lisata. Muistaakseni ensimmaisia Tuutteissa eli molemmissa KO hiekkavalutuuteissa oli vaahtomuovinen ilman suodatin. En enaa mene vannomaan etta oliko se Jenkkimallista se suodatin mutta sellainen hatara mielikuva on etta hieman myohemmin Honda Tehdas Htti vaihto-oas pekatin missa oli uusi paperinen ilmasuodati.
Minulla oli kuitenkin se vanha vahtomuovinen ilmasuodatin kehikko jaljella ja sen ympari rakensin itse uusia ilmaputsareita tarpeen vaatiessa. Niita menmi kai vuosien aikana muutama…. Raaka aineina kaytin Etolasta ostettua vaahtomuovia ja liimana kaytin Helsingborgilaisen (siihen aikaan viela Hälsingborg) Bostikin tarjoamat tuoteet. Tuutissa pelasi hyvin, vaikka en kai laskenut lapivirtausarvoja (he, he). Kun joskus joutui hieman korkeimissa paikoissa ( ei Suomessa) niin joutui ottamaan vaahtomuovin pois jotta ilmaa tuli suhtees bensaan tarpeeksi.
Minulla oli myoskin joskus 1973 taas uusi CB 500 Fouri milla tuli vahan ajettu. Siina oli taas vain silloin saatavana se paperi suodatin joka oli staulan alla. Se suodatin oli yhdessa kotelossa ja kotelon paalla oli kansi, joka oli vain klemmareilla kiinni, Yritin siitakin tehda ”helposti pestava” ilmansuodatin vaahtomuovilla mutta se ei sekaan toiminut. Ensinnakin se paperisuodattimen kun repii pois niin siihen jai reunoille slleista kovaa ”hartsi” liimaa, ja sen takia se vaahtomuovi ei oikein ollut tiivis. Jos en muista vaarin niin silloin kaytin kai jotain Tikkurilan varitehtaan liimoja. Se CB500 oli muutenkin tarkka ilmanputsarin suhteen. Jos et laittanut se paallikansi kiinni kunnolla niin ilmaputsari vuosi ja pyora ei toiminut. Toinen ongelma oli etta jos laitoit satulan alle jotain markia hanskoja tai markia sukkeja niin helposti ilmanputsarikotelon imukanava meni tukkoon ja pyora sammui, tulpat markana….
No tiedan mina vahan CB350:n, niin Fourien kun Twinienkin ilmanputsareista vahasen samoin kuin Ceebeeneljapuolikkaidenkin . Ja VFR 400:sta tiedan aika paljon NC24 nelosestakin. Valitettavasti meilla on taalla nyt 6 tunnin ajan, 3 yli tunnin kestavia sahkokatkosia ollut ja aina mina joudun aloittaa jutun uudestaan joten jatkan joku muu paiva ja painan Send Nappulaa, jos ehka joku vaikka olisi kiinnostunut.
MP-Terveisin HIKO