Kirjoittaja Aihe: Ilmanputsari kotikonstein...  (Luettu 11524 kertaa)

Joulukuu 17, 2012, 20:40:00 ip
Luettu 11524 kertaa

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
eli onko kukaan ikinä koskaan kokeillut rakennella vanhasta suodattimesta uutta? Tuli eBayn listoja selatessa mieleen, että vanhan peltilootan (Honda CB350 ja 450) sisään voisi tunkea sopivan huokoista vaahtomuovia. Kotelon voisi avata yhdeltä sivulta ja laittaa sisälle sopivan kokoiseksi leikattu vaahtomuovin kappale. Tämä tuli mieleen siksi, että neljäpätkään ei oikein löydy uusia alkuperäisiä suodattimia. Kaikenlaisia tötteröitä olisi tarjolla, mutta miten ne saa piilotettua sivuposken taakse.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Joulukuu 17, 2012, 21:25:25 ip
Vastaus #1

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Minäkin olen joskus tuota miettinyt, kun olen vaihtanut tonnisen VF:n putsaria, että joskos paperielementin tilalle laittaisi ilmansuodattimeen tarkoitettua vaahtomuovia, jonka kyllästäisi ilmanputsariöljyllä ja kuivaisi sitten ohjeen mukaan. Vieläköhän olisivat seokset kohdillaan, pitäisi yksi askarrella ja kokeilla sekä mittailla. Esimerkiksi 1100- ja 750-kuutioisissani on juurikin tupllaiset pestävät ja öljyttävät vaahtomuoviputsarit.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Joulukuu 17, 2012, 21:28:27 ip
Vastaus #2

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä merkitys on sillä, että putsari puhdistaa roskat ja hiukkaset pois ja mikä merkitys sillä, että se muodostaa tietyn alipaineen?

Joulukuu 18, 2012, 07:58:32 ap
Vastaus #3

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos on alipaineohjatut kaasuttimet, on edessä todennäköisesti suutinjumppaa, ellei alipaine imukurkuissa ole sama kuin ennen. Alipainehan heikkenee jos ilman saantia putsarilla helpotetaan.

Joulukuu 18, 2012, 08:57:37 ap
Vastaus #4

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
 :o  Minulla on pyörä H. VFR 400R NC 24  rakensin kuoreen Nissanin ilmastoinin suodattimia 2 kpl. päällekkäin ja silikonia rakoihin miksi Nissan? oli paras koko Motonetissa ajossa en huomannut mitää eroavuuksia.

Koko tarina  lähetimme Brantille rungon No: Moot. No: ja maininnan että on Japan home mod. tuli suod NC 30 joka on huomattavasti korkeampi ja palautimme sen jolloin Brantin veto loppui tyystin ei niitä ole enään saatavana!
     Ajelin pari vuotta edellä mainitulla suod. viritelmällä kunnes tuli taas tarvetta osista niin kysyin apua tällä saitilla ja minulle vastasi Pekka Koivu niminen henklö ja ohjasi minut tienpäähän jossa öli NC 24 netti varaosa kuvasto ja nyt oli numerot käytettävissä suod. varaosa No: Brantille ja kas ihmettä ainoa paikka missä oli suodattimia oli Brant Suomessa.
     Sitten hinta Hollanin rokarilta jos olisi tilannut saanut joskus oli hinta 36 eekeriä mutta kun Brantilla oli vanhaa varastoa ja paikalla niin se maksoi vain 60:-

Joulukuu 18, 2012, 09:14:30 ap
Vastaus #5

Lasse Mustonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen värkännyt omaan CB350T:ni ilmanputsarin biltemasta ostetusta sopivankorkuisesta normi (auton) illmanputsarista.

Leikkasin putsarin sopivan mittaisiksi pätkiksi ja liimailin sikafleksillä sopivaan muotoon ja tiiviiksi.
Hyvin on pelannut. :D

-L

Joulukuu 18, 2012, 09:47:50 ap
Vastaus #6

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen värkännyt omaan CB350T:ni ilmanputsarin biltemasta ostetusta sopivankorkuisesta normi (auton) illmanputsarista.

Leikkasin putsarin sopivan mittaisiksi pätkiksi ja liimailin sikafleksillä sopivaan muotoon ja tiiviiksi.
Hyvin on pelannut. :D

-L
Olen ajatellut samaa ratkaisua, että rakentelee itse sopivan kokoisesta valmiista suodattimesta. Olisiko kellään vinkkiä sivusta, josta löytyisi erilaisten suodattimien mitat?

Joulukuu 18, 2012, 12:34:17 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Vielä jos siihen auton putsarista leikatun ja liimatun "elementin" päälle laittaa jonkun helposti irroitettavan vaahtomuovin tai harson nappaamaan isoimmat moskat niin ei tarttis askarrella sikaflexin kanssa niin usein, sellaista olen itse kaavaillut. Tai sitten liimaa pönttöön pestävää vaahtomuovimateriaalia. Vaikka ei taida museopeliin niin paljon kilometrejä tulla pölyisillä teillä kuitenkaan. Huolto-ohjelmassahan noiden vaihtoväli oli melko lyhyt.

350 Twinin systeemi varmaan on jollain lailla "viritetty", kun kerran pöntöt ovat toisiinsa yhteydessä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 18, 2012, 14:37:59 ip
Vastaus #8

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä olen aikoinaan askarrellut CB 350:een putsarit LADAn putsarista, oli oikean korkeuinen. Yksi riitti hyvin...  ;) Eikä tullu kalliiks!
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Joulukuu 18, 2012, 15:04:38 ip
Vastaus #9

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nikkarointivinkkejä tuli sen verran paljon, että taidan kokeilla itsekin jotain vastaavaa :)

Joulukuu 18, 2012, 17:39:15 ip
Vastaus #10

BENGT HIKO HAIKOLA

• Vieras
Moi,

Voihan minakin tahan aiheeseen jotain lisata. Muistaakseni ensimmaisia Tuutteissa eli molemmissa KO hiekkavalutuuteissa oli vaahtomuovinen ilman suodatin. En enaa mene vannomaan etta oliko se Jenkkimallista se suodatin mutta sellainen hatara mielikuva on etta hieman myohemmin Honda Tehdas Htti vaihto-oas pekatin missa oli uusi paperinen ilmasuodati.

Minulla oli kuitenkin se vanha vahtomuovinen ilmasuodatin kehikko jaljella ja sen ympari rakensin itse uusia ilmaputsareita tarpeen vaatiessa. Niita menmi kai vuosien aikana muutama…. Raaka aineina kaytin Etolasta ostettua vaahtomuovia ja liimana kaytin Helsingborgilaisen (siihen aikaan viela Hälsingborg) Bostikin tarjoamat tuoteet. Tuutissa pelasi hyvin, vaikka en kai laskenut lapivirtausarvoja (he, he). Kun joskus joutui hieman korkeimissa paikoissa ( ei Suomessa) niin joutui ottamaan vaahtomuovin pois jotta ilmaa tuli suhtees bensaan tarpeeksi.

Minulla oli myoskin joskus 1973 taas uusi CB 500 Fouri milla tuli vahan ajettu. Siina oli taas vain silloin saatavana se paperi suodatin joka oli staulan alla. Se suodatin oli yhdessa kotelossa ja kotelon paalla oli kansi, joka oli vain klemmareilla kiinni, Yritin siitakin tehda ”helposti pestava” ilmansuodatin vaahtomuovilla mutta se ei sekaan toiminut. Ensinnakin se paperisuodattimen kun repii pois niin siihen jai reunoille slleista kovaa ”hartsi” liimaa, ja sen takia se vaahtomuovi ei oikein ollut tiivis. Jos en muista vaarin niin silloin kaytin kai jotain Tikkurilan varitehtaan liimoja. Se CB500 oli muutenkin tarkka ilmanputsarin suhteen. Jos et laittanut se paallikansi kiinni kunnolla niin ilmaputsari vuosi ja pyora ei toiminut. Toinen ongelma oli etta jos laitoit satulan alle jotain markia hanskoja tai markia sukkeja  niin helposti ilmanputsarikotelon imukanava meni tukkoon ja pyora sammui, tulpat markana….

No tiedan mina vahan CB350:n, niin Fourien kun Twinienkin ilmanputsareista vahasen samoin kuin Ceebeeneljapuolikkaidenkin . Ja VFR 400:sta tiedan aika paljon NC24 nelosestakin. Valitettavasti meilla on taalla nyt 6 tunnin ajan, 3 yli  tunnin kestavia sahkokatkosia ollut ja aina mina joudun aloittaa jutun uudestaan joten jatkan joku muu paiva ja painan Send Nappulaa, jos ehka joku vaikka olisi  kiinnostunut.

MP-Terveisin HIKO

Joulukuu 18, 2012, 18:39:33 ip
Vastaus #11

Markku Annala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alkuperäinen on ok.VF1000F.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 18, 2012, 20:58:36 ip
Vastaus #12

Teuvo Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mikä ristus on, kun ei aharista.
Moi.
Mulla kolmipätkäs ton näköset viritykset. Alkuperäisiin ei ole vertailupohjaa, mutta mielestäni nämä on pelittänyt. Noista on varmaan joku edellisitä omistajista leikannu pahvifiltterit pois. Mahtaako noi verkot olla alkuperäiset.
Noi suodatin"kankaat" uusiin ja leikkasin erään rakennuksen ilmastointikoneen suodattimesta.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2012, 21:01:56 ip kirjoittanut Teuvo Lehtinen »
Honda cb350 twin-71 Honda Vt Shadow 750 -97 Tunturi Super Sport-81

Joulukuu 18, 2012, 21:50:22 ip
Vastaus #13

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ainakin samanikäisen satapiikin putsareista lähti se "hartsi" helposti kun kuumailmapuhaltimella kuumensi. Koitin hioa, taltata ja kemikaaleja ensin, ei tullut oikein mitään mutta lämmöllä läks kui tyhjää vaan. Laitoin puhaltimen jalustalleen pystyyn, siinä yläpuolella pidin putsarin pohjalevyä ja lastalla sitten aina välillä raappasin tököttiä pois. Lopuksi hiekkapuhallus ja maalaus. Omaan viritykseen käytin pelkän pohjalevyn ja ne kumiletkut, kumiletkujen päihin vapaasti virtaavat kartiosuodattimet. Levy on oikeastaan vain kiinnityskappaleena. Kokeilematta vielä miten toimii, piikissä tosin on ihan tavalliset "mopomallin" luistikaasuttimet joten ei luulisi olevan ihan niin kranttu. Alkuperäiset sivukopat sopii näiden päälle.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 19, 2012, 10:04:15 ap
Vastaus #14

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Alkuperäinen on ok.VF1000F.
Toistaiseksi olen noissa alkuperäisissä pysynytkin, ovat olleet hiukan tiheemmän näköisiä kuin tuo kuvassaoleva. Joskus vain mietiskellyt sitä pestävää vaihtoehtoa, jos vaikka originaalit maailmasta loppuvat ennenkuin meitsin veeäffä.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001