Kirjoittaja Aihe: Autot  (Luettu 26602 kertaa)

Joulukuu 11, 2012, 14:21:52 ip
Luettu 26602 kertaa

Jaakko Leksis

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan vaan semmosta että, on nuo etuvetoiset autot kyllä ihan hanurista. Ensimmäiset liukkaat pitkään aikaan kun tuommosella vehkeellä joutuu ajamaan. En tykkää en, vaihdan heti auton kun sopiva löytyy. Lailla pitäisi kieltää mokomat luonnonvastaiset laitteet.
HORSE POWER TO THE PEOPLE

Joulukuu 11, 2012, 14:35:34 ip
Vastaus #1

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sammaa mieltä. Etuveto, joku veikkauksen uusi peli vai?

Joulukuu 11, 2012, 14:42:38 ip
Vastaus #2

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Kokkeiltiin kerran -71 talavella ajaa ex-tempore jääratakisaa kemissä  etuveto vs takaveto, merenjäälle aurattu rata oli pelkkää mutkaa ja "kilpa-autoina" minun ihkauusi rättisitikka( 2cv4) ja kaverilla oli vuoden vanha Volvo 142, radalle tultuani ( Matti volvonsa kanssa ajoi jo siellä..)kierrettiin rataa muutama kierros ja taisin sen volvon ohittaakin kierroksella, pysähdyttiin sitten radareunan levikkeelle ja Matti tuli kyselemään että minkälaiset ihmepiikkirenkaat rättärissäni on alla kun hänkään ei uusilla nasta-hakkapeliitoilla pysynyt mukana, kaverin naama meni muuten jännän näköiseksi kun hän hoksasi että sätkässäni oli alla sen alkuperäiset Michelin-X kesärenkaat...Kyllä minä talvella mieluummin ajan etuvetoisella jos perillepääsy on tärkeää, takavetoisella on toki kiva leikkiä liukkaalla kelilllä, mutta tosihommiin siitä ei ole.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 11, 2012, 14:44:44 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 11, 2012, 14:49:30 ip
Vastaus #3

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, samaa mieltä kans. Molempia tuossa pihassa. Mutta,

polliisit olivat jo heti ensimmäisten liukkaiden aikaan tehneet havainnon, että "peränheittäjät" ovat taas ilmestyneet liikenteeseen. Oikein YLE:n sivuilla sitä toitottivat. Ja sitten vähän myöhemmin julkisessa sanassa ilmoittivat vielä, että sakkoja rapisee käsijarrukäännöksen tekijoille. Vaikkei viimemainittu tähän takavetoisuuteen erityisesti kylläkään liity.

Joulukuu 11, 2012, 15:01:02 ip
Vastaus #4

Jarkko Santala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • kwsaki.blogspot.fi
Ei siinä mitään, jos tyhjällä tiellä yksikseen leikkiin, mutta tulipa tuossa nähtyä Espoossa Ison Omenan edessä tilanne, jossa bemarimies irrotti perää tilanteessa, jossa oli toinen kaista vieressä täynnä autoja ja vielä jalankulkijoita molemmin puolin odottamassa tien ylitystä. Onneksi ei lähtenyt lapasesta...
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Joulukuu 11, 2012, 15:04:40 ip
Vastaus #5

Risto Saastamoinen

• Vieras
Asiahan on helppo ratkasta.
Lähetään etenemään virran silloilta Pohjolankatua pohjoseen rinta rinnan, minä vaikka tuolla ibizalla ja vierellä Jaakko ihan millä tahansa takavetoautolla. Pääsemme ensimmäisistä ja toisistakin valoista vihreellä mutta sitten mäki jyrkkenee, ja kolmannet valot vaihtuu punaisiksi. Näin käy aina, kelillä kuin kelillä. Lämpötila siinä nollan kahta puolen, Pohjolankatu kitkarenkaitten kiillottaman jään peitossa.
Sitten, kun vihreet syttyy, lähdemme molemmat mahottomalla haipakalla kohti Halavatun pappojen majapaikkaa, jonka nurkalla ennen aikaan oli useasti tutka. Kumpihan meistä sais isommat lukemat?

Joulukuu 11, 2012, 16:45:22 ip
Vastaus #6

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan vaan semmosta että, on nuo etuvetoiset autot kyllä ihan hanurista. Ensimmäiset liukkaat pitkään aikaan kun tuommosella vehkeellä joutuu ajamaan. En tykkää en, vaihdan heti auton kun sopiva löytyy. Lailla pitäisi kieltää mokomat luonnonvastaiset laitteet.
Takavetoiset sama juttu.
"Pyörä joka ei vedä, jarruttaa".

Joulukuu 11, 2012, 17:00:47 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Riippuu tuloista  ;).
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Joulukuu 11, 2012, 17:22:46 ip
Vastaus #8

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Asiahan on helppo ratkasta.
Lähetään etenemään virran silloilta Pohjolankatua pohjoseen rinta rinnan, minä vaikka tuolla ibizalla ja vierellä Jaakko ihan millä tahansa takavetoautolla. Pääsemme ensimmäisistä ja toisistakin valoista vihreellä mutta sitten mäki jyrkkenee, ja kolmannet valot vaihtuu punaisiksi. Näin käy aina, kelillä kuin kelillä. Lämpötila siinä nollan kahta puolen, Pohjolankatu kitkarenkaitten kiillottaman jään peitossa.
Sitten, kun vihreet syttyy, lähdemme molemmat mahottomalla haipakalla kohti Halavatun pappojen majapaikkaa, jonka nurkalla ennen aikaan oli useasti tutka. Kumpihan meistä sais isommat lukemat?

Ei kait sitä paremmuutta voi nopeudella mitata. Eihän liikenteessä ole tarkoitus olla nopein. Mää ymmärsin, että Jaakko tarkoittaa auton johdonmukaista käyttäytymistä. Etuvetoista autoa pitää viedä järjenvastaisilla ohjausliikkeillä ja kaasunkäytöllä. Valitettavasti vain takavetoinen ajonestolaitteilla varustettuna on melkein, kuin etuvetoinen.

Tuo vetopitokin on aika paljon renkaista kiinni. Mulla on ollut takavetokotturoita kuusi kappaletta monenlaisilla renkailla varustettuna. Täytyy myöntää, että osalla on ollut eteneminen aika tuskaista, mutta tänä syksynä sattui niin pitävät renkaat, että etuvetoinen ei ole tuon kummempi. No onpahan mulla autotkin muuttuneet koko ajan isommiksi ja painavammiksi ja akselipainoiltaan tasaisemmiksi, joka osaltaan lisää pitoa.

Kai se pitäis olla neliveto, mutta ei ole tullut vielä semmosta ostettua. Monesti miettinyt, että tuleeko nelivetoisella liian hyvä kuva todellisesta kelistä? Tosaalta kaupunkiliikenteessä jonon ensimmäinen auto määrää kaikkien muiden nopeuden, riippumatta vetotavasta.
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 11, 2012, 17:54:49 ip
Vastaus #9

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Telivetosella tuli ajettua taas tänä päivänä.

Kyllä silläki jää kiinni.
Kommentteja uuninpankolta.

Joulukuu 11, 2012, 19:16:13 ip
Vastaus #10

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Koska mulla läheskään aina (lue: ei ikinä) ei ole ollu varraa vaihtaa autoo kelin mukkaan,
niin olenkii joutunu vuosien varrella tyytymään semmoseen mikä milloinkii on sattunu olemaan.

Pienempänä tykkäsin talavikelissä eniten takapotkuisista, sillon kun ei ollu tärkeintä perillepääsy vaan se että perä heitti. Nyt sitten jo vähä isompana olen alakanu arvostaa enemmän etu- ja nelivetoisia, johtuneeko se siitä ettei tuo autolla ajelu ole mulle ennää nykyisin extreme-harrastus, vaan keino mennä jonnekkin ja tulla sieltä elävänä pois.  :-X
-pena-

Joulukuu 11, 2012, 19:20:15 ip
Vastaus #11

Jarkko Santala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • kwsaki.blogspot.fi
Joo, neliveto + hyvä ESP niin ei enää kuskilla ole mitään käsitystä kelistä ennenkuin tulee aika painaa jarrupoljinta. Pelottavaa ajatella kuinka moni jo nytkin ajelee tuolla näillä ominaisuuksilla varustetulla isolla katumaasturilla... Kaikki kehitys ei välttämättä aina ole automaattisesti hyvästä.
Ajopyörä: Kawasaki Z500 -81
Projekti: Kawasaki GPX750R -87 sähköistys kwsaki.blogspot.fi

Joulukuu 11, 2012, 20:02:28 ip
Vastaus #12

Jussi Elo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Takavetoinen nousee mäkeä etuvetoista paremmin fysiikan lakien mukaisesti, koska silloin painopiste siirtyy takapyörille.  Tosin samasta syystä etuvetoisenkin saa peruuttamalla nousemaan yhtä hyvin. On kokeiltu monet kerrat käytännössäkin.   

Joulukuu 11, 2012, 20:14:07 ip
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ja seuraavaksi ajantasainen sää- ja kelitietiedote:

http://soutu.info/e7yl
-pena-

Joulukuu 11, 2012, 20:23:40 ip
Vastaus #14

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tykkään takavetosesta juuriki sen loogisemman käytöksen takia, en siksi, että sillä voi leikkiä(toki joskus isoa tyttöäki lapsettaa, paremman puutteesa olen pololla tehny käkkärikäännöksiä parkkipaikala  :laugh: ). Kaikila vetotyypeilä olen kuiten aina hengisä perile päässy, kilometrejä on takana monta.