Kirjoittaja Aihe: Moottorin kiillotus ym.  (Luettu 23512 kertaa)

Joulukuu 03, 2012, 19:33:12 ip
Luettu 23512 kertaa

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No heippa kaikille.
Olen ihan uusi jäsen ja aloitan heti pienillä kysymyksillä. Ostin keväällä 69 mallisen Jawan 350 c, puoliks entisöity, runko ja kaikki hiekkapuhallettu ja maalattu. Nyt olis tarkotus saada sitä museokatsastukseen, siihen tarvin vaihtaa istumeen uuden nahkaverhoilun pakoputket takavalon ja etuvanne, voi olla jotain muutakin.
Hyvässä ajokunnossa oli sen jälkeen kun puhdistin tankin ja kaasuttajan ja sain laturin toimimaan, ajelin 600 km sillä kun tyhmä olin ja otin vain kuukauden vakuutuksen, samalla rahalla olisin melkein saanu koko kesäksi. Kysyisin samalla kun syksyn aikana irrotin kytkinlevyt, viilasin kytkinpesän reunat niin ulommaiset kun sisä, puhdistin rasvanpoistoaineella korkkilevyt kun ne oli vanhetessaan tullut tahmeaksi, tarttuvat varmaan kiinni, riittääkö se vai pitäiskö vaihtaa uusiin maksa 50e suunilleen.
Sit se moottorin kiillotus, aloitin karkealla hiekkapaperilla et sain pois sellaisiasia millin syviä naarmuja, oli jossain, sit oli alapuoliskolla sellaisia tumman harmaita läiskiä ja kass kummaa, ne sit ei millään lähde pois eikä ne pienene vaikka olen kuinka hionu, Onko se sitä Zekkin epätarkkuuta valuhommassa, läpiasti kohan. Kiillotusaineeksi sain Farecla C3 Regular Grade Compound. Porakoneeseen sellaisen akselin pituussuuntasen kangashiomalaikan. Senverran kokeiltu että kiillottaminen onnistuu paitsi noi läikät on ninkuin ne matalat kuopat aina vain olis siinä. olisin kiitollinen jos joku antaa hyviä neuvoja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2013, 10:56:37 ap kirjoittanut Bo Rönnbacka »

Joulukuu 03, 2012, 19:54:04 ip
Vastaus #1

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Kokeilepa kuumentaa esim toholla noin 150 asteiseksi ja hio sen jälkeen. Alumiini imee itseensä kaikenlaisia epäpuhtauksia. Öljy ja lika tarttuvat pintaa syvemmmälle. Joskus kun yrittää esim murtuneita lohkoja hitsata Tigillä, hommasta ei tule mitään, kun sisällä oleva öljy puskee pintaan.

Joulukuu 03, 2012, 20:33:41 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko korkkilevyt sisä vai ulkosakaroilla? Minulta löytyy uusia sisäsakaralla olevia massalevyjä.
25€. Lauri, Vantaa. 041-549 8156

Joulukuu 04, 2012, 06:48:07 ap
Vastaus #3

Markku Hakola

• Vieras
Harmaat läikät saattavat olla myös syöpymää ja senjohdosta hankalampaa saada kiillotettua.
Tuota lämmittämistä kannattaa kokeilla, saattaa nostaa sen "töhnän" pois ja toinen mahdollisuus
on liottaa rasvanpoistoaineessa.

Joulukuu 04, 2012, 12:24:19 ip
Vastaus #4

Sami Mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli vaan mieleen, että jos ne tummat läikät on hiomisen jälkeen lisäksi matalia kuoppia, niin joku on jossain välissä voinut paikkailla lohkoja tinaamalla.
Kannattaa tämä varmistaa ennen kuin alkaa kovin lämmitellä.

Joulukuu 04, 2012, 15:14:17 ip
Vastaus #5

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En kyllä tahdo uskoa ett ne olisi jostain tinaamisesta mut tarkistan vielä

Joulukuu 04, 2012, 15:17:58 ip
Vastaus #6

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muuten ne korkkilevyt ovat kyllä sisäsakaralla et ne ovat oikeita, teen tilauksen niistä, katselen mitä muuta tartten.

Joulukuu 26, 2012, 17:20:56 ip
Vastaus #7

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttää kyllä siltä että nämä läikät ovat jotain syöpymiä, eivät lähde pois, olen lämmittäny ja kokeilin rasvanpoistoaineella eikä siinä ole mitään tinalla korjattua, no nehän ovat alapuolella eivätkä näy niin hyvin ja voihan ostaa uudemmat kun löytää, onneksi se on se oikean puoleinen,ei tarvi päästää öljyt pois.
Jatkan hommia joulun jälkeen, kiillottamiset, ja vaihdan kytkimen massalevyt paikalleen ja käynnistys, uskon että kytkin toimii tämän jälkeen. Jotain kulumisia vielä jossain kun kesällä ajelin niin aina vaihtaessa, vaihde poljin meni niinkuin käynnistys asentoon, ratkasin ongelman sillä että kiersin pellinpalan 4mm leveän ja pistin akselin ympäri niin ei käynnist. vaihdeaks. päässyt väärään asentoon, tämä tapahtuu vain kun moottori on käynnissä. Oli vieteri kyllä ehjä kun avasin kopan, nyt vaihdan vieterin mut  tietääkö kukaan mistä moinen voisi johtua.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2012, 17:31:41 ip kirjoittanut Bo Rönnbacka »

Tammikuu 20, 2013, 09:07:30 ap
Vastaus #8

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on ongelmia löytää takavalo tähän 69 malliseen Jawaan 360. Pitääkö nykyään siinä olla jarruvalokin ett menee tav. ja museokatsastuksesta läpi, olen vaan huomannu eri mieltä niistä. kuuluuko siihen vuosimalliin täys muovisen ja onko se kaareva ettei tarvi laittaa alustaa, suora malli ei minun mielestä ole hyvä vaikka siihen tulee kumitiiviste alle. Onko kellään kaupan, ja kiitän myös hyvistä neuvoista etukäteen.

Tammikuu 20, 2013, 09:45:10 ap
Vastaus #9

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
1.7.1967 tai sen jälkeen käyttöönotetussa moottoripyörässä tulee olla jarruvalo.
01.12.1957 voimassa määräys, jonka mukaisesti sivuvaunullisessa moottoripyörässä tulee olla jarruvalo.
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 21, 2013, 20:21:04 ip
Vastaus #10

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitän vastauksista. En tietenkään muistanu mainita että tää Jawa on tuotu Eestistä ja vielä sellainen vuosimalli mikä ei ole koskaan tuotu Suomeen 69 siksi että se oli samana vuonna valmistettu kuin Venäjä meni Zekkiin. Sivukannet niinkun akun laatikon ja myös toisenkin puolen ovat kromattuja, tankin kromatut posket ovat ruveilla irrotettavissa, harvinaista ja onko näin vaan sieltä tuotuna. Ajattelin että olikohan tää takavalo mikä pyörässä oli siellä ihan alkuperäinen, kiinnityspala sellainen kun ällä L nurinpäin ja siinä leveys on pitempi kun korkeus, kahdella polttimella, myös jarruvalot.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2013, 07:29:03 ap kirjoittanut Bo Rönnbacka »

Tammikuu 31, 2013, 07:53:41 ap
Vastaus #11

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Katsastusmies kävi pyörää kattomassa ja antoi vinkin tällaiselle sivulle eli just sellaisen mitä olin hakemassa, Data bikes, Näin äkkiä katottuna luulis että niistä sivuista löytyy suurin osa  pyörämerkeistä ja malleista mitkä on valmistettu ja kaikki vuosimallitkin. Tästä hyötyä minun pikku ongelmaan   
mut tärkeä kumminkin, maalausta varten, se takavalo, siis vuosimalliin 69 Jawaan kuuluu se täysi muovinen eikä se mikä oli paikalla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2013, 09:56:23 ap kirjoittanut Bo Rönnbacka »

Helmikuu 17, 2013, 09:44:37 ap
Vastaus #12

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On totta niinkuin sanotaan että tällainen entisöinti projekti vie mennessään, aloitin tämän kirjotuksen kysymyksillä, nyt on kaikki lähteny hyvin alkuun. Kiillotus melkein valmis ja suht. hyvä lopputulos, sit vasta hyvä kun moottori aikanaan irrotettu. Uusi etuvanne, itse sen "puolasin" sekään ei maahdoton työ kun sattu olemaan hyvät ohjeet kirjassa. Satulaan tulee uusi keino nahka, viety ommeltvaksi ja samate jotain osia maalattavaksi. Entisöinnissä on myös hyötyä siitä kun on jonkunlainen metallimies, se ala on aina kiinnostanu ja töissä joutunu paljo tekemään, esimerkiksi joudun niittaamaan käsiripa satulan taakse, se kun ei saanu olla maalattu niin vaihdon sen uuteen kromattuun. Projekti on aina varmaan yhtä jännää oli merkki mikä tahansa, tuntuu siltä että yksinkertainen Jawa kin on yhtä suosittu kun Zetori raktorimaailmassa.
Ostin Jaguari XJ6 72 mallinen Ruotsista 09 ja sain sen museokatsastetuksi samana syksynä ja olen ajellu sillä 4 käsää. oli aikomus ostaa toisen MK2 entisöitäväksi mut siihen ei varat riittäny, olen tyytyväinen kun sen tilalle tuli Jawa. Minun kiinnostus siihen merkkiin tuli ehkä siitä ett jossain vaiheessa ihastun niiden mahtavaan tyhjäkäynti ääneen.

Helmikuu 24, 2013, 07:55:18 ap
Vastaus #13

Bo Rönnbacka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä se Jawa seisoa nököttää vielä ilman etupyörää autotallissa, se unelmieni pyörä, ja Jaguari kaverinaan. Toivottavasti saan valmiiksi ensi kesänä talvi säilöntäpaikan kesäautolle, vanhasta navetasta. Aina yksi kahdesta käyttöautoista joutunu seisomaan pihalla vaimon harmiksi jo neljättä vuotta. No ei muuta kun Jawa tästä vähitellen kuntoon, etu ja takalokasuoja valmiiksi maalattu ja tankki, en ole vielä hakenu mut hyvää työtä varmaan. Työn määrään on tässä vielä sopivasti aikaa kevääseen kun eläkkeellä ollaan eikä tarvi hoppuilla. Haaveilin edellis kesänä kun ostin Jawan että olis edes sen kuntoinen että pääsis ajelemaan varhain aamusin reppu ja kahvipullo mukaan, sekin toteutui, kaikesta mukavinta oli ajella mehtäteitä ja jossain pysähdellä ja nauttia luonnosta. Täälläpäin kun lähtee ajelemaan veteraani sakin kanssa näkyy vain 80 luvun Hondat ja muita Japanilaisia, ei ainuttakaan Jawa, jotku sanoo että pilalle on menny, sen sanon ittekkin, saisi porukassa olla 60 luvin Britti pyöriäkin.   
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2013, 12:34:50 ip kirjoittanut Bo Rönnbacka »

Helmikuu 24, 2013, 10:36:38 ap
Vastaus #14

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jawasakki 30-vuotis juhlaralli 7-9.6 2013. Keurusselkä, Keuruu.

L&K.