Kirjoittaja Aihe: wanhat veneet ja moottorit  (Luettu 143539 kertaa)

Elokuu 11, 2014, 00:05:14 ap
Vastaus #150

Leo Valliovuo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on pakko sanoa, jotta ompahan komia vene - kuin koru! Väritkin justiinsa eikä melkein.

Mikseivät nykyäänkin tee tuollaisia?

Elokuu 22, 2015, 13:17:09 ip
Vastaus #151

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joku aika sitten kertoilin kaverille keskimoottori- ja puuvenehaaveistani. No sehän sitten Ari tuumasi, että tuossa on tuommoinen Wickströmi, vie pois ja joutuin, huomenna lähtee sulattoon.

Muutama viikko sitten auoin konetta vähän ja kahtelin että mikäs se nyt sitten tulikaan vaivoikseen otettua. Pahalta näytti ulkoa päin, mutta kun sisään katsoi niin mieli muuttui! Kone pyörii eikä ole täynnä liejua ja ihan hyvältä vaikuttaa yleiskunnoltaan. Tästähän voisi ihan hyvän pelin saada. Tarkoitus olisi ensi talven aikana pistää palasiksi, huoltaa ja maalata.

Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 22, 2015, 15:45:22 ip
Vastaus #152

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Venttiilit kannattaa käyttää pois paikaltaan ja katsoa tiivistepinnat, sekä venttiilien suoruus. Omassa 10-12hv Wikessäni oli molemmat pakoventtiilit todella kierot ja toisesta oli tiivistepinnalta pala pois. Onneksi olivat niin tuhtia tekoa, että kesti hioa useampi milli lautasesta tavaraa pois ja saatiin tiivistepinta kuntoon.

Tuliko Wikessä magneetto mukana? Ilmeisesti tuossa on ollut SEM magneetto, kytkimestä päätellen. Sopii siihen kyllä Bosch magnettokin samoihin kiinnityksiin. Jos kipinän kehitin puuttuu, niin minulta sellainen mahdollisesti löytyy.

Elokuu 25, 2015, 11:46:50 ap
Vastaus #153

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä jutussa olisi hieman yhteyksiä tuohon Martin projektiin:
http://www.vaasankaupunginteatteri.fi/ohjelmisto/ohjelmistossa/john-wickstromin-elama

Itseänikin tuo kiinnostaisi, että pitääköhän tässä lähteä pienelle syysretkelle Vaasaan.

Elokuu 25, 2015, 12:18:31 ip
Vastaus #154

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulta löytyy täysin kunnostettu 2-sylinterisen laukaisumagneetto.
Voi laittaa veivin päähän, siinä on jakaja sisällä.2:1. On Amerikan Bosh, kotoisin
Catepillarin apumoottorista. Lähtee sopuhintaan.

Lauri, Vantaa. 041-549 8156.

Elokuu 25, 2015, 12:57:34 ip
Vastaus #155

Stefan Holmström

• Vieras
Tämä löytyi rompetorilta Riistaveden lähellä, Fordin nelosesta katkaistu venemoottori.

Hintapyyntö 100 euroa, ei paha, vähän huoltoa ja eiku käyttöön.

Elokuu 25, 2015, 13:37:05 ip
Vastaus #156

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä löytyi rompetorilta Riistaveden lähellä, Fordin nelosesta katkaistu venemoottori.

No ei ole järin paha pyynti. Kiinnostavia tuollaiset ns. sovelletut tapaukset. Onko se mistä voortista peräisin?

Elokuu 25, 2015, 14:29:20 ip
Vastaus #157

Stefan Holmström

• Vieras
Ymmärtääkseni tuo on T-Fordin kone. Olen lukenut noista (mm. Moblasta), mutten itse nähnyt tällaista ennen.

Elokuu 25, 2015, 15:33:26 ip
Vastaus #158

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on A-Fordin koneesta pätkäisty yksipyttyinen. On myös sahattu kampikammiosta irti, tehty uusi, käännetty 90 astetta ja hitsattu paikalleen. Koneeseen on konstruoitu uusi nokka-akseli ja rullalaakeroitu kampiakseli. Mäntä, kiertokanki ja venttiilit oli Fordin omat.
Olen tuota kunnostanut kun olen kiireiltä joutanut.

Elokuu 25, 2015, 15:50:43 ip
Vastaus #159

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on A-Fordin koneesta pätkäisty yksipyttyinen. On myös sahattu kampikammiosta irti, tehty uusi, käännetty 90 astetta ja hitsattu paikalleen. Koneeseen on konstruoitu uusi nokka-akseli ja rullalaakeroitu kampiakseli. Mäntä, kiertokanki ja venttiilit oli Fordin omat.

Siinä on jo vähän enemmän nähty vaivaa moottorin eteen kuin nykypäivänä keskimäärin.

Elokuu 25, 2015, 15:57:34 ip
Vastaus #160

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Vaasan Finlayssonin konepajalla noita tehtiin paljon, koneiden nimeksi annettiin firaabeli.

Elokuu 25, 2015, 17:31:44 ip
Vastaus #161

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Siinä on jo vähän enemmän nähty vaivaa moottorin eteen kuin nykypäivänä keskimäärin.
Kyllä. Kertoo vähän siitä, miten tiukassa venemoottorit ovat joskus olleet. On ollut rahallisesti järkevämpää rakennella puhteina keskinkertainen moottori, kuin ostaa valmiina käytetty.

Elokuu 25, 2015, 21:43:08 ip
Vastaus #162

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

minkälaiset sytytys laitteet ja millanen käynnistys ::)

Elokuu 25, 2015, 21:50:52 ip
Vastaus #163

Stefan Holmström

• Vieras
Lainaus
minkälaiset sytytys laitteet ja millanen käynnistys
Kuvassa näkyy (puuttuvan) magneeton paikka keskellä. Ihan perus-Lucaskin tuohon sopii, kipinä/kierros  :)

Ja veivillä tuo kait lähtee (ei kuvaa etupäästä).

Elokuu 25, 2015, 22:40:33 ip
Vastaus #164

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
minkälaiset sytytys laitteet ja millanen käynnistys
Kuvassa näkyy (puuttuvan) magneeton paikka keskellä. Ihan perus-Lucaskin tuohon sopii, kipinä/kierros  :)

Ja veivillä tuo kait lähtee (ei kuvaa etupäästä).

Tuohon pitää olla sellainen magneetto, joka antaa 2 kipinää/kierros. Eikö tuossa konstrukstiossa tule kaksi sytytystä 180 asteen välein ja sitten mennään yksi tyhjäkierrosa. Laurin mainitsema Caterpillarin magneetto voi olla tuohon sopiva, riippuen mistä pillarista se on ja minkälainen apumoottori siinä on ollut.