Kirjoittaja Aihe: Mitä syötetään koululaisille ja vanhuksille?  (Luettu 18376 kertaa)

Marraskuu 01, 2012, 00:16:45 ap
Vastaus #15

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Satuinpa aamulla kulkeneeni turun kiitolinjan työpaikkaruokalan ohitte jossa valmisteltiin päivän annoksia, en hoksannut katsoa mitä oli tänään tarjolla, mutta tiedän että siellä on aina jotain keittoa alkaen 5euroa ja sitten pari-kolme vaihtoehtoa jostain 6,50 eurosta ja melkeinpä kymppiin asti.

Mutta se tuoksu, voissa paistettua, suola/curry/pippuri/valkosipuli mausteena eikä aineksena, mutta enhän mä voi mennä sinne klo 08 ostamaan imatran-reissulle dogibäggiä mukaan kun ei kerta ole valmista.

Siinä hoksasin että jospa tuonne vietäisiin laumallinen koululaisia niin tulisivatko sieltä koskaan ulos?

En usko että kovin äkkiä, kahvikin kuuluu hintaan (myös paperimukissa poisvietynä) ja tupakkia voi poltella ulko-ovella siihen tarkoitetussa osittain katetussa "ruudukossa".

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 01, 2012, 08:17:05 ap
Vastaus #16

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Jo viisikymmenluvulla oli meillä Muaningan Lapvetelän koululla tuo laitosmallinen keskuskeittiökäytäntö. :-\

Meitä kun kouluikäisiä pentuja oli kylällä enemmän kuin mitä oli istumapaikkoja varsinaisella vanahalla koululla, niin ne taisi olla eka ja tokaluokat jotka toimivat parin lähitalon, Ruunaharjun ja Korsun isoissa tuvissa. 
Keittäjätär, puolikuuro ja -sokkee Karttusen Laina työnteli sulan aikana maitokärryillä, ja talavella veti vesikelekalla rusinavelliä ja makkarakeittoo yms. herkkuja maitotonkassa (taisi muuten ollakkii peltisankkoja ne astiat) koulun keittiöstä sitten niihin taloihin. Kovemmilla pakkasilla tonkassa keitokset oli perillä jo laijoista jäässä, mutta ei sillon nirsoilu auttanu jos meinasi syödäkseen saaha.
Pari palaa ruisleipää ja maitopullo piti olla kotoa, niitä ei kunta silloin kustantanu.

Vaan eipä tuosta traumoja jääny, eikä ole terapiassa ruokien vuoksi vielä tarvinnu käyvä.  ::)

Pentti aloitti Lapvetelän koulussa, minä Lappetelän. Vieläkin tuntuu nokassa Virkkus Anjan keittämän kauravellin herkullinen tuoksu mikä leijaili oven raoista luokkaan vähän ennen yhtätoista. Mikä parasta, vellin kanssa sai kaksi paksua viipaletta kotler tyylistä makkaraa. Entäs Anjan tekemä tuumaa paksu verilettu puolukkahillon kanssa!

Maidot toi naapurin Heikki tonkassa tuonne päädyssä näkyvään kellariin, kai se kylmänä pysyi kun en muista sen mynnähtäneelle maistaneen. Kaikki ruoka oli helevetin hyvää, ainut huono puoli oli kun ei saanut ottaa kun kaksi kertaa lisää. Väisäs Jussi vainaa söi kerran seitsemäntoista pottua samalla aterialla.

Lappetelän koulu
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2012, 08:18:55 ap kirjoittanut Erkki Korhonen »
Napahulluna on hyvä olla.

Marraskuu 01, 2012, 14:39:12 ip
Vastaus #17

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Väisäs Jussi vainaa söi kerran seitsemäntoista pottua samalla aterialla.

Ohhoh!Kualiko siihen paikkaan potko-yliannostukseen vai myöhemmin "luonnollisesti" :o

Marraskuu 01, 2012, 19:03:59 ip
Vastaus #18

Kari Vähäkainu

• Vieras
Väisäs Jussi vainaa söi kerran seitsemäntoista pottua samalla aterialla.

Riippuu pottujen koosta söikö paljon vai ei. Olen itsekin syönyt samanverran aterialla (toki lihakastikkeen, salaatin + muiden lisukkeiden kanssa). Muistaakseni täytyi pari kertaa hakea lisää kun ei yhdelle lautaselle määräänsä enempää mahtunut. En laskenut syömieni pottujen määrää mutta muut samassa pöydässä aterioineet sydänkurssilaiset sen tekivät, eivät oikein jaksaneet ymmärtää miten pystyin syödä niin paljon. Ei se minusta paljoa ollut, normi tukeva ateria. Rehellisyyden nimissä on sanottava etten enempää olisi jaksanut syödäkään.

Terkkuja Kelan kuntoutuskeskuksen keittiöväelle Kaarinaan! Teidän sapuskat olivat hyviä.

Marraskuu 01, 2012, 19:16:24 ip
Vastaus #19

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Pottujen syönnistä ei oo havaintoo,
mutta Kemppis vainaa osti ja söi kolome litran pakettia jäätelöö yhteen menoon Ahin Anjan kioskilla Kurolanlahessa, noin vajjaa viiskymmentä vuotta sitten. Oli se hurja, mopolla oltiin. ;D
Eikä se siihen töllönny, vasta kun oli isompana Sukevalla lusimassa niin joku kolleegansa kai sen siellä teilasi. ::)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2012, 19:19:48 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Marraskuu 01, 2012, 20:57:17 ip
Vastaus #20

Vesa Salmu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eskelinen muistelee jäätelökesää.

U-u-u-u uuuu.
Kommentteja uuninpankolta.

Marraskuu 01, 2012, 21:08:06 ip
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Eskelinen muistelee jäätelökesää.

U-u-u-u uuuu.
Kyllä tämä tapahtu jo paljo ennen Maarittia, enhän minä nuita nuin lähiaikoina tapahtunneita juttuja ennää muistaskaa. :-X
-pena-

Marraskuu 01, 2012, 23:38:09 ip
Vastaus #22

Antti Jokinen

• Vieras
Meijän koulussa, Töölön kansakoulussa, tuli ruoka keskuskeittiöstä sellaisissa maitotonkan näköisissä tonkissa.
Ruokalista oli suunnilleen keitto - velli -keitto - velli. Näkkileipää oli muttei voita. Kahden desin maitopullo per oppilas kuului ateriaan. Sellainen ruskea lasipullo, jossa oli peukalolla sisäänpainettava metallikorkki.

Siihen liittyy eka traumaattinen kokemus:
Mulla oli ollut pikkulapsena maitoallergia, enkä koskaan oppinut pitämään maidon mausta myöskään. Eräänä päivänä oli yksi oppilas luokastamme sairaana, ja ope lupasi ylimääräisen maitoannoksen sille, joka nopeimmin tyhjentää oman pullonsa. Minä olin oppinut kulauttamaan pakollisen maitoannoksen hengittämättä alas kurkusta, ettei tarvitsisi tuntea makua suussaan.
No, tottakai minä voitin kilpailun ja sain sen ylimääräisen maitoannoksen! Yäk!  ???

Toka ruokalassa tapahtunut traumaattinen  kokemus ei tapahtunut mulle vaan luokkakaverille. Paksu-Jokke sairasti elefanttitautia (siis isojen poikien mukaan, en tiedä onko sellaista tautia oikeesti) ja oli meitä muita huomattavasti isompi ja paksumpi. Torstaina kun oli hernesoppaa, oli Jokke syönyt hyvällä halulla 8 lautasellista, mutta kun hän meni pyytämään yhdeksättä, oli vastaus EI!
Poika purskahti itkuun.  :embarassed:

Marraskuu 02, 2012, 13:52:14 ip
Vastaus #23

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

On se elefanttitauti ihan oikea sairaus.Eikä kai oikein
mukavakaan.Iskee usein raajoihin-tai muualle "kehoon".

Liitekuvassa se on ottanut asunokseen sen...

t. Markku

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 02, 2012, 18:33:15 ip
Vastaus #24

Kari Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ankeleen kyläkoulussa kävin ekan luokan. Koulumatka oli kahden järven yli; talvella suksilla ja syksy/kevät sitten veneellä ja pyörällä.
Koululla tarjottiin samoin kuin Antille velliä .. makarooni- kaura- tattari- ym.velliä ja keittoja. Tomaattikeittoon jossa oli muutama riisinjyvä, en oikein tottunut.
Leivät ja maitopullo tuotiin itse kotoa. Kyllä maistui ja hyvää oli nälkäänsä syödä kun ei paremmasta tiedetty  ;)     

[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA A65LA 1967
Harley-Davidson Heritage Softail FLSTC 1986
Mercedes W220 S500 2000

Marraskuu 02, 2012, 20:07:04 ip
Vastaus #25

Maria Hakoköngäs

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sulla on, Maria, näkemystä ja tervettä järkeä. Olitkos ehdolla kunnallisvaaleissa?
En ollu, kovasti on kosiskeltu monneen puolueesseen mutta ko on liijan kiire että ehtisin selevittää poliittisen kantani :D

Marraskuu 02, 2012, 20:34:26 ip
Vastaus #26

pasi heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muuankin isohkon teräsjätin ruokalan keittäjän suusta kuultua, "vae onse hyvä, että nuo jokku ukot on nuin kovia perunan syöjiä, nii säästyy nuo soossit ja muut lisukkeet, kö täyttävät mahasa noilla pottuilla"   ;)     ;)
Pasi
Röklä

Marraskuu 02, 2012, 21:00:40 ip
Vastaus #27

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuollaista oli itselläkin , tosin koulumatka oli lyhyempi , mutta ruokailun muistan, kauravelliä ja jotain puuroo
Parasta oli se että kouluun piti viedä jokaisen oppilaan  puolukoita ja mustikoita kouluruokaan käytettäviksi mutta ei niitä koskaan näkynyt ruuassa
Opettaja oli siihen aikaan sangen tukeva

Ankeleen kyläkoulussa kävin ekan luokan. Koulumatka oli kahden järven yli; talvella suksilla ja syksy/kevät sitten veneellä ja pyörällä.
Koululla tarjottiin samoin kuin Antille velliä .. makarooni- kaura- tattari- ym.velliä ja keittoja. Tomaattikeittoon jossa oli muutama riisinjyvä, en oikein tottunut.
Leivät ja maitopullo tuotiin itse kotoa. Kyllä maistui ja hyvää oli nälkäänsä syödä kun ei paremmasta tiedetty  ;)     

Marraskuu 02, 2012, 21:04:14 ip
Vastaus #28

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainut kouluruoka mitä jääny mun mielen on se kun kuuskytluvulla meidän pikkukyläkoulussa lauantaisin saatin melkein aina sokurikorppuja lämpimässä maidossa uitettuna ja se oli todella nam  8)

Marraskuu 03, 2012, 03:02:59 ap
Vastaus #29

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Lainaus
Ainut kouluruoka mitä jääny mun mielen on se kun kuuskytluvulla meidän pikkukyläkoulussa lauantaisin saatin melkein aina sokurikorppuja lämpimässä maidossa uitettuna ja se oli todella nam 

Kyllä lauantain koulupäivän "välipalan" tai koko koulupäivän  kruunasi hiivaleipä, makkara/juustoleikKeet ja ja KAAKAO!