Hankala yleistää, mutta karkeasti, laitoksissa syödään laitosruokaa.
Kokemuksia: Henkilökunnalla on suuri merkitys. Paikkakuntalaisilla on suuri merkitys. Henkilökunnalla siten, että esim. eräässä oppilaitoksessa tiedän erään "kylmäkön/keittäjän" leipovan pullaa ym. tarjolle. Kun ei ole paikalla, ei ole pullaakaan. Asukkailla siten, että sitä saa mitä vaatii ja tarjoaa. Esim. jos paikkakunnalla on ruoka-aineiden tarjontaa (perunaa, lihaa, kalaaa...ym), sitä on helpompi ostaa. Mutta sitäkin vain silloin, kun sitä tarjotaan.
Eräässä työpaikassa jossa olin, ruoka oli alunperin osuuskunnan ruokaa. Eli jokainen saattoi liittyä osakkaaksi. Ja ruoka oli sen mukaista. Hyvää! Ja jos esim. salaattitiski kaipasti uudistusta, se oli mahdollista. Sitten tuli Amica nimeltä mainitsematon kasvoton tehdasruoka. Sen jälkeen osa ruuasta tuli mm. virosta. Ei siinä sinällään mitään. Se virosta tullut osa ruuasta oli parempaa kuin mitä se laitos muuten tarjosi.
Kouluhin taitaa monessa paikassa tulla ruoka keskuskeittiöstä. Kyllä olen kateellinen ihmisille, joilla on vielä kyläkoulu. Pari kertaa olen kyläkoulujen ruokaloissa syönyt ja hyvää oli.