Kirjoittaja Aihe: RE 225 BL 1929 kampiakseli + yms  (Luettu 35221 kertaa)

Kesäkuu 29, 2012, 12:30:01 ip
Vastaus #45

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt olis tarve kampiakselin päittäis/säätölevyille. Kaupoista löytyy sovitelevyjä (DIN 988), mutta ulkohalkaisija noissa liian pieni.
Mitat olis d19/42 s=1,0 - 1,5 ja toinen d22/35 s=1,0 - 1,5 mm.
(Tein yhdet, mutta paksuuteen jäi reilusti hiontavaraa, eikä viittis hio yli miilliä pois.)

Heinäkuu 24, 2012, 23:07:13 ip
Vastaus #46

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Levyt tehty ja kone kasattu. Asensin koneen tänään runkoon ja laittelin ensiöketjun paikalleen. Kone pyörii ja puristuksiakin löytyi. Magneeton ketjua täytyy huomenna metsästellä.

Mikähän olis tälläisen sopiva sytytysennakko? Kansiventtiili J2:ssa oli muistaakseni luokkaa 3/8".

JN3 takavaloon pitäisi saada polttimon alle muovin pala niitattua. Millaiset niitit tässä alunperin? Putki-, reikä- vai tavallinen kupuniitti? MS vai kupari?
Vielä pitäisi löytää punainen linssi. Onko alunperin sileä vai tyyppiä kissansilmä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2012, 23:09:31 ip kirjoittanut Ari Nousiainen »

Heinäkuu 25, 2012, 06:45:17 ap
Vastaus #47

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Hyvältä näyttää!

Vaan jos oikein muistan,niin semmoinen ihan hiukan kupera,miltei
tasainen peruslinssi tossa lampussa taitaa olla-olisiko pari "ympyräistä" jälkeä linssin piilopuolella ollut...tai
sitten ei.Kyllä tohon sopii laittaa vaikka mimmoinen (lasi)linssi.Mikä muuten on
linssin isoin halkaisija-voin katsella aarrelootastani.Jotain linssejä siellä on.

Ja ne niitit-jäävätkö näkyviin? jos eivät,niin laita ne,jotka helpoiten saat.Mulla
on rautaisia,pieniä kupuniittejä.Ja muutama alumiininenkin.

Jos mankun rattaat ovat ohkaiset,niin koita polkupyörän kettinkiä-mulla on
semmoiset sekä Japiissa että tossa toisessa säkättimessä.

Mulla on Japissa perusennakko luokkaa 6-7mm-voi olla aika hyvä tuohonkin.

t. Markku

Heinäkuu 25, 2012, 10:52:45 ap
Vastaus #48

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niitit jää näkyviin. Löytyykö jostain messinkiruuveja ja muttereita luokkaa 1,5-2 mm?

Linssin halkaisija max 26 mm. Jos löytyy sopivaa, niin ilmoittele. Pitää sitten yrittää painosorvata sopiva rengas kiinnitykseen.

Heinäkuu 25, 2012, 11:07:29 ap
Vastaus #49

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys,

Multa vois olla kupukantaisia 2mm kupariniittejä, pituus noin 8mm jos tarvetta?

// Frank

Heinäkuu 30, 2012, 16:39:55 ip
Vastaus #50

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ketju löytyi. Oli ihan tavallista fillarin ketjua (1/2"x1/8"). Säätö vaikutti loppuvan kyllä kesken, eli pitäis löytää liitoslenkki jolla sai lyhennettyä ketjua 1/2 tuumaa = 1 lenkki.

Löytyikö Markulta linssiä? Putken sisähalk. 22 mm. Eli sopiva mitta olis 23-26 mm.

Heinäkuu 30, 2012, 17:04:29 ip
Vastaus #51

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Ne lasit!

Ja kävin kattomassa juuri ja isoja ovat runsaasti.Eli taitaa mennä tekohommiksi?
Väliaikaisesti punasesta muovista?

t. markku

Heinäkuu 31, 2012, 19:39:45 ip
Vastaus #52

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin kysymässä mökkipaikan koneliikkeestä jotain sopivaa aihiota linssiksi. Sieltä löytyi varmaan jostain 80-luvulta olevia fillarin ohjaustangon kahvoja joissa oli päissä kissansilmät. Kaikki olivat kylläkin keltaisia, mutta mulla olis muistikuva, että niitä oli myös punaisia.
Löytyiskö keneltäkään tällaisia tuppeja (tai ainakin laseja)? Halkaisija olis sopiva.

Edit: Eli tällainen olisi sopivan kokoinen, mutta pitäisi olla punainen. Onko punaisia ollut? Pystyisikö maalilla tmv värjäämään?

« Viimeksi muokattu: Elokuu 21, 2012, 13:38:29 ip kirjoittanut Ari Nousiainen »

Elokuu 31, 2012, 22:40:35 ip
Vastaus #53

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lasi tehty (reikäsahattu ja sorvattu) sekä rengas painosorvattu. Asennuskin onnistui aika hyvin puristustyökalulla.

Syyskuu 15, 2012, 09:08:18 ap
Vastaus #54

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Minulla on työnalla vastaava kampiaksein tappien teko J.A.P:in 250 cc koneeseen.
Kuinka Ari määritit tapin koon kun tappi ilmeisesti hiottiin kokoonsa viimeisenä.
Mulla kiertokangen silmukka jää pitelemättömäksi kun on hyvä mutta runkolaakerin
ulkokooli hiotaan "ylikokoon" ja sen jälkeen pitäisi mitoittaa tapit rullien mukaan.

MJ
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 15, 2012, 17:38:39 ip
Vastaus #55

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Ihan yhteen- ja vähennyslaskulla. Mulla oli ulkokooli paikoillaan ja siitä reikämikrolla mitta, josta rullan halk. x2 pois.
Tapin halkaisija +0 -0,02, jonka hioja näytti hioneen tohon ylärajalle.

Syyskuu 16, 2012, 17:16:05 ip
Vastaus #56

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Kiitos,tollasta itsekkin ajattelin mutta kysäisin kun olet juuri vastaavan homman tehnyt.
Löysitkö sopivia sovitelevyjä vai teitkö itse ja jos teit niin mistä aineesta,rullien pääthän
vastaavat sovitelevyihin ja saisi kai olla vähän kovempaa ainesta.
Kiertokangella ja petilaakerilla on kaksi rullariviä,mahtaako rullarivien väliin tulla levy?
Moottori oli "valmiiksi" purettu kun ostin projektin siksi kyselen tällaisia kun ei itse päässyt
purkuhommiin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2012, 17:22:40 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 16, 2012, 20:33:37 ip
Vastaus #57

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi
Tein sovitelevyt nuorrutusteräksestä 34CrNiMo6, lämpökäsittely taisi olla HRC50. Ja hionta oikeaan paksuuteen.

Omassa kk alapään tein täyspitkillä neuloilla. Alkujaan ollut häkki vain toisella reunalla ja 1 rivi rullia. Eli mulla ei tietoa miten noi yleensä on toteutettu. (RE J2:ssa tapissa olakkeet molemmilla reunoilla ja 2 riviä rullia ilman välilevyä)

Ari

Syyskuu 17, 2012, 19:04:04 ip
Vastaus #58

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos,näillä eväillä jatketaan puuhastelua.
JAPissa "suora" tappi ja rullat vastaavat limpuissa oleviin levyihin.

Lokakuu 10, 2012, 18:33:05 ip
Vastaus #59

Ari Nousiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla toisaalla oli juttua inspiraatiosta. Itse kahden vaiheilla kummalla jatkaa, satulan- vai tankin teolla.
Satula vei voiton.

Kannattaako verhoiluun laittaa aitoa- vai keinonahkaa? Alkujaan varmaan ollut aitoa. Miten toi kosteuseristys? Onko järkeä laittaa muovi tuohon huovan ja pinnan väliin?