Kirjoittaja Aihe: Risooko moottoripyörien kaasutus ? Desibelimittarit käyttöön toukokuun alusta  (Luettu 87020 kertaa)

Huhtikuu 26, 2012, 22:34:33 ip
Vastaus #75

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tuolta voipi kuunnella miltä oman värkin laulu sivullisesta kuulostaa. ;D

http://www.totalmotorcycle.com/downloads/motorcyclesounds.htm

Ja sitten kaikki toosan nappulat kaakkoon. ;D
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2012, 22:37:41 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Huhtikuu 26, 2012, 22:36:25 ip
Vastaus #76

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos Takala JAWAN ääni sinua riepoo, niin laitappa vaikka tulpat korviisi! :laugh: :laugh: :laugh:
On se hyvä pyörä, sanoo että on non non!

L&K.

Huhtikuu 26, 2012, 22:47:37 ip
Vastaus #77

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize

Liian uutta peliä! ;)

Laitetaas tähän foorumiin sopivampaa ja pysytään klassikoissa. Monosoittimet täysille.
http://www.vintagebike.co.uk/galleries/sounds.php
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 26, 2012, 22:50:01 ip
Vastaus #78

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Liian uutta peliä! ;)

Laitetaas tähän foorumiin sopivampaa ja pysytään klassikoissa. Monosoittimet täysille.
http://www.vintagebike.co.uk/galleries/sounds.php

Heti lähtee noista vanahemmista parempia säveleitä. :-\
-pena-

Huhtikuu 26, 2012, 23:05:41 ip
Vastaus #79

Kari Halinen

• Vieras
         Morjens
Vaikuttaa vahvasti siltä jotta tämä Lindforsin Teemu on noita HD miehiä ja jorina on juuri sen mukaista. Mikäli olet VMPKn jäsen katsoppa viimeisen Huimapyörä lehden takakantta. Siinä on Ruposen Jussi Savonlinnan sissi eikä ihan turha sissi olekaan lähdössä kiertämään Classic Päijänne ajoa hernepyssyllä ties kuinka monetta kertaa. Mainittakoon jotta hän tulee ajamalla Savonlinnasta ja ajaa Päijänteen kierrettyään taas takaisin. Kysymys kuuluu jotta kun useissa etten sanoisi kaikissa isoissa Amerikkalaismerkeissä oli Cut Out toiminne, kuten oli se minun Excelsiorissanikin, niin kummassa asennossa mittaus pitää tehdä. Muuten en kysyisi mutta kun mainitsit jotta sinulla on oikeus tehdä mittauksia Vai voisikohan olla niin jotta tämä ääni kysymys olisi enemmänkin näiden nykypyörien juttu.
         Kari  32 vuotta Amerikan pyörän omistajana.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2012, 23:13:05 ip kirjoittanut Kari Halinen »

Huhtikuu 26, 2012, 23:08:16 ip
Vastaus #80

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Jos Takala JAWAN ääni sinua riepoo, niin laitappa vaikka tulpat korviisi! :laugh: :laugh: :laugh:

L&K.

Mennään jo ohi aiheen, mutta tässä on Jawan ääni. Voipi olla, että kahvoissa itse Bill Ivy.

http://www.vintagebike.co.uk/galleries/soundfiles/1963%20Jawa.mp3
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 26, 2012, 23:39:41 ip
Vastaus #81

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Leo!
En ymmärtänyt mitä ymmärsit (mahdollisesti) väärin?
Siis mittaus tehdään kierrosluvulla joka on puolet maksimitehojen kierroksista. Jos ei ole tiedossa kyseistä kiemura määrää, niin sitten maksimi kierroksista -10% ja se jaetaan kahdella. Vai mitä mietit?

Huhtikuu 27, 2012, 07:28:17 ap
Vastaus #82

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen

L&K.

Yli 15 jaavaa omistaneena olen täysin eri mieltä! :police: :police: :police:
Edelleen muuten omistan kaksi.
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Huhtikuu 27, 2012, 08:28:55 ap
Vastaus #83

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Terve Leo!
En ymmärtänyt mitä ymmärsit (mahdollisesti) väärin?
Siis mittaus tehdään kierrosluvulla joka on puolet maksimitehojen kierroksista. Jos ei ole tiedossa kyseistä kiemura määrää, niin sitten maksimi kierroksista -10% ja se jaetaan kahdella. Vai mitä mietit?

Terve,

Olet ihan oikeassa. Minua sekoitti Trafin ohje, joka on annettu katsastusmiehille.
SOVELTAMISOHJEITA LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN ASETUKSEEN L-LUOKAN AJONEUVON KORJAAMISESTA JA RAKENTEEN MUUTTAMISESTA (1078/2009) Siinä ei mainita ollenkaan moottorin kierrosnopeudesta.
Eli se menee katsastustarkastajille. Kuinkakohan moni lataa täydelle tehoalueelle ja mittaa? ::)

Tämä puuttuu sieltä.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
Käytönaikaisen melun mittaus
1. Ajoneuvon käytönaikainen äänitaso on
mitattava ajoneuvon ollessa paikallaan ja
moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa
puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta.
Kun tasainen pyörintänopeus on
saavutettu, kaasu päästetään mahdollisimman
nopeasti nolla-asentoon. Testitulos on testisarjan
korkein lähimpään
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2012, 08:31:48 ap kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 27, 2012, 08:46:47 ap
Vastaus #84

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan tuohon alkuperäiseen otsikkoon:

En tiedä olenko mieleltäni sairas, mutta minua ei riso nykyisin oikeastaan mikään. On aika helppoa olla tässä mielentilassa.
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Huhtikuu 27, 2012, 08:55:37 ap
Vastaus #85

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize

En tiedä olenko mieleltäni sairas, mutta minua ei riso nykyisin oikeastaan mikään. On aika helppoa olla tässä mielentilassa.

Kiitos.
Tuo asenne pidentää elinaikaa. Sopisi monen muukin ottaa tuo sama asenne.
Olet erittäin terve ja toivottavasti pitkään. :)
BSA "Buzy Beeza"

Huhtikuu 27, 2012, 08:57:52 ap
Vastaus #86

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mäntsälässä kun vuoden päivät sitten (vai onko siitä jo enemmän?) muutoskatsastin putket, niin vein omat ohjeet ja pykälät mukana. Katsuri oli tietoinen asetuksista, mutta ei muistanut ulkoa yksityiskohtia. Ei löytänyt netistä pykäliä, joten luotti minun papereihin. Mukana oli myös MMAF:n ohjeet, jotka on kirjoitettu selkeämmäksi kuin säädös. Otti siitäkin kopion, jotta asiaa selkiytyy...  ;D

Teimme mittauksen muutoin oikein (avustin katsuria), mutta kierroslukumittaria ei ollut. Kokeilimme arviolla. Katsuri ehdotti, että arvaillaan ensin sopiva kierros kahvaa vääntämällä, ja jos ei mene läpi, niin mennään ottamaan kierrokset tulpan johdoilta. Läpi meni rajoja hipoen. Tarkistimme vielä lopuksi kierrokset tulpanjohdosta. Olis pitänyt mitata jollain alle 2500 kierroksella, mutta mitattiin lähemmäs 4000 kierroksella... Läpi meni jokatapauksessa. Tulipa kokeiltua.

Ja kuten puhetta jo oli, on vaatimuksia myös mittaus paikalle. "Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso."

Huhtikuu 27, 2012, 09:10:08 ap
Vastaus #87

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

Totta puhut. Ennen elin järkeilemällä ja asiat risoivat, kunnes huomasin, että elämä on lyhyt ja aloin elämään tunteella. Enää ei asiat riso.

Mutta ihan oikeasti. Uskooko joku, että poliisi alkaa pitämään ääniratsioita tienposkessa. Oliskohan nuo mittaukset tarkoitettu niille harvoille lättähatuille jotka vinguttavat... ...anteeksi kaasuttavat pyöriään yömyöhään kaupunkien keskustoissa tai asuinalueilla.

Onhan mullakin Jytässä deaktivoidut vaimentimet, mutta enpä usko, että sitä kukaan tulee mittailemaan, kun ei kaasuta väärässä paikassa väärään aikaan pahennusta herättäen.
Kahden pytyn loukussa.

Huhtikuu 27, 2012, 09:13:46 ap
Vastaus #88

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
         Morjens
Vaikuttaa vahvasti siltä jotta tämä Lindforsin Teemu on noita HD miehiä ja jorina on juuri sen mukaista. Mikäli olet VMPKn jäsen katsoppa viimeisen Huimapyörä lehden takakantta. Siinä on Ruposen Jussi Savonlinnan sissi eikä ihan turha sissi olekaan lähdössä kiertämään Classic Päijänne ajoa hernepyssyllä ties kuinka monetta kertaa. Mainittakoon jotta hän tulee ajamalla Savonlinnasta ja ajaa Päijänteen kierrettyään taas takaisin. Kysymys kuuluu jotta kun useissa etten sanoisi kaikissa isoissa Amerikkalaismerkeissä oli Cut Out toiminne, kuten oli se minun Excelsiorissanikin, niin kummassa asennossa mittaus pitää tehdä. Muuten en kysyisi mutta kun mainitsit jotta sinulla on oikeus tehdä mittauksia Vai voisikohan olla niin jotta tämä ääni kysymys olisi enemmänkin näiden nykypyörien juttu.

Mun pyörä on tarkalleen ottaen omavalmiste, mutta Harrikan kone siinä on. Pyörä on käyttöönotettu 1982, joten jonkin verran melua saapi olla.

Tuo Cut-out-venttiili on vissiin se, jota leikkisästi kutsutaan "kaupunki-maantiesoundiksi"... Lindbergin Kalevi kerran mulle mokomaa esitteli, kun olin vielä aika nuori poika. Mun käsittääkseni noita ei enää 1950-luvun pyörissä ollut, mikä merkitsee, että ei ääniä muutenkaan mitata. "Cut"-asento täyttää 1926 vuoden lain vaatimukset tehokkaasta äänenvaimennuksesta. 1.12.1957 tuli ne fonirajat.

Leo: tuo TraFi:n ohje on tosiaankin aiheuttanut ongelmia. MMAF:n taululla oleva ohje pitäisi olla oikein. Jos joku löytää siitä virheitä, ilmoittakoot hetimiten mulle, niin korjaan!

Huhtikuu 27, 2012, 09:19:47 ap
Vastaus #89

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipahan vain mieleen, että koskakohan autoja aletaan kyttäämään yhtä tarkkaan liikenteessä... Vai luottaako poliisi katsastajan toimintaan? En ole koskaan huomannut katsastajan tarkistavan E-merkintöjän auton vilkuista tai sivupeileistä tai tutkivat edes konepellin alle, että onko tavara alkuperäistä. Subarussa taitaa olla tällähetkellä Datsunin takaäänenvaimennin...