Noista japsipyörien rungoista olen kuullut myös kavereilta, jotka ajeli niillä silloin 70-luvuilla.
Sanoivat itse, että jarrut ja runko olivat alimitoitetut koneen suorituskykyyn nähden. Yleistäminen on tietenkin väärin.
Ei kai tuo nyt ole fanaatikoiden juttu. En ole moista kuullut.
Valitettavasti olen eri mieltä Guzzi V7 sportin ominaisuuksista, mutta nämähän ovat mielipiteitä. Toisin lähtönopeus oli onneton.
Ei Tonti tullut turhaan kuuluisaksi runkosuunnittelijana. Niillä ajettiin kilpaa.
Omalla kohdalla herääminen tapahtui jo -77 kun ajelin omistamallani vesipyssyllä, ja mutkissa ( ja välillä suorallakin) pyörä vemputti kuin mikäkin, tutkin jo että onko rungossa jotain vikaa, mutta eihän sieltä mitään löytynyt, sensijaan uusin takaiskarit ja myös renkaat sekä pistin niihin kummeihin oikeat ilmanpaineet ja avot, siihen se vemputtelutaipumus katosi, se että jarrut olivat alimitoitettuja pitää jossain mielessä paikkansa ja etenkin nykyjarruihin verrattuna, mutta saman aikakauden britannista tulevissa pyörissä se jarrujen alimitoitus oli järkyttävän paljon pahempi, tosin koskaan en ole yhdenkään brittiharrastajan kuullut mainitsevan siitä sanaakaan......Olivathan ne japsien ensimmäisetkin levyjarrut valovuosia edellä parhaitakin saapasmaan tai sumujen saarten rumpujarruja....
Totuuden nimessä on kuitenkin sanottava että vasta sitten kun Italialainen Brembo 70-luvulla teki omat levyjarrunsa moottoripyöriin, päästiin mp-jarrujen tehossa asialliselle tasolle, siihen saakka homma oli ollut lähinnä opettelua.
Lukemassani ja tälläkin palstalla luettavissa olleessa vanhassa amerikkalaisessa mp-vertailutestissä vuodelta -70 ( 750cc, Honda, Ducati, Guzzi, Norton BSA...) Tuuttihondan jarruja ylistettiin mahtavilla superlatiiveilla, vaikka ne nykymittapuun mukaan ovat lähinnä vitsi, mutta muihin sen ajan hillitsimiin verrattuna ne edustivat aikansa ehdotonta huippua.
Sitä samaa Tontin runkoa käytettiin monessa muussakin Guzzin mallissa ( mm, T3,ssa) V7 Sportin arvostus perustuu sen harvinaisuuteen, niitähän tehtiin kaikkiaan alle 3000 kpl, ja kasaaminen tapahtui eri paikassa kuin mulla Guzzin pyörillä, niille oli oma pajansa missä pyörät koottiin, ne olivat myös enemmän "käsityötä" ja siksi ostohintakin oli kova, sen oman pyöräni ostin aikoinaan (-98) Bolognasta, ensimmäiseltä omistajaltaan.