Minäkin mielellään kuuntelisin asiantuntijoiden mielipidettä siihen miten öljy käyttäytyy melkein vacuumissa?
Kun ei kukaan asiantuntija ole tullut vastanneeksi, niin kerronpa minä mitä tiedän ja luulen koulupohjalta: Paineen laskiessa kiehumispiste laskee myös. Esim vesihän kiehuu vakuumissa jo kämmenen päällä, alta 40 asteessa. Pumput ovat joskus herkkiä kavitoimaan jos imupuolella on liian alhainen paine. Näissä kyseisissä pyörissähän on kuivasumput, joten lähinnä kai öljypohjan tyhjennyspumppu voisi sitten toimia vähän heikommin, joutuessaan pumppaamaan öljyä vakuumista hienoisen ylipaineen omaavaan öljytankkiin. Varsinainen voitelupumppuhan "näkee" saman paineen sekä imu- että painepuolen päässä, joten sen toimintaan ei luulisi tämän vaikuttavan.
Öljy höyrystyy alipaineessa herkemmin, ja öljysumu saattaa hieman parantaa roiskevoitelua. Taitaa olla kyllä melko marginaalinen vaikutus sillä.
Tässä vähän offtopikkia autoalalta, englantilainen laite kuitenkin kyseessä:
MGB:n moottorissa oli alunperin vapaa huohotus, pelkkä öljynerotin venttiilikopan kannessa. Jossain vaiheessa (1967 tms) tuli PCV eli positive cranckcase ventilation, siinä oli kampikammiossa ylipaine, jota säädeltiin venttiilillä, joka päästi liiat paineet imusarjaan. Kolmas versio, (alkaen n. 1972 tjsp) oli sellainen että huohotus oli suoraan yhteydessä imusarjaan, ilman venttiiliä (vai olisko ollut takaisku linjassa). Venttiilikopassa oli umpikorkki ja putkennysä jossa oli pienenpieni reikä. Tämän kautta imettiin ulkoilmasta aktiivihiilisuodattimen läpi korvausilmaa moottoriin, imusarjan imemän ilman tilalle. Kampikammiossa oli siis alipaine tässä systeemissä. Aktiivihiilipurkkiin oli sitten yhdistetty SU-kaasuttimien kohokammioiden ja polttoainesäiliön huohotus. Kaikissa kolmessa versiossa itse moottori oli oleellisilta osiltaan identtinen. Selostin nämä ulkomuistista, siitä on 10 vuotta kun näiden kanssa viimeksi touhusin, joten voi olla että muistin jotain väärinkin. Etenkin tämä viimeisin versio, joka minunkin autossa oli, oli aika monimutkainen mutta kuitenkin käsitettävissä.
Melko mystisiä ongelmia sai aikaan jos sekoitti eri järjestelmien osia tai tulppaili letkuja kuten minun yksilössä oli tehty. Esim öljynkulutus putosi muutamasta litrasta / 1000km lähes nollaan kun rakensi systeemin alkuperäiseen kuntoon.
Tämä siis ohi varsinaisen aiheen, mutta tarkoitus oli vaan havainnollistaa sitä että monella eri tavalla voi huohotuksen hoitaa. Ja helppo on kämmätä jos lähtee muuttamaan.
Takaisin topikkiin:
Väittäisin kyllä että alipaineistetun kampikammion vaikutus kierrosherkkyyteen on lähes marginaalinen

Varmasti vakuumi auttaa öljyjen sisälläpysymiseen, mutta jos jonkun paikan voitelu on "hallitun vuodon" varassa (enskaketju joissain pyörissä?), niin ne toki täytyy hoitaa jotenkin muuten.