Sodankylästä pääsi kyllä lomalle vähän aikaisemmin kuin esim Hiukkavaarasta. Se siinä van oli, että perjantain viideltä lähtevä ''lomakuljetus'' oli tietysti maksullinen vaikkakin edullinen. Silloin pääsi Ouluun linja-autoasemalle, josta eteenpäin Pulkkilaan ei päässyt enää kuin Koskilinjalla Haaransillalle. Litteroita oli se muutama niinkuin muillakin ja loput piti itse maksaa, jos oli rahaa. En muista monestiko liftasin Oulusta etelään, mutta melko monesti. Joskus piti jäädä lomabussista pois jo Rovaniemellä kun päivärahasta oli tullut tuuskattua liian iso osa munkkeihin ja tupakkiin.
Jonkin verran kupoliinottamista tuli siitä, että muista komppanioista pulkkilalaiset pääsivät kahta tuntia aiemmin lähtevään kuljetukseen, jolla sitten ehti viimeiseen etelän suuntaan lähtevään pikalinjaan. Meidän komppaniassa niin ei oltu ikinä tehty, eikä siihen tullut muutosta, vaikka asian perustelin ja ja asiaa anoin komppaniasta, LapJP:sta ja PohPR:sta. Ei ollut ''perusteltu syy'' vaikka olin ainoa meidänkyläläinen myöhemmässä kuljetuksessa. No pari kertaa kyytiin tuli Rovaniemeltä tuttu, jonka kanssa sitten peukaloitiin Haaransillalta kotia. Kulkihan oululaisia omilla autoillaan silloinkin, mutta usein ei ollut rahaa sen vertaa, että olisi kehdannut kyytiin vongata. Varmaan puolenkymmentä kertaa silti henkilöautollakin pääsin ja niillä kerroilla kerkesi Ouluun pikalinjaan.
Tuo oli silloin tilanne ja ei siihen voinut muuta kuin sopeutua sen jälkeen kun anomusta vaan ei hyväksytty. Vituttihan se mutta ei sille mitään voinut.
Tuosta ruotsinkielestä senverran politikoin, että olen muistaakseni aina ymmärtänyt, että sille on käyttäjäkuntansa. Mutta sitä en varmaan tule koskaan ymmärtämään, että sitä pitää joka puolella opetella, pakolla ilman poikkeusta ja ilman minkäänlaista joustamista edes aluepoliittisin perustein. Vähän tavallaan nolo tunnustaa, että ainoa konsti omana kouluaikana vastustaa pakkoruotsia oli opetella sitä mahdollisimman vähän. Ja tähän ikään ei ole kaduttanut muuten hetkeäkään kuin että se osaltaan laski päästötodistuksen keskiarvoa. Ruotsissakin on tullut pikaisesti tullut käytyä ja sen huomasin, että tilanne pienemmillä paikkakunnilla on usein suunnilleen sama kuin Venäjällä tai vaikka Itävallassa. Jos ei ole hyvä tuuri niin käsilläpuhumiseksi menee, koska enkkuahan ne ei juuri halua tai osaa käyttää...