Kirjoittaja Aihe: Tuutin tankin maalaus  (Luettu 37744 kertaa)

Lokakuu 26, 2011, 19:58:37 ip
Luettu 37744 kertaa

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
CB 750 K2 väri: planet blue metallic
Laitanpa tänne hieman kuvia ja kerron maalauksen eri vaiheita. Maalaustapoja on monenlaisia, mutta minä teen sen tällä tavalla.
Tankki on purettu ylimääräisitä osista ja puhdistettu öjyistä ja liasta. Seuraavana otin kuvia ja mittoja teippien/tarrojen siainnista.
Huomaankin, että tankki on maalattu jo aikaisemmin, eikä teipitkään ole alkuperäisen kaltaiset, mm. teipissä oleva hopearaita on liian kapea.
Poistan teipit kuumailmapuhallinta apuna käyttäen. Poistan kaikki maalikerrokset maalinpoisto-aineella.
Maaalinposto- aineen jäämät huuhdotaan vedellä.
Seuraavaksi olen hionut rustekohdat puhtaaksi nylonlaikalla ja loput maalin jäämät hiomakoneella. Sen jälkeen tankki on karhennettu kauttaaltaan hioen koneella, että käsin. Hiomakarkeudet P120-180. Käytän pellin karhennuksessa pyörivää hiomakonetta, ei epäkeskoa. Jatkuu....

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 27, 2011, 11:11:23 ap
Vastaus #1

Risto Saastamoinen

• Vieras
Tuosta tulee 100-prosenttinen. Mulla työn alla supermagnan osat joissa näyttäs olevan kaksi amerikkalaistyylistä maalauskertaa, kestävät kyllä hyvin näitä meidän liuottimia ja pohja-aineita. Ei kai mulla ole edessä samat maalinpoisto-operaatiot? Pintamaalauksen taidan jättää sinun huoleksesi.

Lokakuu 27, 2011, 18:36:42 ip
Vastaus #2

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ota vaan Risto maalit pois, ei ole kummoinen homma Nitromors:ella. Tankin alapuolelta ei ole tarvetta lähteä maaleja poistamaan, kunhan vain mahdolliset ruosteet puhdistetaan.

Jos jolla, kulla faktatietoa teippien raitaleveyksistä ja myös tankin infotarrasta, koska tässä tankissa olleet teipit eivät olleet alkuperäisiä. Kyseessä siis vuosimalli 72, vanhemmissa teipit erilaiset.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 18:49:17 ip kirjoittanut Borgman Terho »

Lokakuu 27, 2011, 19:55:25 ip
Vastaus #3

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ota vaan Risto maalit pois, ei ole kummoinen homma Nitromors:ella. Tankin alapuolelta ei ole tarvetta lähteä maaleja poistamaan, kunhan vain mahdolliset ruosteet puhdistetaan.

Jos jolla, kulla faktatietoa teippien raitaleveyksistä ja myös tankin infotarrasta, koska tässä tankissa olleet teipit eivät olleet alkuperäisiä. Kyseessä siis vuosimalli 72, vanhemmissa teipit erilaiset.

tuolta löytyy tietoa ja tarrojakin

http://knkcycles.com/honda-cb750-decals.htm

jpe
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Lokakuu 27, 2011, 20:33:17 ip
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

• Vieras
Kiitos Jukka linkistä. Työn alla myös cb 750 f nolla -75 jossa kyllä niin hyvät pinnat ja teippaukset että pitäs selvitä paikkamaalauksella ja ylilakkauksella. Mutta jos teippejä tarviin, niin näkyy saavan.

Lokakuu 27, 2011, 20:55:53 ip
Vastaus #5

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, niitä saa vaikka Lampisen Karilta Suomesta, ainakin joihinkin vuosimalleihin. Nuo ameriikkalaiset saattaa erota eurooppalaisista aina jonkin verran, kun sinne tehtiin aina vaan "hienompaa".

Pistän tähän kuvan kaverin K2 Tuutista Kontiossa -74. Huono kuva, mutta siitä joku Rauzi vois kuvankäsittelyohjelmalla saada selvemmän noiden raitojen osalta.
Toisessa kuvassa nuo kaksi etualalla olevaa kaunotarta kuuluvat vieläkin minulle. Takana sama K2 Tuutti vm. 72. Kuvat Kauharallista -75.

jpe

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 20:59:00 ip kirjoittanut Jukka Penttilä »
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Lokakuu 27, 2011, 21:48:41 ip
Vastaus #6

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän noita teippejä maailmalta löytyy. Tuohonkin tankkiin on teipit jo homattu, mutta olisin halunnut varmistaa vielä, että ovat alkuperäisen kaltaiset.
Olen tuossa hieman kittaillut tankkia. Muokkailen tekstiä välillä...
Huomaa miten saumojen hitsauksen lämpö on vetellyt tankin peltiä. Tankkiin on ajan saatossa toki tullut pieniä kolhuja, mutta eivät ne ole tehtaaltä lähtiessäänkään olleet aivan virhettomiä. Teen siitä hieman suoremman.
Mitenkähän museotarkastajat suhtautuu? Keksivät vielä, että "tuossa kohtaa kuuluu olla hieman laikan jälkeä ja tuossa pitää olla vähän peilausta".

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 22:35:55 ip kirjoittanut Borgman Terho »

Lokakuu 27, 2011, 22:18:39 ip
Vastaus #7

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota väriähän ei luultavasti Suomeen myyty, mutta tuon verran löysin netistä, ja taaskaan en mitään uutta raidoista

¨    According to this site http://www.spookytoms.com/CB750-PaintColors.html  the CB750 in K1 was available in Polynesian Blue Metallic and the K2 in Planet Blue Metallic. I've never ever seen a 750 in these colours, did they make it to North America? Anyone here have one?
    Cliff.

Magpie, looks like the two blues are genuine Honda colors, but not for the USA market ???

Reference: Honda parts book dated 12/71- Covers USA, England, Netherlands, France, Germany, Australia, European Direct and General Export models.

K1 - Polynesian blue metallic

17500-300-040EG Tank, fuel*
83600-300-030EG Cover, battery*
83700-300-030EG Cover, oil tank*

* CB750-1053399 and subsequent are available for the other markets except for USA

K2 - Planet blue metallic custom

17500-341-670MV Tank, fuel
83600-300-030MV Cover, battery
83700-300-030MV Cover, oil tank

jpe

Lokakuu 27, 2011, 23:20:06 ip
Vastaus #8

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2011, 23:37:47 ip kirjoittanut kari lampinen »

Lokakuu 28, 2011, 18:55:31 ip
Vastaus #9

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Karpan pyörässä hopea raita leveämpi kuin musta, kuten myös tuossa CMSNL kuvassa alkuperäis tarrassa.
Tankin REMEMBER-tarran tarkka siainti vielä auki.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2011, 18:58:02 ip kirjoittanut Borgman Terho »

Lokakuu 28, 2011, 23:20:06 ip
Vastaus #10

kari lampinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mihin järki loppuu,siitä voima alkaa
Mittasin mulla myynnissä(http://www.nettimoto.com/honda/cb/1209666 ) olevasta k2 mallista niin 5cm etureunasta

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 16:27:58 ip kirjoittanut kari lampinen »

Lokakuu 29, 2011, 17:46:28 ip
Vastaus #11

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos tiedoista.
Nyt on tankkiin ruiskutettu epoksipohjmaali. Epoksi toimii tartuntana ja ehkäisee ruostumista.
Happopohjamaaleja en käytä, koska niistä vain huonoja kokemuksia.
Tällä hetkellä käytössä oleva epoksi on melko läpikuultavaa, vaikka tankkiin on vedetty useita kerroksia, silti kittikohdat kuulta vat läpi. Seuraavaksi ruiskutan tankkiin ja sivukoppiin hiomavärin.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 17:55:15 ip kirjoittanut Borgman Terho »

Lokakuu 29, 2011, 20:33:43 ip
Vastaus #12

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Millaisia huonoja kokemuksia Terho nuista happopohjamaaleista sulla on?
Epoksi on hyvä pohjamaali, mutta minulla on myös kokemusta noista happiksista vaikka en mikään ammattimaalari olekaan.
Olen maalannut 2K happiksen parina ohuena kerroksena. Vaikka voi kuultaa hieman läpikin niin tämä maali antaa mielestäni hyvän tartuntapohjan hiontapohjamaalille.
Näihin viimeisiin tekeleisiin kun olen tällaiset pohjat tehnyt, ei ole koskaan tarvinnut jälkeenpäin korjata.
Trumppa täytyy maalata uudestaan paitsi tankki väärin tehtyjen pohjien vuoksi.

Kuulis nyt mielellään tietäjien kommentteja asiaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 20:36:45 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Lokakuu 29, 2011, 21:02:15 ip
Vastaus #13

Borgman Terho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Happopohjamaalin päältä usein seuraavat maalikerrokset irronneet, ei kestä ainakaan kiven iskuja. Happomaalin päälle ei voi kitata, kitti ei kovetu, koska reakoi hapon kanssa jotenkin. Monissa happomaaleissa lisäksi huonot ruosteenesto ominaisuudet.
Epoksin kanssa ei ole ongelmia ilmennyt.
Kerroit Pekka, että kuultaa läpi, happopohjmaalia pitäisikin ruiskuttaa vain ohut harso.

Lokakuu 29, 2011, 21:42:31 ip
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Terve Terho ja muutkin Hondamiehet.
Minä en ole huomannut mitään irtoamisia enkä reagoimisia happiksen kanssa.
Voihan olla että eri valmistajien tuotteet tai ohenteet ei sovi yhteen, ja siitä on tullut huonoja kokemuksia?
Olen vetaissut 2K happiksen kahtena ohuena kerroksena.
Eikös happopohjamaali, joka antaa hyvän tartuntapohjan ja ruosteen eston, ole hyvä pohjaan?
Se antaa hyvän pohjan ja tartunnan myös hiontamaalile.
Minulla on vain hyviä kokemuksia.
Eikä mustakaan pintamaali ole halkeillut eikä pykinyt auringossa.
Trumpan joudun maalaamaan tankkia lukuunottamatta uudestaan, koska aurinko on polttanut mustan pintamaalin 10 vuodessa paskaksi.

Nyt olen maalannut Hondaa C77 (VMPK entisöinti osastolla). Hyvältä näyttää.
Rungon kanssa olen ahertanut, ja on kuin autoa tekis.

Tankkia en ole vielä maalannut , mutta olis ihan mukava kokeilla jotain uuttakin, joten vaihdetaan kokemuksia.
Olis kyllä mukava kuunnella ammattimiesten kommentteja.
T. pekka
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2011, 23:14:43 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »