Sitä se on. Välillä tulee kirottua turhankin tarkkaa rakennusvalvontaa ja säätelyä. Toisinaan taas toivoisi valvonnan ulottuvan myös remontteihin. Ei sillä, että se auttaisi poistamaan nykyiset rakennusvirheet* (*lue: uudet talot), mutta ehkä se karsisi räikeimmät virheet.
Kuten olen varmaan täälläkin asiasta tupissut, niin eipä tuolla Rakennusvalvonnalla ja säätelyllä ole mitään tekemistä järjen kanssa. Ennen rakennettiin taloja ihmisille. Ja talot kestivät (ja kestävät vieläkin) sen käytön, johon ne ole tehtykkin. Nykyään rakennettaan taloja U-arvolle (en tunne henkilö, niin ei siitä enempää). Ihmisen asumisen kanssa sillä ei ole juuri mitään tekemistä. Lähinnä vain se, että kun lämmitetään pienellä energiamäärällä, niin silti tarkenee. ...tosin villasukat on halvempi ratkaisu usein.
Tuo oma projekti on siitä hieno, että siellä ei tarvitse korjailla muiden korjailuita. Ulkopinnan korjaus johtuu sen ajan rakennusvirheestä. Ups.... korjaus. Osa syy korjaukseen on se, että ikkunat on pellittetty joskus vuorilautojen päälle. Sieltäkin on vesi päässyt rappauksen alle tekemään tuhoja. Suurin ongelma on edellisen omistajan (omisti talon vain muutaman kuukauden) tekemät tuhot. Ed. omistaja purki n. 120 neliötä ehjää lautalattiaa ja kantoi kaatopaikalle kuivat eristeet lattiasta. Laudat jättettiin ulos lahoamaan ja väliovet ja kaapinovet puun alle mätänemään. jos jotain hyvää, niin suorittavat myös vanhojen asbestiputkien purun. Toimiva valurautaviemäri runkokin on katkottu palasiksi.... Muutoinkin talon historiaa on tuhottu sen minkä ehtivät. :'( Mulla siis rappauksen alla bitumikermi (kattohuopa). Ei hengitä. Ikkunoiden aluset varsin lahot. Nurkat kunnossa. Länsipäätyyn vinolaudoitukseen lahonnut päänmentäviä reikiä.
Maaleista. Juttelin paikallisessa maaliliikkeessä myyjän kanssa (varsin avulias kaveri). Oli juuri lukenut tutkimuksen hengittävistä maaleista. Mielenkiintoinen oli ollut. Samaan aikaan toinen kaveri oli tuonut näytille suikaleen maalia. Esitteli sitä minulle ja arvuutteli maalin laatua. Sanoin, että kuminauhalta näyttäs, että oliskos jotain muovimaalia? Eip. Kyseessä oli vuoden vanhaa Uulan (ei minun, vaan sen firman!) "hengittävää" öljymaalia. Oli museosuojellusta kohteesta, johon oli ikkunoita kunnostettu. Yksi ruutu oli hajonnut vuosi siitä kun pokat maalattiin. Maali lähti lasin mukana irti. Ja oli varsin kumimaista.... Niin, se tutkimus väitti, että nuo öljyt maalit, joiden pitäisi muuttua hengittäviksi UV-säteilyn vaikutuksesta, eivät sitä tee. Päin vastoin. Rakenne muuttui vain tiiviimmäksi.
Jaa, että mikä on totuus mistäkin? Älkää multa kysykö! Tuo minun talokin on kaksi kertaa minua vanhempi, joten minä mistään mitään voi vielä tietää. Korvantauksetkin ovat märät. Tai ainakin pihalla on käynyt lukuisia henkilöitä joilla tieto on varmaa. Eli olen tekemässä lähes kaiken väärin ja väärässä järjestyksessä.