Kirjoittaja Aihe: Mopon rekisteröinti?  (Luettu 65667 kertaa)

Heinäkuu 11, 2023, 20:59:29 ip
Vastaus #60

toni_hyvarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia Petrille hyvästä vastauksesta.Mulla ei sattunut silmiin moista keskustelua, mutta tuo selvensi kyllä asiaa👍🏻

Kesäkuu 11, 2026, 14:57:58 ip
Vastaus #61

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ostin mopon varaosiksi, mutta kun tuo käy ja kukkuu sekä on muutenkin kunnossa valojen,äänimerkin, jarrujen, runkonumeron ja tyyppikilven puolesta. On vielä vakiokin kaiken lisäksi. Kyseessä on 70-luvun alun laite eikä koskaan ole ollut nykyrekisterissä. Jos olen lukemani ymmärtänyt oikein ei omistushistoriaakaan tarvita, pelkkä trafin lomake. Tosin historiakin on kyllä selvillä ainakin 2005 lähtien. Ainoa kysymysmerkki on päällysrenkaat joissa pintaa vähänlaisesti. Harvinainen koko, saatavuus huono. Joskus uusiotuotantona jossain ollut ja ovat kalliita. Puuttuuko ne noissa miten tarkkaan niihin? Mitä olen netistä lukenut niin joillain eivät juuri ole paljon vilkaisseetkaan.

Kesäkuu 11, 2026, 18:19:03 ip
Vastaus #62

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuskin puuttuvat voi korkeentaan sanoa .että kannataa vaihtaa ainakin oman kokemuksen mukaan. Mutta mutta täähän on vain minun mielipide ja kokemaa.

Kesäkuu 11, 2026, 21:17:35 ip
Vastaus #63

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos kokemuksen jakamisesta, sitähän minä toivoinkin. Katsoukot lienevät kaikki kumminkin ihmisiä eli tapauskohtaisesti katsovat kuka mitenkin vaikka samat pykälät niitä ohjaa.Yhdessä samanmoisessa tallissa olevassa on kyllä nos-renkaat mutta laiskuuttani mietin jos en jaksais katastusta varten niitä tohon toiseen vaihtaa. Niillähän  ei siis raaski ajaa etteivät kulu. Semmosia paskahkoja renkaita irrallaan on muutama joilla ajelee ehkä jonkin aikaa.

Kesäkuu 29, 2026, 15:01:37 ip
Vastaus #64

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nonnii, tutkailin vaatimuksia mopon rekisteröinnille. Joskus löytänyt, nyt en mistään. Kuin ettis neulaa heinäsuovasta kun lakitekstiä perkaa. Mistä löytyy säädökset mitä varusteita on ja pitää toimia minkäkin ikäisessä mopossa? 70-luvun alun mopo on tää ihmeteltävä nyt. Oliko niin että valot kun on niin se riittää? Siinä cev umpiossa ei ees pitkiä ole.

Kesäkuu 29, 2026, 20:54:11 ip
Vastaus #65

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa olla että eteenpäin valkoinen valo ja taakse punainen.

Tuossa vähän vanha käsikirja, mutta vanha on katsastettavakin ja sen vuosimallin mukaisesti kaiketi toimitaan.

http://www.harrika.fi/wiki/images/4/43/KatsastajankasikirjaVersio20-1-.pdf

Kesäkuu 29, 2026, 22:27:02 ip
Vastaus #66

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, näköjään ton saman aikaisemmin löysin ja sitä lueskelinkin. Taitaa kaikki speksit täyttää. Konttorilla näyttöä vaan taitaa kaivata.

Heinäkuu 08, 2026, 22:04:08 ip
Vastaus #67

anttikmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös nyt ole niin, että mopon ensirekisteröinti nykymuotoiseen järjestelmään on rekisteröintikatsastus. Teknistä katsastusta mopolle ei ole eikä tehdä. Rekisteröintikatsastuksessa katsotaan mopon tyyppikatsastusnumero siitä kilvestä, runkonumero rungosta, otetaan akselivälimitta, korkeus ja kenties leveyskin. Kaikki muu on katsastusmiehen omia päähänpistoja ja eivät perustu mihinkään lakipykälään. Alkuperä tottakai pitää todentaa ja siihen riittää ns paperittoman ajoneuvon lomake. Mopon tieliikennekelpoisuus on käyttäjän vastuulla ja sitä ei rekisteröintikatsastuksessa vaadita. Eikä siis pidä edes tarkastaa. Kaikenmaailman juttuja ja peloittelukirjoituksia näkee ja kuulee mitä katsastusmies on tonkinut ja vaatinut, koeajamisesta puhumattakaan. Minun näkemykseni mukaan rekisteröintikatsastuksessa ei edes moottoria vaadita, ei liity mitenkään noiden edellämainittujen asioiden todentamiseen.

Heinäkuu 08, 2026, 22:29:28 ip
Vastaus #68

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kerron huomenna mitataanko korkeus. Kun käyn konttorilla just sopivasti kilven hakemassa latolöytööni.

Heinäkuu 08, 2026, 22:36:48 ip
Vastaus #69

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuvatunlainen näkemys kuten edellisessä kuvattu on alkanut muotoutua myös minulle. Nyt kun on lukenut useita muiden asian kanssa toimineiden kertomuksia ja kokemuksia.

Tosin nyt yhessäkään pihassa olevassa toimivassa autossa ei ole vetokoukkua. Että pääsis rekisteröintikatsastukseen viemään. Konttorille taas on noin 40km kilometriä matkaa ja ei viiti kyllä mopolla sinne ajaa. Ajattelin huomenna kysyä konttorilta saisko siirtolappuja ja jos saa ni ottas päiväksi siirtovakuutuksen. Lauantaina on vanhojen mopojen ajo tässä kylillä. Jos osallistus siihen. Esittelyautoihin niitä lappuja saa ja lauantain ajossa olis tarkoitus pysäyttää eri paikkoihin ja olla näytillä jos ketä kiinnostaa. Väitän ettei toista tommosta samanlaista ole mukana tapahtumassa.

Heinäkuu 09, 2026, 09:42:07 ap
Vastaus #70

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Nonniin, kilpi on haettu. Ei mitattu mitään, mutta renkaiden kokomerkinnät syynättiin ja sain otteeseen myös vaihtoehtoisen leveämmän rengaskoon alkuperäisen lisäksi ja ihan pyytämättä. Se on minulla nyt viides  ja pienin 2-pyöräinen Honda.