Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016739 kertaa)

Joulukuu 28, 2023, 19:19:11 ip
Vastaus #2220

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Hauskoja juttuja krjoittelette.

Lainaus
Jos on tullut kilsoja 10-15K kesässä

10-15 kelviniä kesässä mutta sitten että oikein keskimäärin 7-8 kelvin kilometriä....

Ei mitään vittuilua mutta jos oikein näitä lukee niin ei kyllä saa käsitystä mitä tarkoitetaan.Jos tarkoitetaan tuhatta niin jo lyhenteessä kilometri (km eli tuhatta metriä) tämä tulee esille eli tuhatta metriä eikä mitään K:ta. :)
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 28, 2023, 19:32:49 ip
Vastaus #2221

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
entäs hassu 5K€  ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 28, 2023, 19:51:17 ip
Vastaus #2222

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Semi kylmiä €uroja,-268.15°C.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 29, 2023, 10:06:25 ap
Vastaus #2223

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kylmää käteistä huolin, heh.

Kai V näkyy nyt ”vieraana”, olisko saanut tarpeekseen tästä viisast(elijoid)en kerhosta ???
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 17, 2024, 06:52:24 ap
Vastaus #2224

Auvo Lehtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sainpa etuteleskooppien stefat vaihdettua. Samalla huolsin emäputken eli ohjausputken laakerit, oli muuten vanhat vaseliinit aika jämäkät. Huomasin vaan huoltokirjasta että viimeksi olen saman homman tehnyt 20 vuotta sitten :( Yamahan huolto-ohjelma suosittelee tuota hommaa kahden vuoden välein tai 24000km:n välein. Tunnustaako kukaan laiminlyönneensä tämän työn yhtähyvin kuin minä vai miten on?

Tammikuu 17, 2024, 10:43:12 ap
Vastaus #2225

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Ohjausputken laakerit ja varmasti pyöränlaakereita myöden väitän hyvinkin monen..enemmistön..jättävän ns turhaan aukomatta oman onnensa nojaan koska monesti ne kestää tehdasrasvoillaankin pyörän eliniän ja aktiiviuran jälkeisen mahdollisen harrasteajankin tai sitten ei..

Pyöränlaakerithan usein sinänsä helppoa vähän silleen" tee se itse" tyylisesti raottaa + liotella vanhat rasvat ja ujuttaa uudet sisään ties millä kikalla mikäli laakeri semmoinen kestovoideltu umpimalli jota ei tarkoitettu availtavaksi,moni valitsee laakerin vaihdon tarvittaessa  huollokseen ja ohjauslaakereiden kanssa tahtoo olla kova homma huoltaa ja täytyy myöntää että minäkin monesti jättänyt ohjauslaakerit silleen ellei mitään syytä   ,monesti mitä näissä vanhuksissakin availlut ei siellä mitään hätää ole ollut  ,toki rasvat olleet  ylivanhaa mönjää mutta silti homma tuntui kohtuu turhalta toimivuuden kannalta mutta sitä en kiistä etteikö se hyväksi ole,kuuluu varmaan huolto ohjelmaan jne ja  jos kuka viitsii niin esimerkillistä  mutta ymmärrän ettei kuulu ihan kärkipään hommiin jos muutakin askaretta on millä aikaansa kuluttaa  mutta toki mikäli paikat muutenkin auki niin ehdottomasti huolto sinnekkin ja rasti ruutuun.

Se vaan on niin että jos ohjaus tuntuu ok niin harva kait päätyy erikseen purkamaan ja tsekkaamaan enempi tai vähempi vaan tarkistusmielessä ,pyöränlaakereilla sama juttu ellei muutakin tarvetta availla sillä suunnalla...vai?

On tullut.. vuosia sitten ..innokkaana  pyöränlaakeritkin liotelua vanhoista jämistä ja uudelleen rasvattua aina kun joku uusi projekti mutta myönnetään että into laantunu jotenkin enää uteliaisuuttaan,huvikseen availla paikkoja mun ajomäärilläni vaikka virallisesti pitäisikin.. :-\

Gt hen oon pyöränlaakereista ohjauslaakereihin tsekannut ja menee sen loppuelämän tai mun elin/ omistusajan varmasti....tuohon z kawaan en kun se jotenkin tuntuu niin joutavalta kun mitään tarvetta ei ilmennyt,liekö mulla edes ikinä tullut rutikuivia laakereita vastaan missään vehkeessä ja vasta mikäli on tuntunut klappia, rahinaa  jne tai muutenkin avattava niin enää perehdyn,mun kesäkilometreiilä taitaa mennä aika huoletta turhaan availematta..ei enää rampa kankea plösö tahdo viitsiä..huono ennekkö, ajatukset muuttuneet tärkeydeltään vaiko  selkosuomeksi sanottuna patalaiska?
Jaa no aurinkoisena kesäpäivänä tossa ulkosalla kiireettä niin voisin ajatellakkin ajankulukseni.. ;)

Mites teillä muilla tämän asian kanssa...siis aikuisten oikeasti?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2024, 14:56:02 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 17, 2024, 12:31:12 ip
Vastaus #2226

Auvo Lehtonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu ei siihen oikein helpolla muuten ryhdy kuin tuo teleskoopihuollon yhteydessä. Huolto-ohjelman mukainen 2 vuotta ja/tai 24000km tuntuu aika "tiheältä" mutta ei siitä varmaan haittaa ole.

Tammikuu 18, 2024, 08:18:11 ap
Vastaus #2227

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nykyisistä suojatuista kuulalaakereista kannattaa ottaa suojat varovasti pois ja laittaa laakerirasvaa.
Suojat napsahtavat napakasti takaisin paikoilleen ja laakeri kestää.
Laakereissa on todella vähän voidetta tehtaan jäljiltä merkistä ja valmistusmaasta riippumatta.

Yhteen takapyörään tuli kolme erilaista laakeria. Valmistusmaat Saksa, Puola ja Taiwan.
Vähiten rasvaa, ei juuri ollenkaan oli saksalaisessa....aivan pieni pisara.
Puolalaisessa kolme pientä pisaraa, mutta taiwanilainen yllättäen lähes täynnä.
Itse olisin arvannut erilailla.

Valmistajalle on tietysti huono asia, jos tekee pitkäikäistä tuotetta 8)

Tammikuu 18, 2024, 13:07:11 ip
Vastaus #2228

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tuo on varmasti aivan totta mitä Pertti kertoilee,ei liian hyvää kannata tehdä,ennemmin tekee nippanappa kelvollista niin talous pyörii monessa portaassa valmistuksesta jälleenmyyjiin ja kuluttajakin saa kuluttaa...
Hyvällä säkällä nuotkin laakerit esimerkissä voisi olla jopa samasta tehtaasta alihankintana tilattuja eri logojen pusseihin ja rasvatippojen määräkin saattaa olla sovittu tai sattumanvaraista erienkin mukaan,kukas sinne kurkistelee huvikseen...

Tammikuu 25, 2024, 16:16:42 ip
Vastaus #2229

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Gessun talvihuolto etenee. On vaihdettu moottoriöljyt suodattimineen, perän öljyt, säädetty venttiilit, tarkastettu vaihteiston öljyt, vaihdettu jarrupalat, asennettu uudet renkaat.... vieläkö tuohon jotain. Renkaista sen verran että uusien myyjä sanoi noista Mitaksen renkaista että ne ikääntyessään murenee ja saattaa vuotaa. Mullakin etunen ei pitänyt ilmaa ja vaihtaessa oli kuulema renkaiden reuna siihen vanteeseen vähän murentunut semmoisiksi pieniksi muruiksi. Yllättävän kauan kesti nuo E07+ renkaat.

Tammikuu 25, 2024, 22:30:23 ip
Vastaus #2230

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisit muistaa seurata ilmanpaineita, kun hyvin kesti renkaat.
BMW-matkapyörien kuskit ajaa vaan, niiden ei tarvitse ilmoja, eikä muitakaan asioita tarkistella huollon välissä.....kunhan navigaattori ja kahvanlämppärit toimii, niin kilsoja vaan mittariin.
Huoltoon tullaan takki auki suoraan välimereltä ja eturenkaassa on painetta alle 0,5bar....takarenkaassa saattaa olla jopa 1,5bar.
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat.
Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.

Tammikuu 26, 2024, 05:39:20 ap
Vastaus #2231

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne "huoltoon tullaan takki auki" siis huollattaa pyöränsä marmoritiskin varjossa, ei mulla ole sellaiseen varaa... ja tuollaista 16 v vanhaa pyörää.

Tammikuu 26, 2024, 11:18:15 ap
Vastaus #2232

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tallissa tapahtuu ja nyt pitäisi maalata ölytankki sisältäpäin,mikä maali sinne olisi soveltuvaa.Teollisuuden vähän isommat vaihteistot on maalattu sisältä jollain eli on varmaan öljynkestävää se maali,mitähän se on.

Tammikuu 26, 2024, 14:17:18 ip
Vastaus #2233

Peter Rulamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
BMW-matkapyörien kuskit ajaa vaan, niiden ei tarvitse ilmoja, eikä muitakaan asioita tarkistella huollon välissä.....kunhan navigaattori ja kahvanlämppärit toimii, niin kilsoja vaan mittariin.
Huoltoon tullaan takki auki suoraan välimereltä ja eturenkaassa on painetta alle 0,5bar....takarenkaassa saattaa olla jopa 1,5bar.
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat. Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.

Tämä kuvaus hymyilytti. Tuotahan se touhu nykyään on. Kulttuuri on muuttunut, Suomi on muuttunut. Sitten vedetään keltaliivi päälle ja ajetaan mutkat viittäkymppiä jäykkänä kallistamatta:) Ei ne nappulakumit tosin hirveästi asfaltilla pitäisikään kai. Muistan joskus 80-luvulla oli vielä kunnia-asia, että huolsi ja korjasi oman pyöränsä itse. Toki ne pyörätkin olivat silloin vielä vähän simppelimpiä, ei ollut nintendoja. Jonkun laitteen voisi periaatteessa kesäksi hankkia, kattoo nyt tuleeko sopiva vastaan. Ideaali olisi pieni ja 80-luvun alusta tai 70-luvun lopusta.
Ex: Honda ST70, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, VFR750F(3), CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(4), CBR1100XX(2). Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Tammikuu 26, 2024, 15:46:50 ip
Vastaus #2234

Ilpo Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamaha FJR 1300, Honda CB 900F , Yamaha YGS1F
Sitten vielä ihmettelevät, kun kummallisesti kuluvat nykyrenkaat.
Parikesää olin sellaisessa firmassa ruuvarina, jossa noita havaintoja pelonsekaisin tuntein tein.
Ei ole kokemusta alle 0,5 bar paineesta eturenkaassa, mutta väittäisin että siitä on lyhyt matka taivaalliseen ajeluun  :angel: Joku vuosi sitten meiltä muutaman kilometrin päässä ajautui motoristi ulos tieltä s-mutkassa . Ihmetttelin silloin miten on mahdollista ettei ole kääntynyt tien mukaisesti kun nopeuskin oli ollut alhainen. Nyt siinä kohdassa on valkoinen puuristi.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2024, 16:57:25 ip kirjoittanut Ilpo Ikonen »