Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016777 kertaa)

Lokakuu 13, 2016, 15:38:23 ip
Vastaus #1275

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No on Martti hitekkiä, lukkiutumattomat jarrut tuon ikäisessä pyörässä.

Lokakuu 13, 2016, 16:02:30 ip
Vastaus #1276

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
K-pyörässä taistelin saadakseni ABS-järjestelmän pois päältä,haastavaa oli...Paras tulos saavutettiin alkuperäisiin kenkiin liimatuilla länsimaisilla kitkapinnoilla ja tarkasti hiottuna rummun mukaiseksi.Etujarruvaijeri kannatti vaihtaa japanialaiseen,jousto väheni huomattavasti...Etujarru taisi jopa lukkiutua kerran,hetkeä ennenkuin jysähdin Opelin kupeeseen...Ainakin oveen jäi renkaan jälki...Jossainvaiheessa kokeilin niitata pinnat kenkiin,seurauksena oli itsetehostava jarru joka vei ajokin pysähdyksiin asti ennenkuin löysäsi,käytettiin vain hätäjarruna...Suosittelisin länsipintoja!

Lokakuu 13, 2016, 18:33:41 ip
Vastaus #1277

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kaverin Urren takajarru säädettiin oikein tieteellisesti,otti ja piti...Kouvolasta kun päästiin Kuusaalle(6 km)niin piti valoissa viittilöidä että sun perä savuaa...Tuli säädettyä liian hyvin...

Lokakuu 14, 2016, 20:13:47 ip
Vastaus #1278

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Vaihdoin omin pikku kätösin autoon takajarru satulan. No, itse satulan vaihto kesti vajaa puoli tuntia.
 No sitten koitettiin ilmata sitä reilu tunti , jonka jälkeen nostettiin kädet pystyyn. Neuvoa antavan puhelun jälkeen piti viedä auto oikealle pajalle jossa se saatiin töpseliin kiinni jolla saatiin ohjattua abs-yksikköä että ilmaus onnistui.

Näin ne: tee-se-itse, ja tallissa tapahtuu hommat etenee.

Lokakuu 22, 2016, 14:03:10 ip
Vastaus #1279

Olli Salonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • VMPK # 1916
Katoin mitä tuo twini pitää sisällään.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 22, 2016, 22:57:50 ip
Vastaus #1280

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Korjasin Eberspächerin kiertovesipumpun moottorin - ja oikeasti onnistuin!
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Lokakuu 22, 2016, 23:45:14 ip
Vastaus #1281

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Tommonen laite hankin muutama viikko sitten kun oli myytävänä muutama sata metriä missä asutaan ja käyttömätön ja nyt kun kokeiltu on tosi hyvä laite,, kyll siinä pystyy esim. pakoputkiston vaihtamaan ja Johanillle tiedoksi että normi nelipyttyinen kone siinä vain on. Poika kehuu tota nostolaitetta mun parhaaksi ostokseksi tallin ja mummonmökin jälkeen  :)     tossa ainakin myytävänä  http://www.torafors.com/bilgarageverkstad.htm
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2016, 14:02:15 ip kirjoittanut lasse roholm »

Lokakuu 22, 2016, 23:53:21 ip
Vastaus #1282

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä kuntosen näköinen Taunus. Mangelsit alla kuten ennen oli tapana. Millä tekniikalla? Eikait ihan kuutosella?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Lokakuu 25, 2016, 22:26:45 ip
Vastaus #1283

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eiköhän useimpiin käy auton 75/90 vaihteistoöljy. Tai onhan niihin esim Ipone -merkkistä kelkkojen vaihteiston ja ketjukotelon öljyä, jos haluaa hienostella. Vanhempiin laitoksiin on kelvannut lähes mikä tahansa öljy kunhan vaan on laatikossa pysynyt, moottoriöljykin parempi kuin ei mitään.

Lokakuu 27, 2016, 11:11:38 ap
Vastaus #1284

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moni käyttää automaatti öljyjä ketjukoteloissa. On notkeeta pakkasessakin.

Lokakuu 27, 2016, 12:13:16 ip
Vastaus #1285

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Onhan sielä automaattiloodassakin laakereita yms. Aikoinaan ku olin Volvolla töissä kaikki ajoi 140/240 sarjan Volvoilla automaattiöljyt vaihdelootassa, oli notkea talvella.

Lokakuu 27, 2016, 13:19:50 ip
Vastaus #1286

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainaskin kelkka palstalla monet sitä käyttää. Aivan virallisen huoltoliikkeen omistajakin sanoi että tomaattiöljyllä toimii.
Omassa Jammussa sitä on myös. Ei ole ollut tekniikka ongelmia sitten yhtään. Ajettu n.11tkm.

Lokakuu 27, 2016, 14:39:48 ip
Vastaus #1287

Juha Helminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen antanut itseni ymmärtää, että juurikin hypoidiöljy on tarkoitettu rataspinnoille jossa pistepaineen lisäksi on liukuvia voimia jotka taasen asettavat öljylle ihan omat vaatimuksensa mm.sitkeys.

Automaattiöljyn ominaisuuksista tuo edellämainittu ei ole kummoinen, kyseessähän on hydrauliikkaöljy.

Tokihan niihin vaihteistoihin voi laittaa vaikka Man-oilin tuotteita (jos enää löytyy), mutta kyllä niillä suosituksilla aina joku järkevä perustelu on.

Olen myös käyttänyt perämoottoreissa ns. normi peräöljyä ja ihan hyvin on toiminut.

Lokakuu 27, 2016, 21:39:59 ip
Vastaus #1288

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ei oo endurosta muuta kokemusta ko se yks alkutaipaleella kesken jääny kisa, minkä oon kait joskus selvittäny senkin, mutta alan miehiltä oon kuullu, että sen ison järven kiertoon mennee enemmän rahhaa ko kaikkiin muihin kauden kisoihin yhteensä.  Nää puhheet siis jostain seitkytluvulta, totuusarvoa ja suhdetta tään päivän touhuun en tiijä.  Ja toisaalta, on se iso järvi kuitenkin se juttu...  Keskenään tuon asian joutuu pähkäilemmään ite kukin kuski ja tallipäälikkö.  Pojalle tsemppiä ja lykkyä kauteen joka tapauksessa!

Omilta rossiajoilta muistan sen, että kevväällä oli aina kauhia hinku päässä sinne rossiradalle lumen, jään, loskan ja veden sekkaan.  Siinä pyörä kulu aika lailla; paljon puslia, ketjuja, rattaita ja muuta sellasta joutu tuon reenikauven jälkeen laittamaan uusiks.  Jos ois pari viikkoa malttanu olla ajamatta siinä vaiheessa, ois niukka budjetti kantanu aika paljon pitemmälle kessään.

On sitä toki muitakin hommia, mitkä jälkikätteen arvioijen ois pienellä malttamisella tullu aika lailla halvemmiks...

jv

Lokakuu 28, 2016, 22:04:20 ip
Vastaus #1289

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan sielä automaattiloodassakin laakereita yms. Aikoinaan ku olin Volvolla töissä kaikki ajoi 140/240 sarjan Volvoilla automaattiöljyt vaihdelootassa, oli notkea talvella.
Automaattiöljy automaattilaatikossa painii vähän erilaisten vaatimusten kanssa kun tavan kovan laatikon öljy. Voihan sitä laittaa vaikka koneeseen jos haluu, tai vaikka automaattilaatikkoon jossa perävälitys, vaikka molempiin pesiin..sehän on ihan oma valinta :) , mutta kannattaa ehkä kumminkin perehtyä asiaan ennen...

Volvon (200/700/900) manuaaliaskeihin tosiaan jopa huoltomanuskoissa on suositeltu ATFää - ainakin m47 laatikkoon. Tosin toinen lähde taas sanoo, että ihan perus moottoriöljy käy. Kaikki on kuitenkin yhtä mieltä siittä, että ei API GL-5 luokitusta vaan korkeintaan API GL-4, jos käyttää hypoidia. Nuo Volvon askit taitaa olla luokkaa "toimii kaikella rasvaisella veden ja vaseliinin väliltä".
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry