Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016108 kertaa)

Heinäkuu 21, 2016, 21:52:39 ip
Vastaus #1200

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ismolla on koneistus hallussa...

Joo, toiset osaa. Itsehän juuri laskin öljyt IC:stä. Sen verran ikävää ääntä alkoi pitämään, että pääsee taas aukomaan ja selvittelemään.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 22, 2016, 10:12:07 ap
Vastaus #1201

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ismolla on koneistus hallussa...

Joo, toiset osaa. Itsehän juuri laskin öljyt IC:stä. Sen verran ikävää ääntä alkoi pitämään, että pääsee taas aukomaan ja selvittelemään.

Naapurin pappa sanoi mulle kerran kun katteli jotain mopon laatikon kasausta, että ''On se mukava kahtoa kun homma tapahtuu. Minä oon aina ollu semmosta mieltä, että toiset tekkee mitä ossaa, ja Timo tekkee mitä se ossaa.''

No eihän se Väinö siinä nii kovin väärässä ollu. :)
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Heinäkuu 23, 2016, 17:14:07 ip
Vastaus #1202

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Auoin tuossa IC:tä, kun alkoi pitää huolestuttavaa vonkuvaa ääntä. Sivuvaunu varmasti vahvistaa ääntä, mutta äänessä tapahtui mielestäni muutosta sinä aikana, kun sivuvaunu on ollut kiinni pyörässä. Joka tapauksessa olen ehkäpä ymmärrettävistä syistä kovin huolestunut IC:stä. Ei uskalla vielä luottaa, enkä siksi aivan laske pois huolestuneen mielen kuvitelmia. Joka tapauksessa tulipahan nyt hiukan katseltua mitä on puolentoista tonnin ajo tehnyt.

Vaihteiston öljyjen seassa oli jonkin verran pientä metallihippua. Kytkinkopassa on kytkimen ja ensiövedon etummaisen rattaan jättämää jälkeä. Kytkinkopan jättämää jälkeä siinä oli jo aikaisemmin, mutta ensiövedon puolella ei minusta ole ennen naarmua ollut. En voi mennä tästä kuitenkaan takuuseen. Pitää jatkossa ottaa kopan sisäpinnasta kuva ennen kasaamista, jotta voi verrata siihen myöhemmin.

Männässä ei ole mitään naarmuja, ja näyttää ihan hyvältä minun silmään. Aiemmin hankaluutta asian suhteen on ollut, ja niinpä sylinterin irrottaminen jännitti. Sytytystulpan perusteella seokset ovat ollee sopivat. Kampikammio näyttää olevan mukavasti rasvainen. Olen ajanut sisäänajon jälkeen n. 2,5-3% seoksella.

Toinen runkolaakereista hiukan epäilytti. Se oli alkuun vähän jäykän tuntuinen. Pyörittelin ja rasvailin sitä, ja sain sitä herkisteltyä ennen kuin laitoin koneen kasaan puolisentoista tuhatta kilometriä sitten. Se ei kuitenkaan ollut aivan niin löysän ja vapautuneen tuntuinen, kuin toinen laakereista. Tämä on kaduttanut. Puhdasta pöljyyttä säästää tuollaisessa asiassa. Olenkin nyt kuunnellut koneen ääntä ja ollut huolissani laakerista.

Pyörittelin kampiakselia, ja ei siinä ollut mitään erityisempää. Keveästi pyörii, eikä siinä tunnu mitään epätasaisuuksia. Laakerien äänimaailmaa en oikein osaa arvioida. Laitoin linkin videoon, jossa pyörittelen kampiakselia. Akselilla on noin 1,3mm sivuttaisvälystä. Limput eivät ole aivan suorassa, vaan niissä on pientä lenkottamista. Kun kampiakselin työntää sähkölaitoksen puoleiseen reunaan, se tahmaa vastaan tietyssä kohdassa kierrostaan. Tulkitsen asian niin, että se ottaa tällöin kiinni kampikammion seinään. Muistelisin, että se huolestuttava laakeri on kampiakselin vasemmalla puolella, eikä sitä siis näy videolla.

En minä tähän oikein muuta keksi tehdä, kuin että kytkinkopalle paksumpi tiiviste siltä varalta, että ensiöveto on nyt hangannut siihen. Uudet öljyt koneeseen. Ja sitten on tuo kampiakselin sivuttaisvälys. Voiko sitä säätää millään konstilla?

https://youtu.be/taVfe40VLB4

Heinäkuu 23, 2016, 17:45:27 ip
Vastaus #1203

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Martti, eikö vanhasta pelistä pidäkkin kuulua ääniä. Siskon Triumpissa on moderni oljy tason ilmaisin, josei se vuoda lattialle on öljy loppu.

Heinäkuu 23, 2016, 18:02:17 ip
Vastaus #1204

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Martti, eikö vanhasta pelistä pidäkkin kuulua ääniä. Siskon Triumpissa on moderni oljy tason ilmaisin, josei se vuoda lattialle on öljy loppu.

Joo, kyllähän noihin tietty sepelimyllyn soundi taitaa kuulua. Voi hyvinkin olla, että olen turhan tarkka tässä asiassa, mutta kun tämän vehkeen kanssa on ollut kaikenlaista ongelmaa niin mieluummin katsoo kuin katuu.

Siinä missä äänet kuuluu IC:n koneeseen, niin aukominen ja ihmetteleminen kuuluvat IC-harrastukseen!

Heinäkuu 23, 2016, 18:13:13 ip
Vastaus #1205

Jaakko Latvanen

• Vieras
" Akselilla on noin 1,3mm sivuttaisvälystä. Limput eivät ole aivan suorassa, vaan niissä on pientä lenkottamista."

Tuossa on miun mielestä kaks sellasta asiaa, joita ei siellä pitäisi olla.

Kampiakselin pitäisi olla sen verran tiukassa sovitteessa runkolaakereiden sisäkooleihin - ai niin, olikos issikassa rullalaakerit runkoina?  Jos kuulalaakerit, pitää sovitteen estää liikkuminen sivuttain.  Jos rullalaakerit, minun mielestäni pitäisi rikoilla ottaa päittäisvälys pois (tarkoittaa silloin luokkaa sadasosia tai ei ainakaan kokonaisissa milleissä mitattavia lukuja).  Tuo päittäisvälyshän voi aiheuttaa sen ensiövetorattaan koppaan ottamisen?

Oliko se alapään laakeri vaihdettu, eli akseli rässätty auki ja kasaan?  Ei sen lenkottaa pitäisi minun mielestäni, se pitää naputella kasaan rässäämisen jälkeen suoraksi?  Olen joskus aiemmin tuosta tasapainosta kirjoittanut, että ei yksipyttyistä tasapainoon saa, mutta ensimmäinen edellytys ravistamattomuudelle (ja kärkisytkän kanssa toimimiselle yleensä) on suora kampiakseli.

Toivottavasti en pelottele miestä turhaan.  Ja toivottavasti joku oikeasti issikan kanssa pelaillut vastailee; kerran olen issikalla ajanut, mutta sen sielunelämään en ole koskaan perehtynyt.

jaakkovaakko

Heinäkuu 23, 2016, 18:29:25 ip
Vastaus #1206

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
" Akselilla on noin 1,3mm sivuttaisvälystä. Limput eivät ole aivan suorassa, vaan niissä on pientä lenkottamista."

Tuossa on miun mielestä kaks sellasta asiaa, joita ei siellä pitäisi olla.

Kampiakselin pitäisi olla sen verran tiukassa sovitteessa runkolaakereiden sisäkooleihin - ai niin, olikos issikassa rullalaakerit runkoina?  Jos kuulalaakerit, pitää sovitteen estää liikkuminen sivuttain.  Jos rullalaakerit, minun mielestäni pitäisi rikoilla ottaa päittäisvälys pois (tarkoittaa silloin luokkaa sadasosia tai ei ainakaan kokonaisissa milleissä mitattavia lukuja).  Tuo päittäisvälyshän voi aiheuttaa sen ensiövetorattaan koppaan ottamisen?

Oliko se alapään laakeri vaihdettu, eli akseli rässätty auki ja kasaan?  Ei sen lenkottaa pitäisi minun mielestäni, se pitää naputella kasaan rässäämisen jälkeen suoraksi?  Olen joskus aiemmin tuosta tasapainosta kirjoittanut, että ei yksipyttyistä tasapainoon saa, mutta ensimmäinen edellytys ravistamattomuudelle (ja kärkisytkän kanssa toimimiselle yleensä) on suora kampiakseli.

Toivottavasti en pelottele miestä turhaan.  Ja toivottavasti joku oikeasti issikan kanssa pelaillut vastailee; kerran olen issikalla ajanut, mutta sen sielunelämään en ole koskaan perehtynyt.

jaakkovaakko

Rullalaakerit on.

Kampiakseli auottiin ja kasattiin Puirolan Laurin kanssa. Kiertokangen alapään laakeri vaihdettiin myös. Pientä sivuttaista heittoa limppuihin jäi, sen huomasin vasta kun kasasin konetta, mutta ajossa on tuntunut hyvältä. Ei ole täristänyt tai mitään. Pystysuunnassa akseli on hyvässä tasapainossa.

Pitää tuo kampiakselin sivuttaisvälys ottaa työn alle.

Heinäkuu 23, 2016, 18:34:33 ip
Vastaus #1207

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
    ....
  Ei sen lenkottaa pitäisi minun mielestäni, se pitää naputella kasaan rässäämisen jälkeen suoraksi?

Tossa videossa saattaa kuvaajan käsi olla epävakaa, mutta siitäin huolimatta näytti ettei akseli pyöriessään pysynyt aivan linjassaan.
 "Lenkottaa", muttei minunkaan mielstä pitäisi. Edes IiCeen.

Näit aivan oikein, ihan ei linjassa pysy.

Heinäkuu 23, 2016, 18:43:48 ip
Vastaus #1208

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Näyttäs tuon eesimmäisen laakerin, eli kuulalakerin sisäkehä pysähtyvän välillä. Se meinnais sitä, että kampiakseli on kulahtanu laakerin kohalta ja laakeri ei oo ennää puristussovitteella kampurassa kiinni ja se välys johtuu siitä. Kuulalaakeri on ns. kiintiä pää, joka pyssyy koko ajan paikollaan ja rullalaakeri taas antaa kampuran ellää lämpölaajenemisen mukana.

Tuo lenkotushan ei varsinaisesti haittaa, jos kampuran molemmin puolin olevat akselit ovat linijassaan. Ja sitä en usko, että Puirolan Lauri ois kasannu kampuran vinoksi. Ainaki päätellen niistä mittapukkeista ja laitteista minkä kuvia oon nähäny.
Kahden pytyn loukussa.

Heinäkuu 23, 2016, 19:48:50 ip
Vastaus #1209

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näyttäs tuon eesimmäisen laakerin, eli kuulalakerin sisäkehä pysähtyvän välillä. Se meinnais sitä, että kampiakseli on kulahtanu laakerin kohalta ja laakeri ei oo ennää puristussovitteella kampurassa kiinni ja se välys johtuu siitä. Kuulalaakeri on ns. kiintiä pää, joka pyssyy koko ajan paikollaan ja rullalaakeri taas antaa kampuran ellää lämpölaajenemisen mukana.

Kaupassa käydessä tuumailin tätä asiaa, ja näinhän sen on pakko olla. Voi olla, että laakerin vaihtaminen riittää, koska en ole vaihtanut tuota laakeria. Parhaassa tapauksessa se on tuo laakeri, joka on kulahtanut. Tongin jo tallissa tarpeitakin, jospa noista huomenna saisi jonkin sortin ulosvetäjän aikaiseksi.

Heinäkuu 23, 2016, 20:51:47 ip
Vastaus #1210

Jaakko Latvanen

• Vieras
Joskus oon nähny sellasia kampiakselin päitä, mihin on pistepuikolla lyöty pisteitä tavoitteena tiukata kuulalaakerin sisäkoolin sovitetta... en suosittele kuitenkaan tuollasta "pielavetistä".  Jos akseli on kulahtanu ohueksi - kysymyshän on vain satkuista - on siihen olemassa täyttäjä/lukitetta, luulisin laakerikaupoista löytyvän?
jv

Heinäkuu 23, 2016, 21:27:43 ip
Vastaus #1211

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuohon päähän tulee ratas, joka kiristetään akselin sisällä olevaan kierteeseen. Laittamalla rattaan ja laakerin sisäkoolin väliin prikkoja voisi kampiakselin päittäisvälyksen poistaa. Olisihan se vähän väliaikainen ratkaisu, mutta ainakin periaatteessa toimiva. Tuo laakeri olisi pitänyt oikeastaan vaihtaa kun konetta kokosi, mutta pienellä budjetilla joutuu säästämään, joskus se säästö sattuu väärään paikkaan.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2016, 21:29:53 ip kirjoittanut Martti Korhonen »

Heinäkuu 23, 2016, 22:52:31 ip
Vastaus #1212

Jaakko Latvanen

• Vieras
Nyt en hahmota tilannetta? Onko se ensiöpuolen laakeri rullalaakeri? Ja miten se ensiövetoratas on akselissa, spoorissako?

Nyt kaivattas issikan tuntijoita, ketkä on tuon tyypin konetta purkaneet. Suoraa kuulalaakeria ei saa missään nimessä pakottaa aksiaalisuunnassa, sisä-  ja ulkokoolien on asetuttava vapaasti samaan linjaan. Mutta jonkin on rakenteessa säädettävä kampiakselin päittäisvälys lähelle nollaa, minun mielestäni.

jv

Heinäkuu 23, 2016, 23:06:42 ip
Vastaus #1213

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Soon tommonen.

On se toi ensiöpuolen kuulalaakeri joka "säätää" kampiakselin päittäis välyksen eli kyllä laakerin pitää ola tiukka ulko-ja sisäkoolista.
Aika vaikea tohon on passauslevyjä laittaa laakerin ja rattaan väliin kun rattaankin pitäisi olla kartiolle tiukka.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2016, 23:23:54 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 24, 2016, 00:04:15 ap
Vastaus #1214

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

En tiedä onko tuo viiskutonen vielä samalla rakenteella kun nuo vanhemmat IC:t ja NZ Dekarit? Niissä tuo uloin kuulalaakeri on seegerillä kiinni lohkossa ja sitten sen vetopyörän ja kuulalaakerin väliin tulee sellainen aaltomainen jousilevy joka ottaa päittäisvälyyden pois.
Noita jousilevyjä löytyy kyllä laakeriliikkeistä, esim.

http://kentso.fi/fi/group/aaltojousilevyt/256

Siellä on vielä yleensä semmonen iso ohut prikka laakeria vasten. en tiedä mikä siinä on ollut ajatuksena sen ison prikan kanssa, jotenkin vaikuttaa olevan jonkun sortin loiskelevy ettei laakerille jostain syystä menisi liikaa öljyä??? Aina ihmetellyt tuota ratkaisua.

Tuo jousilevy näkyy tuossa IC-350 Levykeulan koneen räjäytyskuvassa heti siinä hammasrattaan takana ja siitä seuraava on sitten tuo loiskelevy.

//Frank

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2016, 00:16:13 ap kirjoittanut Frank Nylund »