Auoin tuossa IC:tä, kun alkoi pitää huolestuttavaa vonkuvaa ääntä. Sivuvaunu varmasti vahvistaa ääntä, mutta äänessä tapahtui mielestäni muutosta sinä aikana, kun sivuvaunu on ollut kiinni pyörässä. Joka tapauksessa olen ehkäpä ymmärrettävistä syistä kovin huolestunut IC:stä. Ei uskalla vielä luottaa, enkä siksi aivan laske pois huolestuneen mielen kuvitelmia. Joka tapauksessa tulipahan nyt hiukan katseltua mitä on puolentoista tonnin ajo tehnyt.
Vaihteiston öljyjen seassa oli jonkin verran pientä metallihippua. Kytkinkopassa on kytkimen ja ensiövedon etummaisen rattaan jättämää jälkeä. Kytkinkopan jättämää jälkeä siinä oli jo aikaisemmin, mutta ensiövedon puolella ei minusta ole ennen naarmua ollut. En voi mennä tästä kuitenkaan takuuseen. Pitää jatkossa ottaa kopan sisäpinnasta kuva ennen kasaamista, jotta voi verrata siihen myöhemmin.
Männässä ei ole mitään naarmuja, ja näyttää ihan hyvältä minun silmään. Aiemmin hankaluutta asian suhteen on ollut, ja niinpä sylinterin irrottaminen jännitti. Sytytystulpan perusteella seokset ovat ollee sopivat. Kampikammio näyttää olevan mukavasti rasvainen. Olen ajanut sisäänajon jälkeen n. 2,5-3% seoksella.
Toinen runkolaakereista hiukan epäilytti. Se oli alkuun vähän jäykän tuntuinen. Pyörittelin ja rasvailin sitä, ja sain sitä herkisteltyä ennen kuin laitoin koneen kasaan puolisentoista tuhatta kilometriä sitten. Se ei kuitenkaan ollut aivan niin löysän ja vapautuneen tuntuinen, kuin toinen laakereista. Tämä on kaduttanut. Puhdasta pöljyyttä säästää tuollaisessa asiassa. Olenkin nyt kuunnellut koneen ääntä ja ollut huolissani laakerista.
Pyörittelin kampiakselia, ja ei siinä ollut mitään erityisempää. Keveästi pyörii, eikä siinä tunnu mitään epätasaisuuksia. Laakerien äänimaailmaa en oikein osaa arvioida. Laitoin linkin videoon, jossa pyörittelen kampiakselia. Akselilla on noin 1,3mm sivuttaisvälystä. Limput eivät ole aivan suorassa, vaan niissä on pientä lenkottamista. Kun kampiakselin työntää sähkölaitoksen puoleiseen reunaan, se tahmaa vastaan tietyssä kohdassa kierrostaan. Tulkitsen asian niin, että se ottaa tällöin kiinni kampikammion seinään. Muistelisin, että se huolestuttava laakeri on kampiakselin vasemmalla puolella, eikä sitä siis näy videolla.
En minä tähän oikein muuta keksi tehdä, kuin että kytkinkopalle paksumpi tiiviste siltä varalta, että ensiöveto on nyt hangannut siihen. Uudet öljyt koneeseen. Ja sitten on tuo kampiakselin sivuttaisvälys. Voiko sitä säätää millään konstilla?
https://youtu.be/taVfe40VLB4