Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016010 kertaa)

Kesäkuu 06, 2016, 13:20:58 ip
Vastaus #1125

Jaakko Latvanen

• Vieras
Vielä tuollaiseen yleiseen ennakkoluulottomuuteen, mitä Martilla on vaikka muille jakaa; siitä suuresti häntä kunnioitan ja ihailen!

Oman elämänkoulun aikana olen huomannut tosin, että mitä enemmän jostakin asiasta on kokemusta, sitä pienemmäksi painuu usko ja ennakkoluulottomuus.  Kovasti paljonkin näiden härpäkkeiden kanssa pelanneet olisivat ehkä tuossa Martin tapauksessa toimineet niin, että ensimmäiset ajolenkit olisivat olleet niin lyhyitä, että on kevyt työntää takaisin tallille, toisella viikolla kärri valmiiksi auton perässä ja auto helpoissa lähtöasemissa ja vaimolle vannotettuna, että puhelin on oltava koko ajan käden ulottuvilla.  Kolmannella viikolla ensimmäisen kerran kuntarajan yli, ja kuukauden harjottelun jälkeen vasta edemmäs...

jv

Kesäkuu 06, 2016, 13:22:53 ip
Vastaus #1126

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt vasta olen juuri lähdöilläni. Kiitokset Latvaselle hyvästä tietoiskusta, korjautui muutama väärä luulo asiasta siinä.

Mutta kyllä minä näiden perusteet osaan teoriassa ja käytännössä jo jollain lailla. Ymmärrän hyvin sisäänajon merkityksen, en minä aivan aloittelija näissä ole. Paljon on tullut ajatusta asiaan uhrattua.

Muokkausta vielä:

Tokihan tämä reissu jännittää ja tuntuu pöljältä, mutta sen verran kovasti on kaivannut kesäistä vapaamuotoista matkaamista, että lähden vaikka asian järki mietityttääkin. Työkaluja on mukana koko koneen purkamiseen ja kasaamiseen, kaasukolvi piuhoille ja vaijereille. Piuhaa ja vaijeria. Puhelin, vettä ja ruokaa. Matkan varrella pari kaveria joita voi soittaa hakemaan jos käy kinkkisesti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 06, 2016, 13:27:26 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 06, 2016, 13:30:03 ip
Vastaus #1127

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Jasu,ihan oli opettavaista kertausta...Mukavin säädettävä on 60-luvun loppupuolen Soliferin Encarwi-kaasutin,jossa on tasan yksi säätö:tyhjäkäynti!Ei turhia neuloja eikä muuta joutavaa,ja hyvin toimi.Tuossa Viragossani on seos/ilmaruuvit siinä ilmupuolella,uskaltaisikohan ruuvailla....

Kesäkuu 06, 2016, 15:01:01 ip
Vastaus #1128

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Taivahan tosi,Vennäänpyörillä on sielut.Kerran työnsin helteessä Koopyörän verstaalle,teippasin siihen lapun:Myydään käyntikunnottomana.Kaveri soitti illalla:Paljonko tää nyt maksaa,hän potkaisi sen ekalla tulille...Ei tullut kauppoja,mutta Koo lopetti oikuttelun,huomasi kait että äijä alkaa olemaan tosissaan...

Kesäkuu 06, 2016, 15:16:16 ip
Vastaus #1129

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mie eppäilen Eeron ymmärrystä nyt kovin:  kirjottaa moottoripyörästään "sen".  Etenkin noitten sielukkaitten kohalla se on paha moka!  Siis "hän" pitää sanoa.

Myös se on vain tosiasiana hyväksyttävä, että auringonpilkut vaikuttavat heidän sielunelämäänsä.  Sitä on vain sellaisia päiviä, että ei huvita lähteä.

Kokemuksesta nää asiat tiedän, en kouluopeista.  Isäkin ikänsä moottoreita laittaneena mainitsi auringonpilkut.

jaakkovaakko

Kesäkuu 06, 2016, 15:38:15 ip
Vastaus #1130

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaikki tietää ettei kerran kaytetty ilma pala niin kuin uusi, panin skoden käyrässä olevan lootan josta ilmaa ilman putsariin. Joku takaisin kierto lienee, ensin huomasin että mäkeen tuli voimaa mutta tänään ajoin suoralla niin mittari nousi 70 Km/t kuinka fuskaa mutta Tomtom sanoi ku mittari näytti 60 KM/t oikean nopeuden 58Km/t, nyt pitää laittaa piilo katkaisin siihen rajoitus johtoon. Ajella varovasti, kyllä nelarin saa kulkemaan ilman teho putkia ja kaasareita, eikä ole sorvattu variaattoria kun ei enään ole irto prikkaa välissä. On mun mielestä hirmu vauhti, kyllä se 58 riittää mulle.

Kesäkuu 06, 2016, 16:10:27 ip
Vastaus #1131

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Älä suotta rassaile,ajat vaan pintakaasulla kun laki on näkyvissä.Tuleepahan oltua tarkempana... ;)

Kesäkuu 06, 2016, 20:12:36 ip
Vastaus #1132

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pientä kytkinremonttia sai tehdä. Jos aamusella oli ensiövedon etummaisen rattaan pultti löysällä, niin myöhemmin paljastui, että myös kytkinakselin mutteri. Tämä tosin kuuluisi ketjuun "pellonlaidassa tapahtuu" mutta arvelin että menee talliteemaan sekin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 06, 2016, 20:35:23 ip
Vastaus #1133

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Pitäsköön minunnii ottoo jottae poes että saesin Mopo Setan kulukemaan tuolleen mittarin pohjaan, niinkun tuossa vitejossa? Vae ruppeeko se kulukemaan sitten kun pytty vähä silijää?

https://youtu.be/y4d6SK4KoNk?t=1

Eilen illalla kun kävin sillä nuapurissa, niin nyt on sen mittariin kertyny jo 84 km, mutta vähä yli kaheksan vuottahan se on mulla vasta kyllä ollukii. ::)
-pena-

Kesäkuu 06, 2016, 21:21:45 ip
Vastaus #1134

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Pitäsköön minunnii ottoo jottae poes että saesin Mopo Setan kulukemaan tuolleen mittarin pohjaan, niinkun tuossa vitejossa? Vae ruppeeko se kulukemaan sitten kun pytty vähä silijää?

Eilen illalla kun kävin sillä nuapurissa, niin nyt on sen mittariin kertyny jo 84 km, mutta vähä yli kaheksan vuottahan se on mulla vasta kyllä ollukii. ::)
Taidat ollu mopojen suurkuluttaja?
  OmallaTunturilla on tullut pauttia rallaa tässä reilussa 10 vuodessa saman verran. Luotto peli on ollut ja on toiminut. Suomalainen takuutuote. Pari kesää takaperin pimeni tulppa (johtui varmaan vanhasta bensasta?) Piti lykätä yli sata metriä takaisin pihaan.
 Juppimopo eli tätä nykyajan hömpää kun ei ole poljettavaa mallia.

Kesäkuu 06, 2016, 23:56:37 ip
Vastaus #1135

Jaakko Latvanen

• Vieras
Pientä kytkinremonttia sai tehdä. Jos aamusella oli ensiövedon etummaisen rattaan pultti löysällä, niin myöhemmin paljastui, että myös kytkinakselin mutteri. Tämä tosin kuuluisi ketjuun "pellonlaidassa tapahtuu" mutta arvelin että menee talliteemaan sekin.

Sinnekö savonmaalle kuitenkin Tampereelta päiväseltään ajelit?  Tai ajelitpa mihin vaan, niin perille ilmeisesti pääsit, hatun nosto siitä!

Nuo ensiövedon ja kytkimen mutterit tarvivat oman tiukkuutensa.  Jos kiinnitys on kartiolla, on momentti oltava riittävä ja kuitenkin oikea.  Jos taas spoorissa ilman kartiota, niissä yleensä on sellainen käännettävä lukituslevy, koska muuten ei pysy tiukalla.  Noiden muttereiden tiukkaamisessa on yleensä ongelmana tuo kappaleen vastaanpito.  Siihen on olemassa työkaluja, tai voi tehdä.  Vanhoista kytkinlevyistä esimerkiksi voi hitsata ulko- ja sisäsakaraiset yhteen, ja siihen sopivan pitkä varsi.  Tuo varsi olisi saatava mielellään nojaamaan jalkatappiin tai johonkin vastaavaan; jos vastaanpito on periksiantava, vaikka toinen käsi, ei momenttiin oikein saa oikeata tuntumaa tai voimaa.  Kampiakselin päähän kun kierretään mutteria tiukalle, ei minun mielestäni saa koskaan pitää kampiakselin toisesta päästä vastaan, koska silloin voima viedään limppujen läpi ja on erittäin suuri riski saada kampiakselin rihtaus nyrjähtämään vituralleen.

Hyviä ajeluita kotiinpäin ja muutenkin!

toivoo jv
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2016, 00:00:09 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 07, 2016, 07:19:22 ap
Vastaus #1136

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Taidat ollu mopojen suurkuluttaja?
  OmallaTunturilla on tullut pauttia rallaa tässä reilussa 10 vuodessa saman verran. Luotto peli on ollut ja on toiminut. Suomalainen takuutuote. Pari kesää takaperin pimeni tulppa (johtui varmaan vanhasta bensasta?) Piti lykätä yli sata metriä takaisin pihaan.
 Juppimopo eli tätä nykyajan hömpää kun ei ole poljettavaa mallia.

Ei sitä kannata tuommosta ulukomualaesta tuontipelijä seisomaan ottoo, ajuva vartenhan se on hommattu.  ;D
-pena-

Kesäkuu 07, 2016, 09:44:35 ap
Vastaus #1137

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Harmillisesti tuppasi ilmanpaine tasaantumaan CZ 455:n takakummin sisä- ja ulkopuolella. Puolessa tunnissa tyhjeni.
Ensin piti itse tehdä rengasremontti, mutta kun ei ollut paikkatarpeita hankittuna, niin tuli vietyä kummikorjaamolle.
Sen verran jo kotona löysäsin, että näin pirkale vieköön, että pisnismies oli jättänyt vannenauhan laittamatta.
Pinnanpäät tietysti tuhosi koko sisäkumin.
Luulis, että viitsisi edes teipin vetää, jos ei ole vannenauhaa saatavilla.
Nyt kun olen jo emännän ja kissan haukkunut ja leikannut pihanurmikon, niin harmitus on jo vähän laantunut.
Sanoo tällä kertaa Paavo.

Kesäkuu 07, 2016, 12:55:00 ip
Vastaus #1138

Harri Kauranen

• Vieras
Ei tapahdu mitään suurta,kaveri i kolme sahan kaasaria ultrapesuun ja on sitten yks mopon kaasarikin.Lupas tulla noutamaan siinä kahden maissa,eli kyllä tässä ne kerkee pesaseen.Eka kaasari on jo purettuna menossa pyykkiin ja kohta on kaksi osina.

Kesäkuu 07, 2016, 15:04:13 ip
Vastaus #1139

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla on se Lidlin eka pesuri joka hivenen isompi kuin ne perästä tulleet, kyllä se puhdasta tekee ihan konatiski aineilla mutta suuttimen pitää ottaa tietenki irti ja semmosella timantti rotanhäntä viilalla pökkiö reijät auki eikä paineilmakaan pahasta ole. Meinaan ettei pelkkä pesu oikein toimi, no ehkä paremmilla aineilla mut noi kyllä alumentti kiiltää. Tässä just tuumailen skodeen säätösuutinta kun seos ei ole parhaassa kohdassa, tunturin suuttimen neinaan uhrata tieteelle. Sorviin ja uusi jenka ja reilu lyhennys, pitäis toimia eli puolitoista kiekkaa auki ja baanalle. Ainavaan haussa voimaa ylämäkeen, ei nopeutta. Kierrosluvun rajoittimen johto on lestan sivureunan alla piilossa ja toimii vauhdissakin, siskon tiluksille kun ajan niin poliiseja ei ole näkynyt kymmeneen vuoteen, eikä mun rantareitillä. Eilen rannasta tullessa ajoin kolmen poijaan ohi, näkivät kun vilkutin kauppaan ja tulivat kysymään mitä tehari osia olen ostanut. Vastaus ei mitään ja sanoin poikien peleistä että näen mitä pitäis tehdä, poijaat ihan kuumissaan niin sanoin et Google auttaa ja minä en kerro. Lupasivat ihan rahaa kun paikallinen skode huolto sanoi ettei nelaria saa kulkemaan kuin teho osilla, taitaa Google olla ny kovilla, minä en vastuulleni ota onnettomuutta.