Juu, täällä Kaustisella on Kansanlääkintäkeskus, Kaustisen jäsenkorjaus sekä useita yksityisiä jäsenkorjaajia. Vaimokin osaa laittaa nikamia paikoilleen mutta hankalammat ja vaarallisemmat (niska, rintalasta, sisällepainunut nikama ym) täytyy käydä muualla laitatuttamassa. Polvet mulla on myös herkkiä menemään paikoiltaan, joskus saan itse ne paikoilleen, joskus tarvitsen siihen apua jos on pahasti mennyt.
Kaustinen on kansanlääkinnän ja kalevalaisen jäsenkorjauksen kehto, täällä on myös alan opetusta. Joskus mietin että kuinkahan kipeitä ja vaivaisia muualla Suomessa on kun täällä missä alan parantajia on paljon, on heille joskus tosi hankala saada aikaa. Ruuhkaa on. Potilaita tulee ympäri Suomen jopa bussilasteittain. Myös astmaatikoille ja muille hengitystiesairauksista kärsiville on hoitoa, suolahuone on kuulemma tehokas apu.
Jalat voivat tosiaan olla erimittaiset ja se käy selkänikamien päälle. Toinen syy jalkojen erimittaisuuteen on jos ns kolmioluu on alaselästä paikoiltaan, silloin pitää tehdä ns perskynkkää eli potilas istuu tasaisella alustalla, kumartuu eteenpäin, nousee siitä hitaasti ylös ja samalla jäsenkorjaaja ohjaa peukaloillaan nikamaa paikoilleen. Joskus menee ekalla yrittämällä paikoilleen, joskus toimenpiteen joutuu tehdä useamman kerran.
Yksi yleinen syy esim käsien särkyyn ja liikeradan huonontumiseen on jos kainalossa tai kyynärpäässä on jänne päässyt muljahtamaan väärälle puolen. Mulla on sitäkin ongelmaa korjattu useaan otteeseen, nyt se vika on onneksi jäänyt unholaan (täytyy koputtaa puuta).
Heikot ja jumiutuneet lihakset ovat yleisimmät syyt nikamien paikoiltaan menoon. Mulla selkä- ja niskalihakset surkastuivat kun jouduin olla pitkiä aikoja sänkypotilaana silloin kun oli pumpussa tukkeutumia, ei yksinkertaisesti kyennyt liikkumaan. Nyt voimistelen ja venyttelen ahkerasti vähän väliä ja se on tuntunut tepsivän. Myös mopolla ajo on hyvää liikuntaa (varsinkin maastoajo) selkä- ja niskalihaksille (kypärän paino tehostaa niskan voimistumista). Vaikka selkälihakset olisivatkin huippukunnossa mutta vatsalihakset retuperällä niin sekin aiheuttaa selkänikamien paikoiltaanmenoa.
Niinkuin Petteri sanoi, jos jokin paikka on ollut pitkään sijoiltaan ja se laitetaan paikoilleen niin kyllähän se on tosi herkkä menemään heti uudestaan vanhoille sijoilleen. Siksi saattaa joutua käymään useamman kerran laitatuttamassa uusiksi. Rahaahan siinä menee mutta eipä niiden kipujenkaan kanssa herkkua ole, mieluummin maksan siitä että kivut lähtee kuin kärsin niitä.