''Mikael Fogelholm ja Ursula Schwab. Kumpikaan ei ole lääkäri. Molemmat ovat taustaltaan ravintoterapeutteja, joita valmistuu agronomi-koulutuksen sivutuotteena''
No ei nämä. Eivät selvästikään ole tiedeihmisiä sen enempää koulutukseltaan kuin tekemisiltäänkään.
Enkä väittänyt, että suola on kaikille paha. Mutta se vaan menee niin, että tieteen näytöt perustuvat monesti isoon otantaan ja lopputuloksessa painottuu keskiarvo. Pitää siis muistaa, että tuollaisessa kemiallisia ja fysikaalisia muutoksia mittaavissa tutkimuksissa on aina niitä, joille ko kemia on keskimäärin joko hyödyksi tai haitaksi ja myöskin ääripäät löytyvät aina, eli sama kemia joka voi olla toiselle hengenpelastaja voi tappaa toisen.
Ja suolaton ruokavalio ja riittävä suolan käyttö ovat kaksi täysin eri asiaa. Ne ovat paitsi tulkinnallisia, myös yksilön ominaisuuksiin erilaisesti vaikuttavia ja yksilön ominaisuuksista riippuvia. Mutta se ei kumonne suolan turhan käytön negatiivisia, tieteellisesti todennettuja faktoja.
Kuten aiemmin kirjoitin, en ole itsekään pitänyt suolaa terveelle ihmiselle vaarallisena, mutta kun miettii asiaa siltä kantilta, että uskon tieteen muihinkin todistettuihin asioihin (esimerkiski lääkkeiden teho, erilaisten lääketieteellisten hoiteojen toimivuus, tekniikkaan tieteen alana ja sen saavutuksiin, evoluutioon, maantieteen todentamiin asioihin.....tieteeseen yleensä) niin sisälläni asuva pieni tieteilijä haraa vastaan ja vänkää sen puolesta, että myös suolan vaikutuksista ihmiskehoon tehdyt tutkimukset ovat todennettuja ja totta.
Toisekseen netissä ja joissain vähintäänkin kiistanalaisissa julkaisuissa puhutaan paljon asioita joihin en usko. Pätkääkään.
Itse siis olen muuttanut hiljattain kantaani ja pyrin suolankäytön vähentämiseen niin kauan kuin joku tieteilijä tai lääkäri osoittaa, että siitä on minulle henkilökohtaisesti haittaa, tai osoittaa että suolan käytön vähentämisestä on isolla otannalla mitattuna populaatiolle keskimääräisesti enemmän haittaa kui hyötyä.
Niin ja on hyvä muistaa, että kun tiedetään tieteen takana oleva businessmaailma niin mietitäänpä mitä löytyy vaikkapa himalajalaisen ruususuolan käytön puolustelun takaa. Ei kai vaan business?
Tämä tästä.