Kirjoittaja Aihe: Pienet Japsipyörät  (Luettu 78440 kertaa)

Syyskuu 17, 2011, 15:16:53 ip
Vastaus #120

hannu silven

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noh noh noh! Älkääpäs nyt ivatko maamme viranomaisia! Suurella Turvallisuusasialla olivat he jo silloin ja suoranaisia edelläkävijöitä turvallisemman liikennöintitekniikan suhteen!  :P Hyvänä esimerkkinä juurikin nuo kansalliset valo- ja  roiskeläppäsäädöksemme. Vanhana auto- ja prätkäkulttuurikansakuntana piti Suomen olla asian suhteen Terävimmässä Kärjessä. Niinkuin nyt joku pieni Ameriikka, Japania tahi joku muu juuri aasin/härjänrattailta motorisoituun kulkemiseen siirtymistä aloitteleva kansakunta tai edes niiden puutteellisesti koulutettu insinöörikunta mitään liikenneasioista ymmärtäisi! Sääli vain että mm. nykyinen EU -tyrannia byrokraattisuudessaan - kaikkine inhoine yhdenmukaistamismääryksineen - asettaa kapuloitaan aloitekykyisten ja -haluisten virkamiestemme rattaisiin...

Mutta mutta; tuo etulokarin korkeus ei tosiankaan tainnut olla pelkästään suomalaisten ongelma, muistaakseni ainakin Kawan F6/F11 myytiin muualla(kin) kahdenlaisilla etulokarikiinnikkeillä, ja muisteleisin ihan ulukomaisesta mediastakin havainneeni tuolta aikakaudelta kuveja sekä ala- että yläkiinnitetyillä rapakaarilla varustetuista Japanian enturoista. Joissakin kehitysmaissahan saattoi olla jopa omistaja/kuljettajan ITSE ratkaistavissa, kumpaan kiinnityskorkeusratkaisuun päätyy! ???
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2011, 14:04:38 ip kirjoittanut hannu silven »

Syyskuu 19, 2011, 12:20:41 ip
Vastaus #121

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Honda S65 kaverina oleva pyörä on Honda C110 (49cc n.6hv/9500rpm)) tönärikoneella.

Syyskuu 19, 2011, 21:06:18 ip
Vastaus #122

Juhani Taipalus

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noh noh noh! Älkääpäs nyt ivatko maamme viranomaisia! Suurella Turvallisuusasialla olivat he jo silloin ja suoranaisia edelläkävijöitä turvallisemman liikennöintitekniikan suhteen!  :P Hyvänä esimerkkinä juurikin nuo kansalliset valo- ja  roiskeläppäsäädöksemme. Vanhana auto- ja prätkäkulttuurikansakuntana piti Suomen olla asian suhteen Terävimmässä Kärjessä. Niinkuin nyt joku pieni Ameriikka, Japania tahi joku muu juuri aasin/härjänrattailta motorisoituun kulkemiseen siirtymistä aloitteleva kansakunta tai edes niiden puutteellisesti koulutettu insinöörikunta mitään liikenneasioista ymmärtäisi! Sääli vain että mm. nykyinen EU -tyrannia byrokraattisuudessaan - kaikkine inhoine yhdenmukaistamismääryksineen - asettaa kapuloitaan aloitekykyisten ja -haluisten virkamiestemme rattaisiin... Mutta mutta; tuo etulokarin korkeus ei tosiankaan tainnut olla pelkästään suomalaisten ongelma, muistaakseni ainakin Kawan F6/F11 myytiin muualla(kin) kahdenlaisilla etulokarikiinnikkeillä, ja muisteleisin ihan ulukomaisesta mediastakin havainneeni tuolta aikakaudelta kuveja sekä ala- että yläkiinnitetyillä rapakaarilla varustetuista Japanian enturoista. Joissakin kehitysmaissahan saattoi olla jopa omistaja/kuljettajan ITSE ratkaistavissa, kumpaan kiinnityskorkeusratkaisuun päätyy! ???
Joo, niin se kaikki vanha ja hyvä haudataan, aina Suurta ja Mahtavaa myöden  ;)
Olin tosiaan siinä uskossa, että tuo matala lokari oli kotikutoinen määräys, no aina sitä oppii näköjään.

Syyskuu 20, 2011, 06:47:53 ap
Vastaus #123

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Sensijaan löytyi kuva XL250:stä oikealla kurasuojalla. Huomioinette nauramatta silloisen AHK:n direktiivin täyttämät maahantuojan asentamat roiskeläpät.
Suomen laki vaati muistaakseni noissakin -72/73 pyörissä mm. takakuraläpän yltävän taka-akselin tasolle, mutta mikähän erivapaus Otolla on ollut ettei pakoputken pään ole tarvinnut yltää samaisen akselin takapuolelle? Semmonenkin pykälä tuli mulle joskus vastaan tyypittämätöntä pyörää rekisteröitäessä. Vai viskasitko Jukka jatkeen kankaalle, jos siinä sellaine oli?
-pena-

Syyskuu 20, 2011, 07:04:47 ap
Vastaus #124

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistelen myöskin säännön olleen, että pakotorven piti olla taka-akselin takapuolelle ulottuva.
Minun pyörässäni niin kuitenkaan ei ollut, vaan kuten kuvassa. Hyvin pelasi niinkin.
Manuaalin sivukuvasta katselin ja silmällä tiirasin. Putki päättyi vajaa 10cm ennen akselia.
Niin että turha mua on Pena epäillä miksikään suurrikolliseksi. Varsinkin, kun todistuskappalekin on teillä tietymättömillä...

Syyskuu 20, 2011, 08:24:30 ap
Vastaus #125

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Niin että turha mua on Pena epäillä miksikään suurrikolliseksi.

Otto se sitten on se syyllinen ollu!

Jos tulee tutkinta asiasta ja tarviit todistajaa, niin näinhän minä tuon pyörän silloin aikoinaan, muistaakseni vielä Marja? sillä silloin ajeli, ja lupaan muistaa niin ettei sitä jatketta siinä ollut ollut alunperinkään! ;D
-pena-

Syyskuu 20, 2011, 09:19:54 ap
Vastaus #126

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ne kuitenkaan ihan kiveen hakattuja pykäliä kaikki olleet. Mikäli oikein muistan, oli mulla -84 GR 650 Suzukin rekkariotteesssa maininta erivapaudesta tämän pykälän suhteen. Eikä vissiin tuo RS-Bemarin kapoinen tankikaan ollut sitä vaadittua 75 senttiä, ja tästäkin minimivaatimuksesta oli luistettu ihan luvallisesti.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Syyskuu 20, 2011, 11:00:31 ap
Vastaus #127

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä, että todistaja löytyi! Ja syyllinenkin. Ottohan se todennäköisin onkin, koska vanhan tietämyksen mukaan toimitusjohtajan polku kulkee koko ajan pitkin kuritushuoneen aidanviertä.

Marja sillä XL:llä tosiaankin myöskin ajeli. Kerrankin harjoitteli vaakaa seisomalla toisella jalkatapilla Kasurilan kohdalla 80:n vauhdissa.
Peri pyörän multa, kun ostin Kankkusen Karilta käytetyn CB350F:n. (Nyt ajelee Savagella.)

Syyskuu 20, 2011, 11:11:52 ap
Vastaus #128

JarnoPonkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minäkin onnellinen pienen japsin omistaja, suzuki ts 125 vm-75  :D eilen piti ajella ilman kilpiä mettä poluilla, kun ollut ongelmia käynnin suhteen ja ei oo päässyt konttorille leimaan laitosta, mut kiva peli on. Isällä oli samanlainen, tallessa takuu kuitti ja alkuperäinen ohjekirja isän sutkista ja osa työ kaluista  :)

Syyskuu 20, 2011, 12:02:43 ip
Vastaus #129

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No eipä ole tuollaistakaan TS-Suzukia juuri koskaan nähnyt. Ihtellä oli kilpaileva malli DT ekana pyöränä – ja hyvin kiihtyi...
Veskun ikuistamana moottoriperä-Contaxilla.

Tapsalle kiitokset tuon C110-Hondan mallin tunnistamisesta.

Pannaan vielä linkki hienoon aiheen mukaiseen biisiin: The Hondells, Little Honda, tämähän on oikein Brian Wilsonin tekemä biisi. Jos olen oikein ymmärtänyt, levytti Beach Boys tämän itsekin, kun Hondells menestyi sillä listoilla niin hyvin.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2011, 12:05:00 ip kirjoittanut Pauli Ylikoski »
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Syyskuu 20, 2011, 19:02:57 ip
Vastaus #130

Pekka Alonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Honda Monkey CZ100, 1963, 50cc, OHV
 Se pienempi koneinen Kurogane 97, 1940, 1280cc, sv

[ylläpito on poistanut liitteen]

Syyskuu 21, 2011, 04:56:41 ap
Vastaus #131

JarnoPonkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://aijaa.com/v.php?i=005918728872.jpg
Tuossa mun aarre. Etu kumi on vaihettu jo uudempaan ja samoin imukurkun muovi ja samoin ilman putsarin kaula menee vaihtoon, kovia kuin korput ja halkeilleet, ei mikään ihme kun ei oikein pelannut  :D

Syyskuu 21, 2011, 21:15:40 ip
Vastaus #132

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tapsalle kiitokset tuon C110-Hondan mallin tunnistamisesta.

Itse toissa kesänä sain valmiiksi yhden tuollaisen C110:n täydellisen moottorientisöinnin. On kyllä hentoset ja nätit liikkuvat osat koneessa. En epäile yhtään, etteikö kiertäisi ja tehoa runsaasti tuottaisi. Esim tönärit ei paina juui yhtään mitään, vaikka pitkät onkin.
Uudeta osat, mitä tuohon vielä saa, maksaa kokoonsa ja materiaaleihinsa nähden hunajaa.

Syyskuu 22, 2011, 15:30:34 ip
Vastaus #133

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
        Itse toissa kesänä sain valmiiksi yhden tuollaisen C110:n täydellisen moottorientisöinnin. On kyllä hentoset ja nätit liikkuvat osat koneessa. En epäile yhtään, etteikö kiertäisi ja tehoa runsaasti tuottaisi. Esim tönärit ei paina juui yhtään mitään, vaikka pitkät onkin.
Uudeta osat, mitä tuohon vielä saa, maksaa kokoonsa ja materiaaleihinsa nähden hunajaa.       

Huomioithan Tatu, että keskitiivisteessä pitää olla kampikammion öljykourussa myös tiivistettä, pelkkä lohkojen ulkokehä ei riitä. Kiertarissa oleva "lusikka" kauhoo ko. kourusta öljyä kiertarin alalaakerille. Tämä pätee kaikkiin Hondan pikku tönärikoneisiin: mm: C100, CZ100, C110 ja C200.

Syyskuu 22, 2011, 22:01:54 ip
Vastaus #134

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen erittäin tietoinen rakenteesta. Minulla oli kättä pidempänä alkuperäinen kässäri ja osaluettelot.