Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 289541 kertaa)

Tammikuu 18, 2006, 23:58:46 ip
Vastaus #90

Sepe

• Vieras
Niin siinnä käy kun hosuen lukee, niin keskityin itse työvaiheeseen että meni ohi silmien se tärkeä rivi.

Seppo

Tammikuu 19, 2006, 16:53:46 ip
Vastaus #91

Tapio Öling

• Vieras
Jaahas
No mitähän tuo 40g/litra on nyt sitte niinku prosentteina?

Tammikuu 19, 2006, 18:09:21 ip
Vastaus #92

Ipi Laaksonen

• Vieras
Jaahas
No mitähän tuo 40g/litra on nyt sitte niinku prosentteina?

Eiköhän tuo ole melko jämptisti 4%

Tammikuu 19, 2006, 18:54:49 ip
Vastaus #93

Tapio Öling

• Vieras
Kiitos selvennyksestä.
Mopopoikahan kertoo yhdessä jutussa poistaneensa ruostetta 20% liuoksella ja sehän tekee 3kg sitruunahappoa 15l tankkiin.
Mutta jos käyttää 4% liuosta niin samaan tankkiin menis vaan 600g sitruunahappoa.
Jos siis on pahasti ruostunut tankki niinku tos mun Honda 450 on niin joutuuko sinne nyt sitten lapioimaan 3kg sitruunahappoa?

Tammikuu 20, 2006, 00:21:45 ap
Vastaus #94

Ipi Laaksonen

• Vieras
Tuota,tuota.. nyt ei ole kyseessä tankin tilavuus,vaan liuoksen väkevyys.

Tammikuu 20, 2006, 17:11:50 ip
Vastaus #95

Tapio Öling

• Vieras
Tuota,tuota.. nyt ei ole kyseessä tankin tilavuus,vaan liuoksen väkevyys.

Aivan.
Eli 15 litraa vettä, 600g sitruunahappoa = 4% liuos
15 litraa vettä, 3kg sitruunahappoa = 20% liuos

Helmikuu 22, 2006, 10:48:23 ap
Vastaus #96

Ari Tuulenkari

• Vieras
Virtalähteestä kysymys.

Onko jännitteellä suurtakaan merkitystä pinnan laatuun, esim. 24v virtalähteellä sinkityksestä kokemuksia.

Ja Onko tuo ammoniumsulffaatti miten ratkaiseva aines osa litkussa, kun saatavuudessa tuntuu meiläpäin olevan hankaluutta, voiko korvata / jättää pois?

-Ari-

Helmikuu 22, 2006, 12:13:48 ip
Vastaus #97

Ipi Laaksonen

• Vieras
Ei se jännite kovin kriittinen ole,virrantiheys enemmänkin,sen näkee kyllä jos sinkittävä osa "kiehuu" kylvyssä liikaa.
Noista kylvyn aineosista poikkeaminen ei ole suositeltavaa.Kotikäytössä vois ajatella jotain ammoniumkloridikylpyä tai kaliumkloridi/boorihappokylpyä, näiden kylpyjen valmistus on hankalampaa ja vaativat toimiakseen kirkasteita ja aineosat ovat luullakseni yhtä hankalia hankkia.

Helmikuu 22, 2006, 12:20:30 ip
Vastaus #98

Leo Eiranen

• Vieras
Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta mitä Ipi tarkoitat virran tiheydellä?

Helmikuu 22, 2006, 12:28:43 ip
Vastaus #99

Ari Tuulenkari

• Vieras
Jep ajatuksena onkin tehdä tuo ammoniumkloridi kylpy, minulla on jo tuo kloridi ja sinkkisuffaatti hyllyssä, mutta ilmeisesti apteekkarin tukkurilla on vaikeuksia toimittaa tuota ammoniumsuffaattia, ei löytynyt YO-apteekistakaan.

Kerrotko vielä tarviiko pinnoitettava kappale peittauksen lasikuula käsittelynkin jälkeen?
Ja käykö sitruunahappo tähän tarkoitukseen.

Ja jos sattuu olemaan kiillotuksen tarvetta, mikä olisi sopivin keino.

Kiitos jo näin etukäteen.

-Ari-

Helmikuu 22, 2006, 16:35:04 ip
Vastaus #100

Ipi Laaksonen

• Vieras
Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta mitä Ipi tarkoitat virran tiheydellä?

Katodinen virrantiheys olis hyvä olla n.3-5 amp/neliödesimetri,jos menee yli,tapahtuu palamista ja jauhoutumista eikä pinta kiillä,(jos se nyt näillä kylvyillä muutenkaan kiiltää) Siis pitäis tietää suunniilleen pinnoitettavan kappaleen pinta ala.Ei tämä virrantiheys niin kauhean kriittinen ole,sen tosiaankin huomaa siitä jos kappale kiehuu liikaa kylvyssä,pientä kuplimista saa tietty olla.Näihin virrantiheyksiin ja syntyvän pinnan laatuun vaikuttaa niin moni asia,että ne selvii näissä tapauksissa vain kokeilemalla. Sen lisäksi pitäis olla mittari,mistä näkee virran määrän.Olen joskus sinkinnyt pienitehoisella akkulaturilla ja se menettelee näissä hommissa.

Helmikuu 22, 2006, 16:41:28 ip
Vastaus #101

Ipi Laaksonen

• Vieras
Jep ajatuksena onkin tehdä tuo ammoniumkloridi kylpy, minulla on jo tuo kloridi ja sinkkisuffaatti hyllyssä, mutta ilmeisesti apteekkarin tukkurilla on vaikeuksia toimittaa tuota ammoniumsuffaattia, ei löytynyt YO-apteekistakaan.

Kerrotko vielä tarviiko pinnoitettava kappale peittauksen lasikuula käsittelynkin jälkeen?
Ja käykö sitruunahappo tähän tarkoitukseen.

Ja jos sattuu olemaan kiillotuksen tarvetta, mikä olisi sopivin keino.

Kiitos jo näin etukäteen.

-Ari-

Kyllä se kappale hyvä olis peitata puhalluksen jälkeen,sitruunahappokin siihen käy,tärkeää on ainakin se,että kappalessa ei ole rasvaa,sormenjälkiä yms.kun se laitetaan sinkkikylpyyn.Kiilloittaa voi messinkiharjalla,kangaslaikalla tai millä ikinä keksiikin,tämän jälkeen osa pitäis passivoida,muuten se hapettuu ja menettää kiiltonsa nopeasti ulkoilmassa.Autovahasta on hiukan apua hapettumisen ehkäisyssä.

Toukokuu 27, 2006, 14:02:37 ip
Vastaus #102

juusela

• Vieras
Aion kokeilla sinkitystä kotikonstein edellisten ohjeiden perusteella.Minua kiinnostaa edellisten lisäksi keltapassivointi.Onko keltapassivointi kiiltosinkitys ja sen jälkeen vielä jokin käsittely keltaisen värin saamiseksi kappaleen pintaan.Aion myös kokeilla niklausta.Minulla on parast aikaa Honda n360:sen osia kromattavana mutta silti pintakäsittelyhommat kiinnostavat .Kun olen lueskellut sinkityksestä ym. koskevaa keskustelua monet ovat luvanneet lähettää kuvia ja kokemuksia kokeiluistaan mutta eipä ole kuvia näkynyt eikä kommentteja onnistumisista tai epäonnistumisista,lähetelpääpä kuvia ja kokemuksia kemistintaidoistanne.

Toukokuu 28, 2006, 01:46:04 ap
Vastaus #103

Ipi Laaksonen

• Vieras
Keltapassivointi on sähkösinkityksen päälle tuleva keltakromatointi.Toimenpide on yksinkertainen ja helppo,kotisinkitsijän ongelmana on keltapassivointiliuoksen saanti.Tähän ei ole olemassa mitään halpaa ja yksinkertaista keinoa kotikäyttöön.Jos on todellista tarvetta,voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä,niin koitan auttaa asiassa.Myös niklauksesta voi kysellä vinkkejä (ihan julkisestikin).

Toukokuu 28, 2006, 19:32:07 ip
Vastaus #104

juusela

• Vieras
Hienoa,että saa ohjeita ja vielä näin helposti ja nopeasti.Aion alkuviikosta poiketa apoteekissa ja kysäistä  hankkisivatko he minulle kemikaaleja.Ennen niklaukseen ryhtymistä kysäisisin seuraavaa:Käytetäänkö kuparoinnissa anodina kuparipalaa ja jos niin minkähänlainen olisi paras ja kuinka suurta virtaa ja jännitettä ko. hommassa käytetään vai ovatko samaa luokkaa kuin sinkityksessä?Edellinen siksi,että minulla on virtalähde 0-6A,0-17V jos se on kunnossa kun en ole vuosiin tarvinnut ja ollut muistaakseni viimeksi lainassa.