Näyte pakkauksia saa jopa ilmaiseksi parin viikon toimitusajalla esimerkiksi Algol oystä, itse olen joitain 100 gramman eriä tilannut, siis ei ole edes postikuluja tarvinnu maksaa!
noita kemikaaleja ei ainaskaan apteekista kannata tilata, siellä kun yleensä myydään vain kaikkein puhtaimpia laatuja.
sain kokea karvaasti kun tilasin kaliumhydroksidia taannoin, enkä kysyny hintaa, tilasin sitä 200 grammaa ja kilohintaa tuli 400 euroa.
kalium hydroksidia saa halvemmalla vaikkapa Rautakaupasta, tuotenimellä Teknoseesam viemärin avausrae, tai myös nestemäisenä, hinta on 500 gramman pullossa, noin 12 Euroa.
Rikkihappoa saa halvimmillaan varmaan vanhasta akusta (puhtaus lienee mitä sattuu) kun jonkun poisheitettävän akun varaa vielä kerran täyteen ja kaataa heti sen jälkeen hapot akusta talteen niin rikkihappo on silloin väkevimmillään, 1.28 grammaa/ cm3 akkuhappomittarin mukaan, happo on silloin 35-40% vesiliuosta.
(93% väkevin kauppalaatu rikkihappo, ominaispaino noin 1.89 grammaa /cm3)
Akku liikkeestä saa rikkihappoa litran pulloissa, väkevyydestä en tiiä.
Jos koti kemistillä on Rikkihappoa, ruokasuolaa, ja Kaliumnitraattia, niin hän pystyy tekemään itse muutkin hapot, kuten Suolahapon ja Typpihapon, (pikku sivuhuomautus: Jos on typpihappoa, niin sitten voi valmistaa vaikka pumpuliruutia tai nitroglyseriiniä, niitä ohjeita löytyy vanhoilta Gunwritersin sivuilta, Gunwritersin sivuilta löytyy myös ohjeita galvaaniseen pinnoitukseen kuten myös teräksen sinistykseen ja muuhun sellaiseen)
Ipi Laksoselle kymysys, Nikkeli sulfaattia voinee tehdä samoin kuin kuparisulfaattia, siis liuottamalla metallista nikkeliä rikkihappoon, (varsinkin jos sähköllä avittaa niin liukenee nopammin)?
Nikkeli kloridit samoin mutta happona tietenkin suolahappo.
Nitraatit tietenkin vastaavasti typpihapossa.
(helpoin homma kuparisulfaatin tekoon kun laittaa rikkihappoon vesijohtokupariputken pätkiä, ja sijoittaa astian (lasiastian) lämpimään paikkaan, jättää sinne muutamaksi kuukaudeksi, niin jopa syntyy kuparisulf.
huomasin että pienestä määrästä kuparia syntyy ainakin 3-5 kertaa suurempi tilavuus sitä sulfaattia.