Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4514159 kertaa)

Joulukuu 16, 2024, 15:47:34 ip
Vastaus #12945

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huawein rannekello näytti eilen jottain neljä ja puoltuhatta askelta, tännää ei tullu ko nippa nappa neljä tuhatta.  Ne on tosin lyhentyny merkittävästi viime vuosina...  Ja just kävi kunnan aura tuon tien auraamassa, mutta tais taas ystävällinen kuski kääntää auransa niin, ettei tullu väylille tuketta ollenkaan?  Ehkä käyn kattomassa tilanteen vielä?

Autokatos on kätevä, etenkin tuon mallinen ko meillä.  Siinä on takaseinä vaan rimoilla, eikä ovea ollenkaan, kun katoksen rakentamisen aikaset määräykset oli niin, että kun on tietty määrä auki seinistä, ei vie rakennusoikeusneliöitä, ja rimotettu, missä on vähintään puolet aukkoa, katotaan kokonaan aukoks.  Mitäs arvelette, kun tuiskulla työntää, onko tuommosessa katoksessa olevan auton päällä enemmän vai vähemmän lunta ko naapurin pihassa seisovan auton päällä?  Niitä rakennusoikeusneliöitä on tontilla vaikka muille jakas, en tiijä miks piti tuohon ratkasuun päätyä... vieläköhän sais aikaseks tehä ovet etuseinään, ja sellaset mitkä aukiaa kaukosäätimellä, kun kurvaa pihaan.  Melkein olettasin, että vaikka takapään jättäs rimoille, ni etuseinän tukkiminen estäs tuiskulumen työntymisen katokseen.  Tai tietysti vielä yksinkertasempi ois vaan tehä siitä rimotuksesta umpiseinä, vaikka pleksillä.

Hittolainen, jos kaikki suunnitelmat mitä on ja mitä on ollu, ois toteutunu...

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 16, 2024, 15:49:18 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 16, 2024, 16:06:45 ip
Vastaus #12946

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Levyt vaan ruuveilla seiniin ja päätyyn. Jos joku alkaa virallista napinaa pitää- ruuvaa
irti ja pölyn hälvettyä taas takaisin.

t. Markku

Joulukuu 16, 2024, 16:07:21 ip
Vastaus #12947

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Aurattavaa on riittänyt eilen ja tänään. Ne teen traktorilingolla.
Sitten on kahden talon välinen polku joka on pitänyt lumentyöntimellä pitää auki.
Nyt ostin akkulumilapion ja yllätyin sen tehosta. Ainakin tällainen pakkaslumi menee hienosti läpi.
Ainoa huono puoli  kun tuulee niin kaikki pölly on päällä.
Emäntäkin ihastui koneeseen tänään. Ei tarvitse minun enää tehdä sitä hommaa. :P

Joulukuu 16, 2024, 16:29:45 ip
Vastaus #12948

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään oli lumityöt helpompaa kuin eilen. Eilen oli lumen alaosassa suojalunta mikä tarttui lapioon ja linkoon.
Yllättävän hyvin on pärjännyt uudella kaksivetoisella autolla kun on 6 edellistä vuotta ajellut nelivetoisella.

Joulukuu 16, 2024, 18:14:19 ip
Vastaus #12949

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan täällä joku asia, mikä aiheuttaa keskustelua muuten niin hiljaiselle palstalle, eli sää, varsinkin luminen sää.

Tässäkin keskustelussa on oltava varovainen, ettei lipsahda ilmastomuutoksen puolelle, koska se on suora tie poliittiseen keskusteluun ja se on kielletty... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 16, 2024, 18:29:55 ip
Vastaus #12950

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Minullakin se lumityö osio tuli ihan lopussa Jeesuslapsen ja virsien veivaamisen sivutuotteena. Vaan tänään tein ennen töihin tuloa sen isoimman osion lumen siirtotöissä. Katotaan illalla kun saavun taas kotilieden lämpöön onko kupeitteni hedelmät tehny loput lumityöt vai pitääkö käydä ihan henkilökohtaisesti huutamassa niiden huoneissa.

Ja juu, lie 7 vuotta ajettu nelikolla ja nyt se ei ole ajossa. Ikävä on ajamista ja koko autoa. Jos ens talvena taas pääsis möyrimään hangessa. Aattelin ostaa kesällä siihen kunnon mutarenkaat ni pääsis umpihangessa paremmin.

Joulukuu 17, 2024, 10:12:35 ap
Vastaus #12951

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli ostettua itselle uusi kännykkä joululahjaksi.  Nyt tuntuu parin päivän jälkeen kaikki apitt ja muut mihin pitää kirjautua toimivan.
Kauhee muisteleminen salasanoista, vaikka osa on muistissa toisaalla.
Nopeaa tuommoinen sormenjälkitunnistus. Eilen piti vielä käydä ostamassa läpinäkyvä silikooni suojus eihän tullainen kiiltäväksi kromattu liukas lätkä pysynyt mitenkään kourassa.

Joulukuu 17, 2024, 12:35:46 ip
Vastaus #12952

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitoin Jawaan Puolasta tilaamani pytyn kiinni. Valmiiksi porattu pytty, mäntineen. Kyllä nyt tuntui ja kuulosti hyvältä, kun hieman pihalla sitä käytin... Enpä pipo päässä viitsinyt kadulle asti sentään!  ::)
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Joulukuu 19, 2024, 09:15:49 ap
Vastaus #12953

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään on tiedossa lumilinkoremppaa. Meni
heittopyörän katkopultti poikki ja uutta täytyy laittaa
tilalle. Uusia pultteja tilasin rohkealla asenteella yhtäpäätä  kaksi.

Toivoa sopii, että on säädyllisesti rakennettu se kohta
koneesta. Että pääsee kimppuun edes jotenkin helposti. No- on
tuo Honda-mutta on siinäkin jo hempulikohtia löytynyt.

Saman ikäinen todella ruoskittu Toro ei ole koskaan tuossa lumenheitto-oisostaan
temppuillut.

t. Markku

Joulukuu 19, 2024, 09:57:46 ap
Vastaus #12954

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Sitä samaa s..tanan lumihommaa oli taas tänä aamuna ja aikaisin,aloitin jo kuudelta kun oli sitä valkosta ja vielä nuoskaa satanut ja tuiskannut sellasen 5-15 cm.Sen takia aikaisin kun aamulla tiesin putkiasentajien tulevan ja että on pihatie siinä kunnossa että pääsevät pihaan,no ei se homma ihan putkeen mennyt mutta selvittiin ja saivat yhdistelmän pihaan ja siellä nyt asentavat hybridivaraajaa paikoilleen.
Sormet syyhyää mennä ja seurata miesten työskentelyä mutta entisenä asentajana en mene kun tiedän että ei sitä hommaa ole mukava tehdä kun hommaa seurataan vierestä silmä tarkkana.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 19, 2024, 10:10:05 ap
Vastaus #12955

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pieni koukkaus naapurin metsän kautta-ja kas-
joulukuusi ilmestynyt kuistille.

t. Markku

Joulukuu 19, 2024, 10:10:51 ap
Vastaus #12956

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerrotko kaima lisää tuosta hankkeesta, joka nyt
asentuu?

t. Markku

Joulukuu 19, 2024, 11:46:41 ap
Vastaus #12957

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Jaa määvai?

Mulla on katolla aurinkokeräimet jotka ovat lämmittäneet käyttövettä 300 litraiseen varaajaan ,koko järjestelmän olen itse tehnyt n. vuonna 2002 ja systeemi toimii mainiosti,käyttöveden lämmityskuluja ei käytännöllisesti katsoen ole lainkaan tuolta huhtikuulta syyskuuhun.
Tässä pari viikkoa sitten alkoi se varaajasäiliö vuotamaan ja kun sitä oli jo kerran korjattu pienen tihkumis vuodon takia niin ajattelin että nyt on aika vaihtaa varaaja sellaiseen hybridivaraajaan (Jäspi GTV 500) joka tosiaan varaa sekä lattialämmitysvettä jonka lämmityskaudella lämmittää Pnasonicin 9 kW:nen IVLP että aurinkokeräimen kautta tulevaa energiaa kun se edellinen ei ollut yhteydessä lämmitysjärjestelmään.Tulevaisuudessa kun aurinko lämmittää sitä varaajaa lämmittää se samalla sitä lattialämmitysvettä jota pitää myös kesällä lämmittää kosteiden tilojen lattioita varten joten siinäkin tulee sitten säästöä kesäaikaan kun ei IVLP:pua tarvitse sähköllä käyttää.
Meillä vaihdoin lämmitysjärjestelmän öljykeskuslämmityksestä IVLP:ppu systeemiin jokunen vuosi sitten ja siinä yhteydessä vanha pannu jäi varaajaksi jossa vesitilavuus on vain n. 170 litraa joka on vähän pieni ja jonka vuoksi pumppu käy aika taajaan katkokäyntiä siis.Nyt vesitilavuus nousee kolminkertaiseksi ja jos pumpun käyntitiheys putoaa vastaavasti luulisin hyötysuhteen paranevan ja kaippa pumppukin tykkää hyvää jos se käy harvemmin tosin silloin varmaankin pidempään.

Kävin tuossa vilkaisemassa työmaata ja kun vanhoihin systeemeihin lisätään uutta niin onhan se sellaista soveltamista mutta toimivaa siitä tottakai tulee,onneksi ei siellä teknisessä tilassa vielä ahdasta tule vaikkakin vähän putkisokkeloa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 19, 2024, 16:43:38 ip
Vastaus #12958

Erkki Korpela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus 5-6 vuotta sitten meidän koiralle tuli joku kummallinen kipukohtaus. Se oli niin paha, ettei voinut ajatellakaan sen pääsevän itse rappuja alas pihalle, asuttiin kolmannessa kerroksessa silloin. No minä sitä sitten kannoin sylissä parina päivänä, aamulla, päivällä ja illalla. Niinä päivinä minä kuiskasin koiran korvaan, että jos sinä et itse jaksa liikkua, niin minä sinut kannan mihin vain tarvitsee, vaikka maailman ääriin. No, se kiputilanne meni ohi eikä sen syy oikein koskaan selvinnyt.

Tänään iltapäivällä tuli eläinlääkäri hoitajan kanssa käymään, niinkuin oli pari päivää sitten sovittu. Puolisen tuntia viipyivät, kaikki meni nätisti. Vaimo halusi, että ei anneta perheenjäsentä vieraiden kyytiin, vaan vietiin itse tuhkattavaksi. Sellaiseen ruokakaupan isoon pahvilaatikkoon hän mahtui hyvin matkan ajaksi, auton takapenkille, hänen omalle penkilleen.

Minä olen nyt täyttänyt loppuun monta vuotta sitten antamani lupauksen. Yhdeksän kiloa hän painoi, mutta tämä viimeinen taakka oli raskain, jonka olen koskaan kantanut.

Nuku rauhassa, rakas ystävä.

Joulukuu 19, 2024, 19:54:01 ip
Vastaus #12959

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Osanotot Erkki. Eilen tuli 6 vuotta siitä kun meidän Maija piti laittaa ikiuneen, muistan surun ja kuinka koville otti. Kovia paikkoja. Mutta se kaveruus ja kumppanuus mikä ihmisen ja koiran välillä parhaimmillaan on, on ainutlaatuista ja korvaamatonta.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”