Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510418 kertaa)

Heinäkuu 10, 2022, 10:38:13 ap
Vastaus #11610

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kävin wikipetiasta lunttaamassa.  Izumi Tateno, 85v., edelleen konsertoi pianonsoittajana.  Nykysin vetelee ihan tosta vaan vasemmalla kädellä.

Heinäkuu 10, 2022, 17:05:37 ip
Vastaus #11611

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Perjantaina pyyhkästiin vähän pienempiä teitä Rokuan erämaahotellille n. 480 km ja siellä yöpyminen ja sieltä launtaina lyhyt vajaa 40 km siirtymä Säräisniemeen katsomaan Happy beach rallisprinttiä joka alkoi vasta klo 13 ja tiedettiin jo ennen kisaa ettei keritä koko kisaa katsomaan loppuun asti ja tottakai kaveri pyöräytti autonsa juuri meidän kohdalla ja siksi eka kierroksen jälkeen luokan viimeinen.No me lähdettiin pikkuhiljaa pyöriä kohti ja sitten siirtymä Kokkolaan jälleen vältellen kaikkein isompia teitä ja matkaa kertyi sinne n. 230 km ja siellä katsoimme kisan tulokset ja onneksi kaverin toka kierros onnistui ja voittajalle tappiota n. 0,5 sekuntia ja sijoitus toinen.
Eka iltana söimme siellä Rokua Spa hotellilla ja sapuska oli tosi hyvä mutta meille suositeltu raviitsemusliike Kokkolassa ei ollut kehujen arvoinen,olisi pitänyt luottaa omaan edelliseen käyntiin toisessa syömäpaikassa joka oli hyvä no kokemusta kertyi.Tänään ei suorinta tietä Kokkolasta kotiin n. 320 km edelleen hienossa säässä vaikka lauantaina säätiedotus lupasi täksi päiväksi pelkkää sadetta mutta onneksi säätieteilijä erehtyi jälleen.
Hieno ja onnistunut reissu,meillä on kypäräpuhelimet niin saamme "parantaa maailmaa" koko matkan ja navigoinnissakin ne laitteet on kätsyjä.Niin ja etteikö jotain hyödyllistäkin niin poikkesimme mennessä Karstulassa kahvilla ja tutustumassa Wanhat Wehkeet museoon,kannattaa poiketa.

Kuvassa museosta hieno Bentley joka on ollut Pirunpelto elokuvassa.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 11, 2022, 14:25:47 ip
Vastaus #11612

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lueskelin Iltalehteä netistä. Tässä ote lukemastani:
Varikkokäynti meni kuitenkin pahasti pieleen. Vasen eturengas ei ollut kunnolla kiinni Alonson porhaltaessa matkaan.

Että minua ainakin rasittaa, kun ei tuon vertaa termejä osata...
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Heinäkuu 11, 2022, 14:50:17 ip
Vastaus #11613

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varikkokäynti meni kuitenkin pahasti pieleen. Vasen eturengas ei ollut kunnolla kiinni Alonson porhaltaessa matkaan.

Juu, ei ole mekaanikot osanneet asentaa rengasta vanteelle.

Heinäkuu 11, 2022, 20:03:30 ip
Vastaus #11614

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mikä termi on väärin?🤔🤔 Kun minä syksyllä vaihdan/vaihdatan autooni talvirenkaat niin kyllä silloin vaihtuu vanteet ja renkaat vai pitäisikö sanoa, että vaihdatan "talvivanteet"😁

Heinäkuu 11, 2022, 20:29:57 ip
Vastaus #11615

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 11, 2022, 20:38:40 ip
Vastaus #11616

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Talvipyörät ;)

Nämä voi nyt olla vähän eri murteisiinkin liittyviä juttua mutta kyllä mä täällä Lahen seudulla kuitenkin mieluummin puhun kesä-ja talvirenkaista kuin kesä-ja talvipyöristä.😁

Heinäkuu 11, 2022, 20:40:38 ip
Vastaus #11617

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein traileriin telinettä kahdelle kajakille.
Ei ehtinyt tänään valmiiksi, joten huomenna jatkuu.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 11, 2022, 21:37:25 ip
Vastaus #11618

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mä luulen että sanonta menen vaihtamaan talvirenkaat on kaukaa menneisyydestä jolloin oli varaston nurkassa kesällä talvirenkaat ja liukkaiden tultua otettiin ne peräkompulaan ja verstaalla ne vaihdettiin niille ainoille vanteille jotka autoon oli ja keväällä toistettiin sama operaatio kesärenkaiden kanssa.

No onhan tämä ihan yleinen sanonta esim. F 1kkösissä että kuskit ajavat renaanvaihtoon vaikka todellisuudessa ne megatsut vaihtavat pyörät eli renkaat vanteineen mutta mitäs tästä,kaikki ymmärtävät mitä tarkoitetaan mutta toisilla se sanonta särähtää korvaan :-[

Heinäkuu 11, 2022, 22:07:13 ip
Vastaus #11619

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Otetaas kantaa tähän semantiikkakysymykseen, eli sananselitykseen.

Autoon vaihdetaan talvirenkaat ja kesärenkaat.  Tai talvipyörät ja kesäpyörät.  Teknisesti jälkimmäinen on oikein, kun molemmille renkaille on omat vanteensa.  Mutta miksi ne vaihdetaan?  Ei tarvis ole vaihtaa pyöriä, tarvis on vaihtaa vain renkaat.  Koska työ on helpompi tehdä niin, että molemmille on omat vanteensa, vaihdetaan koko pyörät.  Vaikka tarkoitus ja tarvis on vaihtaa vain renkaat.  Siksi minulle ei tässä yhteydessä särähdä korvassa, vaikka sanotaan, että vaihdettiin talvirenkaat, vaikka vaihdettiinkin koko pyörät.

Samalla logiikalla formuloissa käydään hakemassa uudet renkaat.  Koko pyörät vaihdetaan, vaikka tarvis ja tarkoitus on saada uudet renkaat.  Nytkään ei särähdä minun korvassani.  Mutta kun pyörän vaihdossa tupeksitaan, kiinnitys epäonnistuu, kuten Alonsolla, onkin asia hieman toinen; ei se rengas siinä ole huonosti kiinni, vaan pyörä!  Nyt särähtää minun korvassani.

Murteissa on eroja, Oulusa pyörä on ratas.  Murre-erot ovat kielen rikkaus, ne eivät särähdä.  Mutta jos osto- tai myyntipalstalla kaupataan rengasta, vannetta tai pyörää, ei pidä elätellä murteita!  Moottoripyörän pyörässä, ainakin monessa veteraanissa, on napa, vanne, jopa pinnat, rengas.  Ja ne yhdessä muodostavat pyörän.  Jos kirjoitetaan valtakunnallisella palstalla, missä on kaikki maan murrealueet edustettuina, ja puhutaan tekniikasta tai kaupataan tai halutaan ostaa jotain, käytetään oikeita termejä!  Muuten särähtää korvassa pahasti...

Jaakko

Heinäkuu 11, 2022, 22:34:44 ip
Vastaus #11620

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Vaihtuuhan ne renkaat siinä kuitenkin. Samalla toki vanteet, mutta ei kai ”renkaanvaihto” silloin väärä sana ole. Puhutaanhan öljynvaihdostakin, vaikka samalla vaihdetaan yleensä öljynsuodatin ja joskus öljyropun tiivistekin.

Pilkkua on kiva viilata :)

Varrotkaas vaan kun nettilehdessä kerrotaan että ”rekka kyljellään ojassa, liikenne seisoo”, niin on heti puolen tusinaa oman elämänsä rekkamiestä kommentoimassa että ”missä muka rekka, kuvassa on täysperäyhdistelmä öhhöhöhöö”.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 11, 2022, 23:00:23 ip
Vastaus #11621

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta mikä on öljynvaihtohuolto... ;D
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 12, 2022, 09:02:12 ap
Vastaus #11622

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tuo sama homma edessä-tosin
Daewoo-kulkineeseen. Tänään tuli viesti,että osat ovat
postipisteestä noudettavissa.

Oli hiukan kalliimpi paketti-ei paljoa-kun
otin apuhihnan kiristysrullankin,kun siinä tuntuu jo pikkuisen
laakeriväljää.

Ensi viikolla sitten on vaihto tarkoitus suorittaa- ja maisemahan on
tuttu,koska ennen juhannusta jo koitettiin väärää hihnaa sinne laittaa.

Josko nyt olisi oikeat osat,kun itse tilasin.

t. Markku

Heinäkuu 12, 2022, 16:32:43 ip
Vastaus #11623

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taiton jutusta tuli mieleen yks vanhanajantarina.  Ajalta, jolloin kellokauppiaita oli torillakin.  Asiakas kokeili kelloa ranteeseensa, ja kun oli saanut sen kiinni, otti ns. ritolat eli lähti juosten karkuun maksamatta ostostaan.  Myyjä lähti perään, muttei ehkä saappaista ja saapashousuista johtuen pärjännyt nopeudessa.  Kun palasi myyntipisteeseen, velipoikansa kysyi, että "Miten käviii..?  Takaa-ajaja hengästyneenä vastas, että "Kuulee,  se meni sisääostohinnallaaa..."

Heinäkuu 12, 2022, 16:43:45 ip
Vastaus #11624

Timo Kuosmanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On se kumma tätä ei tiede pysty selittämään.
Kun hakee maalia ei sada muttakun tulee kotiin ja meinaa alkaa maalamaan niin sataa.
Autiolla tienpätkällä jos on siinä käveliä tai pyöräiliä ja auto tulee vastaan on kaikki kohdakkain samaan aikaan