Joo, ne oli tarkoitus olla ekat monitehot vaikka näen ihan hyvin lähelle...
Silmälasien ostossa on kolme tärkeää asiaa, hinta, hinta ja hinta. Ja monitehojen kohdalla edellinen potenssiin kolme. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka näön tutkii, sillä lopputulos on kaikilla tutkijoilla jokseenkin sama. Loppujen lopuksi lasien hinta määrittää sen kuinka hyvin tulet niillä näkemään. Yksitehojen kanssa homma on vielä helppoa, koska linssit on nimensä mukaan yksinkertaisia, mutta monitehoissa tulee lisää muuttujia. Mitä halvempi linssi, niin sitä huonommin näet ihan kaikille etäisyyksille. Omasta mielestä monitehon suurin ongelma on kapea näköalue näyttöpääte etäisyydelle, vaikka ne muuten toimisikin ihan hyvin ja tämä ongelma korostuu halvoilla linsseillä.
Monitehojen kohdalla laseja mittaava optikko voi vaikuttaa ainoastaan kanavaan, eli siihen kuinka nopeasti muutos kauko-/lähialueen välillä tapahtuu ja siihen mistä muutos alkaa. Noilla molemmilla on erittäin suuri vaikutus siihen kuinka lasien käyttäjä kokee lasien toimivan omalla nokallaan, mutta valitettavasti optikko ei voi tietää mistä kohdasta Malinen haluaa kanavan alkavan ja kuinka nopeasti hän haluaa sen muuttuvan. Jos haluaa hyvät monitehot, niin niihin pitää olla valmis satsaamaan 1000 - 1500 € ja tämä ei tarkoita niitä kolmet yhden hinnalla linssejä. No joo, jos lähi-/kaukoalueen voimakkuuden ero on pieni, niin silloin tonnin pitäisi riittää. Toinen asia mikä vaikuttaa on linssin valmistaja ja tämäkin on sellainen asia, joka pitää itse koittaa, että minkä valmistajan linssi sopii omaan näköön. Mulla se on Essilore, mutta valitettavasti nykyinen työnantaja rahoittaa mun laseja ainoastaan Instrussa, joka ei noita linssejä myy, joten on tyydyttävä Instrun kalleimpaan vaihtoehtoon.
Ja vaikka kuinka haluaisi päästä halvalla niin pitää muistaa, että monitehot on kaikkiin hommiin keskinkertaisesti sopivat yleislinssit. Noista rajoitteista johtuen mullakin on kolmet lasit, joita käytän tilanteesta riippuen. Malisen pitää nyt vain kerätä kokemusta, satsata enemmän rahaa ja suhtautua ymmärtävästi optikkoliikkeeseen. Toki voi ehdottaa, että koitetaanpa hieman erilaista viritystä linsseihin, mutta kuluttajansuoja ei taida juuri nyt auttaa.
Terveisin huononnäköinen rillikalle jo 39 vuoden takaa.