Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4511396 kertaa)

Joulukuu 21, 2021, 18:26:07 ip
Vastaus #11040

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä oon kohta kymmenen vuotta käyttänyt näitä monitehopiilolinssejä. Ovat tosiaan mulla toimineet erinomaisesti. Aamulla laitan päähän ja illalla otan pois. Jossain tarkemmassa kohdassa käytän vanhoja päätelaseja apuna, vaikkapa kierretappien tunnistamisessa. Eivät mee huuruun prätkällä ajellessa, voin käyttää Reiskoja ajolaseina ja navia tai karttaa voin lukea ilman apuvälineitä...
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Joulukuu 21, 2021, 19:16:28 ip
Vastaus #11041

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Meillä tais sattua Malisen kanssa eri firmat missä ne hämminkit tapahtui? Mutta oon vähän kuullut sitä että taitaapi olla vähän jokaisella silmälasikauppiaalla ihan samoja juttuja. Kaupitellaan ja mainostetaan jotakin tarjous hintaa, joka ei sitten kumminkaan ole tarjous vaan han listahinta niinko Alkon hyllyssä. Alkosta tosin saa yleensä just sitä mitä käy ostamassa. Ja alkon tuotteilla saa rumemmankin naisen kauniimmaksi. Hyvillä silmälaseilla saattaa ne loppuillan ruusut muuttua vähemmän ruusuiksi? Tai viimeistään siinä vaiheessa kun Alkon tuotteet on paenneet päästä.  :(

Joulukuu 21, 2021, 19:19:53 ip
Vastaus #11042

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Joo, ne oli tarkoitus olla ekat monitehot vaikka näen ihan hyvin lähelle...
Silmälasien ostossa on kolme tärkeää asiaa, hinta, hinta ja hinta. Ja monitehojen kohdalla edellinen potenssiin kolme. Sillä ei ole mitään merkitystä kuka näön tutkii, sillä lopputulos on kaikilla tutkijoilla jokseenkin sama. Loppujen lopuksi lasien hinta määrittää sen kuinka hyvin tulet niillä näkemään. Yksitehojen kanssa homma on vielä helppoa, koska linssit on nimensä mukaan yksinkertaisia, mutta monitehoissa tulee lisää muuttujia. Mitä halvempi linssi, niin sitä huonommin näet ihan kaikille etäisyyksille. Omasta mielestä monitehon suurin ongelma on kapea näköalue näyttöpääte etäisyydelle, vaikka ne muuten toimisikin ihan hyvin ja tämä ongelma korostuu halvoilla linsseillä.

Monitehojen kohdalla laseja mittaava optikko voi vaikuttaa ainoastaan kanavaan, eli siihen kuinka nopeasti muutos kauko-/lähialueen välillä tapahtuu ja siihen mistä muutos alkaa. Noilla molemmilla on erittäin suuri vaikutus siihen kuinka lasien käyttäjä kokee lasien toimivan omalla nokallaan, mutta valitettavasti optikko ei voi tietää mistä kohdasta Malinen haluaa kanavan alkavan ja kuinka nopeasti hän haluaa sen muuttuvan. Jos haluaa hyvät monitehot, niin niihin pitää olla valmis satsaamaan 1000 - 1500 € ja tämä ei tarkoita niitä kolmet yhden hinnalla linssejä. No joo, jos lähi-/kaukoalueen voimakkuuden ero on pieni, niin silloin tonnin pitäisi riittää. Toinen asia mikä vaikuttaa on linssin valmistaja ja tämäkin on sellainen asia, joka pitää itse koittaa, että minkä valmistajan linssi sopii omaan näköön. Mulla se on Essilore, mutta valitettavasti nykyinen työnantaja rahoittaa mun laseja ainoastaan Instrussa, joka ei noita linssejä myy, joten on tyydyttävä Instrun kalleimpaan vaihtoehtoon.

Ja vaikka kuinka haluaisi päästä halvalla niin pitää muistaa, että monitehot on kaikkiin hommiin keskinkertaisesti sopivat yleislinssit. Noista rajoitteista johtuen mullakin on kolmet lasit, joita käytän tilanteesta riippuen. Malisen pitää nyt vain kerätä kokemusta, satsata enemmän rahaa ja suhtautua ymmärtävästi optikkoliikkeeseen. Toki voi ehdottaa, että koitetaanpa hieman erilaista viritystä linsseihin, mutta kuluttajansuoja ei taida juuri nyt auttaa.

Terveisin huononnäköinen rillikalle jo 39 vuoden takaa.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 21, 2021, 19:22:21 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 21, 2021, 19:20:04 ip
Vastaus #11043

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Totuttelin niihin neljä päivä. Ootteko koittanu ajaa kuorma-autoa kun ette nää mitään? Se on pelottavaa niille muille, kai. Se toka lääkäri teki testikehyksiin vahvuuksilla kaukolasi koelasit. Näin kauppakeskuksen käytävän toiseen päähän että naisella näpötti nännit paidan läpi. Tarkkuus lienee riittävä.
Hyvät silmälasit olis antanut pienet reseptorit myös aivoihin että oliko se pitkät päällä ollut neitokainen kiimassa, vai ihan vaan kylmissään?

Joulukuu 21, 2021, 19:43:33 ip
Vastaus #11044

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ettei vaan olis ne hinkit piirretty linsseihin valmiiks?  ::)
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Joulukuu 21, 2021, 20:26:39 ip
Vastaus #11045

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moro

Jaa ja vielä turkin alta näytti selvästi nipukoiden nöpöttävän,et sitten kysynyt pykälää vahvempia että vois tarkkailla sitä alapäätäkin :-[
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Joulukuu 21, 2021, 20:42:38 ip
Vastaus #11046

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Moro

Jaa ja vielä turkin alta näytti selvästi nipukoiden nöpöttävän,et sitten kysynyt pykälää vahvempia että vois tarkkailla sitä alapäätäkin :-[
Pitäähän mielikuvituksellekin jättää vähän tilaa?

Joulukuu 22, 2021, 08:03:51 ap
Vastaus #11047

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo mitä Ossi kirjoitti edellä on täyttä asiaa. Edullisimman pään monitehoinssien lähinäköalue on huomattavasti kapeampi kuin kalliimmissa ja niissä voi usein olla voimakkaampia vääristymiä linssien reuna-alueilla. Käyttömukavuuden kannalta mahdollisimman laaja lähinäköalue on plussaa.

Oma kokemukseni lasien hinnoista on saman suuntainen ja ostopaikka ei juurikaan vaikuta kokonaishintaan, kun verrataan samantasoisilla linsseillä tehtyjä laseja. Eri liikkeiden tarjoamat useampien lasien pakettitarjouksetkaan ei kovin paljon tunnu vaikuttavan kokonaiskustannuksiin.

Joulukuu 22, 2021, 08:42:00 ap
Vastaus #11048

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Koira kiskoi mut kumoon jalasit katos sinne ojanpohjalle, menin liikeeseen niin kuukauden kestää kun tekevät uudet. Lähellä liike josta sain halvat moniteho lasit vajaa satku ja olivat aivan hirveät. Pokista en puhu vaan linsseistä, ihan suoraan eteen näki mutta autoa ei niillä tohtinut ajaa. Kyllä se on poijaat et alta tonnin niitä joiilla näkee eisaa, pitää olla sakemannien kolmasti hiotut linssit ja niillä näkee sivullekkin. Nuo halpakaupan lasit on fuskua puhumattakaan osta yhdet saat kahdet, kokeilkaa niin huomaatte eron.

Joulukuu 22, 2021, 15:19:17 ip
Vastaus #11049

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Koira kiskoi mut kumoon jalasit katos sinne ojanpohjalle, menin liikeeseen niin kuukauden kestää kun tekevät uudet. Lähellä liike josta sain halvat moniteho lasit vajaa satku ja olivat aivan hirveät. Pokista en puhu vaan linsseistä, ihan suoraan eteen näki mutta autoa ei niillä tohtinut ajaa. Kyllä se on poijaat et alta tonnin niitä joiilla näkee eisaa, pitää olla sakemannien kolmasti hiotut linssit ja niillä näkee sivullekkin. Nuo halpakaupan lasit on fuskua puhumattakaan osta yhdet saat kahdet, kokeilkaa niin huomaatte eron.

Kyllä se on Henry niin, että alta tonnin saa näkevät lasit. Touhotin äskettäin senverran että hommasin 800 euron moniteholasit ja kaupan päälle kohtuuhyvät aurinkolasit samoilla numeroilla ja niillähän näki, mutta kun kauppias unohti mainintani jäykistetystä kaularangasta niin lasit ei tietysti toimineet. Sairaslomakuntoon parissa päivässä. Kauppias sanoi että sähän olisit tarvinnut toimistolasit! Piankos ne tulikin ja sittemmin ei ole ranka vaivannut.
Muuten kiva mutta kun ne toimistolasit ei tehny kuin puolet ekojen hinnasta eikä kauppias suostunut hyvittämään, olin kuulemma pannut nimeni sellaiseen paperiin.. no, antoi se parisataa takas ettei tuu jäsenelle niin paha mieli.
Eikä olis tullukkaan mutta kun se optikko sanoi jälestäpäin että olisithan sää pärjänny niillä marketin kakkoslaseilla niinko tähänkin asti....

Joulukuu 25, 2021, 14:20:51 ip
Vastaus #11050

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Käytiin rouvan kanssa avaamassa luistelukausi n. 10km lenkillä. 24-
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 25, 2021, 16:13:02 ip
Vastaus #11051

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie kattelin Areenasta iltapäivällä ko se James Webb paukastiin avaruuteen.  Ranskalaisella kantoraketilla, ja suunnilleen saman verran myöhässä ja samassa suhteessa rahhaa menny yli budjetoidun, ko Olkiluoto kolmosessa.  Ranskalaiset ossaa tekniikan, sinne män se peilihässäkkä avaruuteen ja alotti matkansa kohti asemapaikkaansa, niiko lähti tuo meijän ydinvoimalakkii tuottamaan sähköä, miun ennakkoveikkauksesta huolimatta.

Mutta tuosta raketista; sen tekemisseen on amerikkalaisten, kanadalaisten ja eurooppalaisten veronmaksajien rahoja poltettu kaikkiaan jottain yheksän miljardin luokkaa.  Mitä sillä saavutetaan, tuskin mitään merkittävää, sinne haihtuvat savuna ilmaan!  Jos vaikka puolet rahoista ois jätetty käyttämättä, ja vaikka palautettu suomalaisille tupakan polttajille, ni jokkainen, joka vettää askin päivässä, vois vettää kaks askia päivässä!  Vähän pitäs kattoo mihin verorahat laitetaan...

jaakkovaakko

Joulukuu 25, 2021, 21:08:18 ip
Vastaus #11052

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
En minä nyt niin huolissani ole tuosta James raketin kustannuksista. Enempi minua ihmetyttää se rahamäärä jota laitetaan sotimiseen, sotavarusteluun ja muuhun järjettömään riehumiseen. Tietenkin puolustusmenot on oltava vähän niinkuin pakon edessä.
 Mutta ne maat, niinko tuo meidän itänaapuri joka laittaa kaikki rahansa jollekin olemattomalle viholliselle kiukutteluun ja uhkailuun. Niinko joku nyt ihan haluasi oikeasti venäjän itselleen ja jotenkin hallittavaksi? Siis periferian jossa liian iso osa kansasta on edelleenkin aivopestyjä. Joskin ne eli se sukupolvi on kohta katoava luonnonvara, sielläkin maassa.

Joulukuu 25, 2021, 21:51:27 ip
Vastaus #11053

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En minä nyt niin huolissani ole tuosta James raketin kustannuksista. Enempi minua ihmetyttää se rahamäärä jota laitetaan sotimiseen, sotavarusteluun ja muuhun järjettömään riehumiseen. Tietenkin puolustusmenot on oltava vähän niinkuin pakon edessä.
 Mutta ne maat, niinko tuo meidän itänaapuri joka laittaa kaikki rahansa jollekin olemattomalle viholliselle kiukutteluun ja uhkailuun. Niinko joku nyt ihan haluasi oikeasti venäjän itselleen ja jotenkin hallittavaksi? Siis periferian jossa liian iso osa kansasta on edelleenkin aivopestyjä. Joskin ne eli se sukupolvi on kohta katoava luonnonvara, sielläkin maassa.

Tekisi mieli sanoa, että minulle samaa, mitä herra Jylhä vetää.

Siellä heiteltiin polttopullo Ukrainassa venäjän lähetystöön.
venäjän mielestä kyseessä on terroristi-isku ja Ukraina väittää, että kyseessä oli yksittäinen mielenosoitus.

Katellaan, oliko Mainilan laukaukset...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 25, 2021, 22:29:35 ip
Vastaus #11054

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Tekisi mieli sanoa, että minulle samaa, mitä herra Jylhä vetää.

Siellä heiteltiin polttopullo Ukrainassa venäjän lähetystöön.
venäjän mielestä kyseessä on terroristi-isku ja Ukraina väittää, että kyseessä oli yksittäinen mielenosoitus.

Katellaan, oliko Mainilan laukaukset...

Ensinnäkin kiitoksia herraksi ylennyksestä. Jylhä vetää nyt karjalaa. Kello on jo 21, eikä kaljaa saa enää kaupasta, jos ei oo jemmassa? Baarit on kiinni. Haiskahtaa enempi Mainilan laukauksilta.