Onko tuo DAX vielä hengissä?
Kiitos. Se on se miljoonan dollarin kysymys. Olen yrittänyt rekisterinumeroa filmiltä tiirailla, mutta huonolla menestyksellä. Daxilla oli pitkä historia meillä, näki monenlaista.
Faija osti Daxin 1978 Hernesaaren kärjessä joltain merimieheltä. Olin mukana. Ajelin sillä mökillä muutaman kesän, ja sitten se jäi muutamaksi vuodeksi talliin kun tuli muita pyöriä.
Faija kyllä ajeli itse sillä satunnaisesti silloin tällöin. Joskus 1987 saimme idean tuunata siitä sport touring faijan kanssa, eli asensimme siihen varttikatteen ja sivulaukut. Siitä on kuva. Kaasuttimeksi asennettiin Dell'Orto 18mm. Faija teetätti pajalla siihen sopivan kurkun ja pienemmän takarattaan. Daxi piristyi yllättävän paljon 18mm kaasuttimella.
Vakiona se kulki juuri ja juuri 70 km/h, niin Dell'Ortolla meni 90 km/h.
1988 faija sitten päätti lähteä sillä Norjaan, minulla oli alla CB125TD. Daxi laukkasi hienosti helteessä, kunnes vähän ennen Rovaniemeä ilmeisesti kytkin sanoi sopimuksen irti. Moottori pelasi hienosti, mutta pyörä ei enää liikkunut minnekään vaikka laittoi minkä vaihteen päälle hyvänsä.
Veikkaan joko vetoakselia tai kytkintä. Hinasin Daxin sitten Twinillä Sodankylään, jossa annoimme sen poromiehelle vaihdossa XL125R-Hondaan. Se siis jäi 1988 jollekin poromiehelle Sodankylän keskustassa, hänellä oli muistaakseni jonkinlainen liikkeen tapainenkin siinä. Sen jälkeen ei ole siitä ollut havaintoja. Se pikkumittari mittariston päälle oli jokin sellainen autotarvikeliikkeen kympin lämpömittari tai joku sellainen.
Kaitafilmistä serkku sen on teetättänyt. Saan kohta ison kasan niitä filmejä, täytyy katsella mitä niissä on.
Muistikuvieni mukaan tuo oli filmattu vuonna 1980. Eerolle, filmin hiekkatiet ovat todella korvessa. 40km kirkonkylälle. Siellä meillä oli tuo tila kesämökkinä. Filmin hiekkatie ei ole lisäksi päätie, vaan noin viisi kilometriä pitkä umpikujaan päättyvä mökkitie. 1980 siellä ei ollut edes mökkejä, ei mitään. Ainoastaan kaunis uimaranta. Nyt siellä on monta mökkiä tien varrella. Kävin siellä toissavuonna. Veden korkeus oli noussut paljon lapsuusvuosista.