Niiko oon enneki kehunnu, oon miekii omistanu tiiselimersun. Elettiin talvea 1979-1980. Auton vuosmalli oli 1973. Jyväskylässä olin sillon, opiskelijana tekussa. No tammikuun pakkasilla kerran saatoin yhen ihmisen siihen asema-aukion laijalle kottiisa. No se kutsu iltateelle...
Aamulla oli ensimmäisellä tunnilla jotkut kokkeet, ja niistähän ei tekussa voinu myöhästyä siihen aikaan, toista tilaisuutta ei tullut. Kevein mielin ja toivorikkaana aamulla menin autoa tarttaamaan siitä asema-aukiolta. Ois se tiisselin raksutus kuulostanu musiikilta korvissa, jos ois ruvennu raksuttamaan. Mutta kun ei. Aseman tolpalle pit hilpasta ja taksilla harjun taakse kouluun, ko alko jo kiire pakkaamaan päälle. Kokkeen jälkeen luokkakaverin autolla koittamaan apukaapeleilla. Ja kokkeitten aikana vielä parkkipirkko läimäyttäny lappusa mersun lassiin, en siinä aamuhässäkässä muistanu että mennee parkki maksulliseks kaheksalta. Kyllä syletti... vaikka nyt jos samanlaisia tarjouksia ois...tai no, yhtä turhaa on kuvitella sitä ennää ko moottoripyörällä kilpaa ajamista. Entistä mikä entistä.
Tää tarina puolittain mahtuu topiikkiin: kovasti siinä touhuttiin, tai ainakin yritettiin. Mutta ei ollu ihan tään päivän touhuja ne.
jaakkovaakko
PS. Ettei kukkaan rupia minua rikkaaksi luulemaan, niin se auto näytti kovasti Hanomagilta, mutta kyllä rekisteriotteessa luki mersu, ja ei oo miulla sen merkkisiin autoihin oikein luottoa ollut sen yksilön tarjoamien kokemusten jälkeen.