Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4511994 kertaa)

Lokakuu 21, 2015, 16:48:02 ip
Vastaus #5805

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipa kiukaan lämminvesivaraaja paikattua. Huonoa työtä mutta jospa se nyt hetken kestäisi. Hiekkapaperilla pyyhin sisältä ja reikiä tuli lisää. Nyt on pohjassa vähän ruostetta, enemmän maalia ja runsaasti kemiallista metallia. Ensi kesänä uusi pohja hitsattava.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 21, 2015, 17:24:32 ip
Vastaus #5806

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Sitä on olemassa jotain ainetta joka paikkaa ja tekee kalvon pintaan joka pitää, samanmoista ainetta on motarin tankkeihinki. Mutta hyvin pitää putsata, kristalli soodaa ja hiekkaa ja jokin hyvä päryytin olis hyvä. IC:n sivuvaunuun ja kunnon lenkki niin puhdas on.

Lokakuu 21, 2015, 18:43:50 ip
Vastaus #5807

Harri Kauranen

• Vieras
No ekaks tuli päivä oltua töissä tampereella,sielä jokeritunnelityömaalla.No tulin kotiin kangasalan kautta ja kävin moikkaamassa koulukaveriani,ei oltu nähty reiluun viiteentoista vuoteen.Kaveri siinä esitteli tallissaan olevaa projektia,sellanen pässihän sielä oli työn alla,tosin vasta ihan alussa se projekti.Sit juotiin porovettä ja päätettiin vähän tiuhempaan pitää yhteyttä.Eli ihan oli hyvä päivä.

Lokakuu 22, 2015, 15:29:54 ip
Vastaus #5808

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä on ollut ns. itäpyöräromantiikkaa koko päivä. Heräsin viiden aikaan kylmyyteen. Valopetrooli oli vähissä niin lämmitin ei jaksanut aamuun saakka. Siinä sitten turasin aamiaiset ja kahvit kynttilän valossa kun kaasulampusta oli kaasu loppu. Soudin pimeässä salmen yli ja ajoin sateessa mummolaan. Ensi töikseni lyhensin traktorin vinssin vaijeria. Yksi säiekimppu oli purkautunut n. viiden metrin matkalta. Tukkeja vedettiin metsäkoneen uran viereen isukin kanssa ja muutama muita puita vasten jäänyt kaadettu puu vedettiin kumoon. Pari tuntia pilkoin puita ja sitten pari tuntia raivaussahalla sateessa. Nyt märkänä, kylmissään ja nälkäisenä tarttisi vielä lähteä hakemaan 30 km päästä valopetroolia ja kaasupatruuna lamppuun. Mutta eikös metsätyö, nälkä, kylmä, märkyys, rikkinäiset laitteet ja tyhjät polttoainevarastot kuulu juuri IC-pyörät synnyttäneen kulttuurin perintöön?

Lokakuu 22, 2015, 15:44:40 ip
Vastaus #5809

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
On toi Martti kova kundi jos ei ennen ollut niin IC on karaissut miehen.Noihin hommiin tällä kelillä ei kaikkia nörttejä saisi saatikka asumaan vähän vaatimattomampiin oloihin.Kai sulla valopetroolilla toimiva littu TV on ja kaasulla toimiva tabletti matkassa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 22, 2015, 15:53:30 ip
Vastaus #5810

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valopetroolia sai aikoinaan halvalla pumpusta kunnes Pekka Vennamo lupasi kovana pakkastalvena että sitä saa laittaa diisselin sekaan. Seuraus oli että meni kannukaupaksi ja hinta kolmin kertaistui.

Lokakuu 22, 2015, 16:18:06 ip
Vastaus #5811

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kai sulla valopetroolilla toimiva littu TV on ja kaasulla toimiva tabletti matkassa.

Valopetroolitabletti löytyy, kuten myös kivihiilikäyttöinen soitin soittamassa pehmeää taustaklassista samalla kun lämmin  kaasukäyttöinen jalkakylpy hellii herkkiä varpaitani. Tunnelma on ihanan pehmeä, vaaleanpunainen ja pörröinen.

Lokakuu 22, 2015, 16:25:41 ip
Vastaus #5812

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kai sulla valopetroolilla toimiva littu TV on ja kaasulla toimiva tabletti matkassa.

Valopetroolitabletti löytyy, kuten myös kivihiilikäyttöinen soitin soittamassa pehmeää taustaklassista samalla kun lämmin  kaasukäyttöinen jalkakylpy hellii herkkiä varpaitani. Tunnelma on ihanan pehmeä, vaaleanpunainen ja pörröinen.

:laugh:

Tämän kunniaksi lupaan lahjoittaa aidot DDR:läiset saappaanlämmittimet sinulle Martti jos vain huolit. Siinä on emännällekin omat, niitä on kaksi paria, toisessa laatikossa lukee valmiiksi että Johanna, eivät mene sitten sekaisin. Ja jos emäntä sattuu olemaan jonkin muun niminen niin ei se mitään, nimenmuutos on nykyään ihan helppo juttu ;)

Valitettavasti näiden käyttö kivihiilellä vaatii väliin lauhdevoimalan ja sellaista minulla ei ole antaa. Mutta sitten kun ajelet taas kaupunkiasunnon lämpöön niin näillä saat saappaat ja ehkä rukkasetkin kivasti kuiviksi, ja pakkasaamuina tarvittaessa esilämmitetyiksi.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 22, 2015, 16:55:39 ip
Vastaus #5813

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Voiko 20 vuotta vanhaa Mobilin Outboard öljyä käyttää pyörässä,minulla pitäisi sellaista muutamia purkillisia olla jemmassa jossain,tarkistan asian.
Tätä kysyn ihan sen takia että samalla kun noudat naapurikylästä Karilta lämmittimet,voisin luovuttaa öljyä Martille,jos löydän ne ja jos sitä voi issikkaan laittaa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 22, 2015, 17:41:04 ip
Vastaus #5814

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Öljy ei suljetussa purkissa pilaannu edes pakkasessa, eikun ajoon vaan.

Perhana ku Vaasassa sataa, muttei tuule. Ei lauantainakaan pitäis tuulal eli naapureille siikoja ja jos lohta tulee niin koitetaan tuota tyhjiö hommaa. Siikaa on niin et vaimo sanoo eikö vois syöda pihviäkin, nostin pakastimen lämmöt-24 astetta. Koiro odottaa affenta, on meillä hyvät kalavedet. Nyt kummipoika tulee hoitamaan koiroa niin voimme saunoa ja sitten nostaa kalat. Niin kippari saa valita ekan kalan ja sitten tasataan, innostui kalastamaan kun sai mökit rakennettua, no rakennus mestari on. Mulla naapurit todella tykkää kun vien kalaa, yksi naapurin ukko kysyi saako tulla mukaan, hän ostaa oluset. Tietenki saa ja mulla on lainata liivit, olen valmis antamaan puolet mun osuudesta jos kippari haluaa puolet. Hiljan muuttaneet meidän yhtiöön eikä veneily/kalastus kokemusta ole, nyt tehdään uusi venes mies ja kalastaja tietenki.

Lokakuu 22, 2015, 18:58:34 ip
Vastaus #5815

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Moro
Voiko 20 vuotta vanhaa Mobilin Outboard öljyä käyttää pyörässä,minulla pitäisi sellaista muutamia purkillisia olla jemmassa jossain,tarkistan asian.
Tätä kysyn ihan sen takia että samalla kun noudat naapurikylästä Karilta lämmittimet,voisin luovuttaa öljyä Martille,jos löydän ne ja jos sitä voi issikkaan laittaa.

Mulla on muuten samanlainen "lohkolämmitin"-pari käytössä(kumisaappaissa) mutta ilmeisesti uudempi koska ei ole bakeliittia.
Nuo on todella hienot sekä autenttiset ja Martsi osaa varmasti arvostaa  ;)

Kannattaa kokeilla mutta en menis vannomaan tuosta öljystä.Itelleni jääny vähän huono kokemus käyttää ylijääneitä Outboard bensiinejä ilmajäähdytteisessä koneessa(talvella) johon kuuluu tuhkautuva öljy korkeamman käyntilämmön takia.
Venemoottorin blokilämpö yleensä alle 70 astetta.
Mutta kyllä se kantsii testata ja tuskin siinä mitään eroa huomaa.

Olin hiukan talkoissa tänään.Purettiin juhlakatoksia terassilta mitä ei voi talveksi jättää.Työssä meni alle puoli tuntia ja loput yli 6 tuntia meni lounaalla ja keskustellessa kaikkia osapuolia kiinnostavista asioista.Lähtiessä sain vielä pullon väkevää Virolaista viinaa palkaksi(lääkkeeksi) vaikken todellakaan ollut mitään vailla.Mutta hyvä puoli se että sovittiin samalla ensiviikolle oikeampaakin työtä eli kevyttä metsänraivausta.Hyvä aika tehdä nyt kun lehti on pudonnut.

Nythän tän ilmaston lämpenemisen takia havuupuut kuolee vähitellen(raja siirtyy pohjoisemmaksi) ja lehtimetsät ottaa voiton täältä etelän rannikolta alkaen Suomessakin.Olen huomannut sen alkaneen jo.

Martti,en kyllä nyt muista aiemmista kirjoituksista että missäs kämpillä asuitkaan sen mettäkeikan ajan?
Raikasta touhua kuuluu olevan muttei sitä jokapäivä viitsisi niin elää,en minä ainakaan nykysin enää  :)

Lokakuu 22, 2015, 19:25:46 ip
Vastaus #5816

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kylläpähän nuo saappaan lämmittimet ihan kelpo tavaralta vaikuttaa. Voip olla että joku päivä tulen käymään kun säät suosii. Ja noita Markun pyöriä käyn mielelläni ihailemassa, nuo kaksi- kolmekymmenluvun vehkeet kun on eniten mieleeni. Kahtoo nyt viihtiikö noita öljyjä tankkiin työntää.

Hannu, ukin ja enon 70-luvulla tekemä mökki. Ei ole modernisoitu sen jälkeen. Olisin voinut kyllä vanhempienkin luona olla yöt. Eikä tämä oikeastaan ole edes työreissu vaan mökkeilyloma, mutta päädyin sitten kuitenkin pari päivää metsähommaa tekemään. Huomenissa löysä päivä ja lauantaina kotiin. Ei tällaisessa tosiaan vakituiseen asuisi, mutta kun elelee kerrostalossa niin hyvää tekee välillä saada vähän vastapainoa. Kerrostalossa korostuu minusta juuri se toinen ääripää, eli liika asumisen helppous. Jotain siitä keskeltä tarttisi.

Raahasinpa muuten ukin kirjoituskoneenkin tänne. Meinasin ryhtyä kirjoittamaan aiheesta kokemuksellinen autenttisuus, mutta hajalla tuokin. Taitaa vaseliinit mönjäytyneet rattaasta, joka päästää aina merkin lyönnin jälkeen kelkkaa määrätyn verran eteenpäin. Tuonne kun pikkuisen laittaisi sitä kylältä haettua valopetroolia niin notkistuisi, mutta sitä varten tarttisi ruuvimeisselin ja se on salmen toisella puolella IC:n työkalulaukussa. Saunahan se jo alkaa lämmin olla, eiköhän kirjoittamiset jää huomiseen.

Lokakuu 22, 2015, 19:35:46 ip
Vastaus #5817

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kyllä on ollut ns. itäpyöräromantiikkaa koko päivä. Heräsin viiden aikaan kylmyyteen. Valopetrooli oli vähissä niin lämmitin ei jaksanut aamuun saakka. Siinä sitten turasin aamiaiset ja kahvit kynttilän valossa kun kaasulampusta oli kaasu loppu. Soudin pimeässä salmen yli ja ajoin sateessa mummolaan. Ensi töikseni lyhensin traktorin vinssin vaijeria. Yksi säiekimppu oli purkautunut n. viiden metrin matkalta. Tukkeja vedettiin metsäkoneen uran viereen isukin kanssa ja muutama muita puita vasten jäänyt kaadettu puu vedettiin kumoon. Pari tuntia pilkoin puita ja sitten pari tuntia raivaussahalla sateessa. Nyt märkänä, kylmissään ja nälkäisenä tarttisi vielä lähteä hakemaan 30 km päästä valopetroolia ja kaasupatruuna lamppuun. Mutta eikös metsätyö, nälkä, kylmä, märkyys, rikkinäiset laitteet ja tyhjät polttoainevarastot kuulu juuri IC-pyörät synnyttäneen kulttuurin perintöön?

Ja minä kun luulin että minulla on ollut hankala päivä. Heräsin aamu 5:ltä jonkin sorttiseen perus vitutukseen, ja keitin aamukahvit savon voiman tarjoamalla virroilla. Koko päivä on muutenkin vaan ollut sitä perse edelle puuhun kiipeämistä, niinkuin ne päivät joskus tuppaa olla. Eikä semmosille päiville auta mikään, ja vaikka mitä tekis, tai olis sitten tekemättä.

No, helpollahan minä oon päässyt kun lukee tuota Martin, ic-kulttuuripäivän viettoa. En hommaa ic:tä jos se teettättää tuommosta.  :(
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 22, 2015, 19:37:50 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Lokakuu 22, 2015, 20:10:32 ip
Vastaus #5818

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Hannu, ukin ja enon 70-luvulla tekemä mökki. Ei ole modernisoitu sen jälkeen. Olisin voinut kyllä vanhempienkin luona olla yöt. Eikä tämä oikeastaan ole edes työreissu vaan mökkeilyloma, mutta päädyin sitten kuitenkin pari päivää metsähommaa tekemään. Huomenissa löysä päivä ja lauantaina kotiin. Ei tällaisessa tosiaan vakituiseen asuisi, mutta kun elelee kerrostalossa niin hyvää tekee välillä saada vähän vastapainoa. Kerrostalossa korostuu minusta juuri se toinen ääripää, eli liika asumisen helppous. Jotain siitä keskeltä tarttisi.

No niinhän se olikin juu nyt muistin heti.
Ehdin jo kirjoitella pitkät pätkät ja avautua omista asumisistani mutta ehkä hyvä että akut loppui varoittamatta näppiksestä ja kun uusin akut,onnistuin hävittämään kaiken tekstin ;)

Lyhyesti; Jotain siitä keskeltä-minä olen kai sitten onnistunut saavuttamaan sen.
Mukavuuksia on mutta monet arkirutiinit vaatii viitsimistä,kuten talous- ja pesuveden lämmitys puilla,kaasulla tai sähköllä kattilassa.Suihkua ei ole mutta sauna on ja lämmitetty kompostivessa ulkorakennuksessa.
Puita pääsee hakkaamaan milloin huvittaa ja omalle pihalle pääsee aina kun oven avaa ja muutenkin voi remuta niinkuin parhaakseen näkee.
Hiukan enemmän haastetta tulee sitten kun on joku pitempiaikainen työrupeama ja lähtö aamulla kotoa talvella.
Siitäkin on silti aina selvitty ja juuri nyt ajattelin taas nostaa varustelutasoa hankkimalla sen lämpöpumpun lopultakin.
Vedet olen tosiaan järjestänyt ihan vaan puutarhaletkuja pitkin ympärivuoden,samoin harmaavesiviemärin.

Ymmärrän siis oikeen hyvin että kerrostaloelämä ei vaan sovi kaikille,minullakin olis aina mahdollisuus siihen tai hyvin varustettuun rivariin mutten vaan halua.Kesällä käytiin katsomassakin pari taloa tässä kylillä(työni puolesta kunnalla) mutten niitä sitten halunnutkaan itselleni vaan suosittelin yhdelle kaverilleni joka asuu kaupungissa  ;D

Lokakuu 22, 2015, 20:21:33 ip
Vastaus #5819

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Raahasinpa muuten ukin kirjoituskoneenkin tänne. Meinasin ryhtyä kirjoittamaan aiheesta kokemuksellinen autenttisuus, mutta hajalla tuokin. Taitaa vaseliinit mönjäytyneet rattaasta, joka päästää aina merkin lyönnin jälkeen kelkkaa määrätyn verran eteenpäin. Tuonne kun pikkuisen laittaisi sitä kylältä haettua valopetroolia niin notkistuisi, mutta sitä varten tarttisi ruuvimeisselin ja se on salmen toisella puolella IC:n työkalulaukussa. Saunahan se jo alkaa lämmin olla, eiköhän kirjoittamiset jää huomiseen.

Oisit vaan ottanu kirjotukoneen saunalle mukaan ja nostanu sen sinne lauteille tai peräti kiukalle,kyllä ne rasvat siitä ois notkistunu ilman petrooliakin  ;D

Hyviä löylyjä vaan-tai jälkilöylyjä.Varmasti maistuu tuommosen rämpimisen jälkeen :)