Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4512347 kertaa)

Heinäkuu 09, 2015, 23:05:19 ip
Vastaus #5370

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Rassasin Mamiya 1000DTL kameraa. Ostin loppiksesta epäkuntosena ja epäkuntonen se oliki. Viliminsiirtovipu löi tyhyjää ja se otti kiinni jos nappautti kampeen ja vähän väännätti sitä alaspäin. Aattelin kokkeilla saako toimimaan ja sitten jos toimis niin kokkeilla sen chinoflex 1:3.5/200 ja mamiya 1:2.8/35 laseja. Eihännuo mittään huippulaseja oo, mutta sen näkkee.

Vipua herkistellessä ja valotusmittaria säätäessä katkesi tuon alemman valkosen rissan kautta tuon pitkän jousen toiseen päähän kiertelevä ketju. Onneksi oli varaosakamera.

Ketju mennee messinkiselle filminherkkyysrissalle joka on aika-asetusakselilla, tuolla kirkkaan nupin alla. Eli kun aika-asetusnappia ja samalla filminherkkyysasetusta kääntää, kääntyy rissa ja ketju liikuttaa vasemmassa reunassa näkyvää isoa pyöreää valotusmittaria, jolloin etsimessä näkyvä viisari liikkuu. Pitäis toimia niin, että kun aikaa pienentää tai filminherkkyysasetusta pienentää niin viisari menee kohti miinusta, mutta se ei menny jostain syystä nuin. Tuota rissaa saatto kääntää kierroksen kireämmälle suhteessa aika-asetusnappulaan, mutta silloin viisari oli kaikilla ajoilla miinuksella. Jos taas rissaa vapautti kierroksen näytti viisari kaikilla ajoilla plussaa, eli että ylivalolle menis. Ja tietenkään en älynny kokkeilla valomittausta ennenku aloin ettimään syytä viritysvipuvialle. Vipuvika oli heleppo, tartti vain liotella jousihakojen rasvoja ja laittaa uutto öliyä hammastikulla.

Nyt vaikuttaisi mittari olevan tolkussaan ainakin 400:lle filmille.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2015, 14:02:10 ip kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Heinäkuu 10, 2015, 08:11:23 ap
Vastaus #5371

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tännään oes ohjelmassa nurmikon leikkuuta ja nurkkapäetten rimmausta, polttopuihin sahhausta, viemärin muurausta saunan lattiaan, akkrikaatin kassausta ja siätöö. Ja kalassakkii pitä keretä käävä.  ::)

Ensin pittää kuitennii tutkia mikä tuli leikkuriin kun terät ei lähe pyörimään, vipu jumi puoleenvälliin eikä suostu liikkumaan kunpaankaan suuntaan, ei irrota eikä kiristä hihnoo. Ja rimmerikkii pittää herätellä henkiin viime kesän jäliltä. Saha on onneks timmikunnossa, ja kuivapetonijakkii oun jo valamiiks hommannu, ei muuta kun alakaa touhuvammaan. :-\

Ja sitten kun nuo oun tehny nii Rouva kyllä keksii mulle uutta tekemistä. 
Vuan jos en ihan kaekkia kerkii tännään tekemään, niin jätän nuo muut jottii ei niin tärkeet hommat syssymmälle, ja kään vuan kalassa.  :-\
-pena-

Heinäkuu 10, 2015, 09:57:07 ap
Vastaus #5372

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Vuan jos en ihan kaekkia kerkii tännään tekemään, niin jätän nuo muut jottii ei niin tärkeet hommat syssymmälle, ja kään vuan kalassa.  :-\

Ai että nyt kyllä rupes naurattamaan-ja ihan iäneen ;D
Ennenkuin kerkesin viimeisen värssyn lukemaan-olin ajatellu ehottaa juuri samaa:kalastusta mutta onneks älysit Itekkin  :)

Minäpä laitoin aamusta "uuden"vanhan ketjun moottorpolokupyörään.Exä oli jo venynyt yli kiristysrajan vajaan vuoden ajoilla ja tää uuskin otettu eräästä autioliiteristä ukin vanahasta mustasta pyörästä.Paksut oli varastotervat päällä,saa nähä mitä paljastuu alta kun kariseevat pois koeajolla.
Jatkopala piti niitata ja värkätä semmonen eriskummallinen joka sopii uros- ja naaraslenkin väliin eli bi-sexuelli.
Kai niitä ois saanu kaupastakin,ainakin Ameriikan puolella näkyi olevan mountein pyörissä..  :-\
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2015, 10:03:20 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Heinäkuu 10, 2015, 19:07:19 ip
Vastaus #5373

Harri Kauranen

• Vieras
No päivä töissä ja sit piti mennä veneileen kesän ekan kerran.Ilma oli vielä siedettävä,kun rantaan pääsin,mutta sit yhtäkkiä taivas repes ja vettä tuli ihan hulluna.Elikkä jäi kyllä veneilemättä.

Heinäkuu 10, 2015, 20:26:30 ip
Vastaus #5374

Arto Juntunen

• Vieras
Otin kuvatuksen sittiäisestä paskakökkälettä työntelemässä työpaikkani lähellä.
Tunsin yhteenkuuluvaisuutta ötökän kanssa siksi että "paskan" kanssa olen itsekin usein
mielestäni tekemisissä. Tuo että ötökäinen meni pökäleestä sivummaksi kamerakännykkäni
huomatessaan sopi oikein hyvin minulle koska työpaikkani "paskasta" olen lomalla eli sivussa 9.8. asti. :)

-aju-

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 11, 2015, 15:08:06 ip
Vastaus #5375

Harri Kauranen

• Vieras
Aamupäivällä jouduin väsäämään uuden sahapukin.Vanhalla illalla lämmitetään sauna,oli ihan paska.Tein vain 55 senttiä leveen,mahtuu rengaspinojen viereen kun sen suojaan laittaa.Hyvä tuli,tuli koitettuakin jo.

Heinäkuu 11, 2015, 17:26:29 ip
Vastaus #5376

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Keskikoon Mamiyan jumittuneen sulkimen huolsin. Hommaan ei löytynyt mitään kunnon ohjeita ja kun sulkimelle saakka pääsin niin hiukan tuli pupu pöksyyn. En viitsinyt koko roskaa aukoa kokonaan ja tehdä täyttä putsausta sekä voitelua. Tyydyin vain herkistelemään sulkimen sieltä mistä mahtui. Pitkät ajat jäivät vähän hitaiksi, mutta jääkööt nyt toistaiseksi. Tässä mallissahan on oma sulkimensa jokaisessa objektiivissa, ja kun minulla on tuohon vain tuo yksi ainoa objektiivi niin ei viitsinyt riskeerata muuten hyväkuntoista lasia. Rompetorilta sattui mukaan tukeva vanha japanilainen alumiinijalusta, eli nyt pääsee kuvaamaan hitailla filmeillä todella hienorakeista jälkeä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 11, 2015, 19:14:45 ip
Vastaus #5377

Jaakko Latvanen

• Vieras
Puuvajan kuistin ettee väsäsin uuven askelman.  Kestopuusta, kaksnelosesta, ruuveilla kassaan.  Tai alotin jo eilen, puunsuojalla vetelin osat.  Tännää ruuvasin kassaan, otsalauvat jäi vielä laittamatta.  Ne meinasin ensin laittaa entiset, mutta päätin laittaa uuvesta tavarasta nekin.  Eikä oo käypästä ennenko käyp maanantakina sahalta hakemassa.  Pittää yrittää kaikki mitä korjaa tehä sillä asenteella, että 20 vuotta kestää.  Meinaan, ettei tarvihe ennää ite uuvestaa korjata sammaa paikkaa.  Jos sattuu kasivitosena vielä henki pihisemmää, ni tuskin ennää pientalossa elelee.  Jos elelee, ni ei kuiteskaa ennää kestä työkalut käsissä eikä saa käsistää tippuneita maasta ylös.  Ko ei meinaa ylettää nytkää.  Sen saman pihavajan katon päädyistä pitäs seuraavaks otsalauvat vaihtaa; rakentaja jättäny niihi kulmapellit laittamatta, ni lauta on sammaloitunu ja lahonnu yläsyrjältää.  Niihin ei ainakaan miun tarvihe ennää toista kertaa ruveta...

Tuon laiton jälkee onnistuin vielä karkaamaan kawalla ajelemmaan; 50 kilometriä vaan tuli mittariin, mutta aika umpisessa olin välillä.  Ja viimesessä maastopätkässä vielä löyty sen verran kurppaa, että onnistuin kurraamaan ittein ja pyörän.  Mutta hauskaa oli, ko en varsinaisesti kiinni jääny kuitenkaa, ajamalla meni koko ajan.  Leikkienduro on mukava peli, sillä näkkee kaikennäköstä.  Eilisellä ajelulla lyllers mäyrä eessä metsäpolulla, pysähyin kattomaan.  Kameraa ei ollu matkassa, eikä sitä ois ehtiny kaivaa, vaikka ois ollukkii.

Huomasitko Martti muuten että kirjotin edittiä tuonne iiseejuttuun sillä aikaa ko olit vastannu; miun ajatuksia ja höpinöitä kaasareista ja niijen säätämisestä.

jaakkovaakko

Heinäkuu 11, 2015, 20:02:11 ip
Vastaus #5378

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
550km ajoa Rukalle,piti välillä vesisateessa riisuutua ja laittaa ajokamojen alle lisää vällyjä ::)   +18 keli muuttui +9 :o
Just kerkes Rukamarkettiin.No saunassa tarkenee...
Aikas paljon oli pyöriä liikkeellä...
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Heinäkuu 11, 2015, 20:24:00 ip
Vastaus #5379

Jari Eronen

• Vieras
Tänäänkin tuli pari-kolmekymmentä km ajeltua mopolla.
Jyväskylän keskustaan saapui iltapäivällä arviolta 300 Harley Davidson -pyörää kuljettajineen. Po. harrastajilla oli kuulumisten mukaan Laukaassa kokoontuminen 1700 yksikön voimin. Torstaista sunnuntaihin kokoontuvat.
Paljon oli kaupungilla hämmästelijöitä, harrastajia ja muita kiinnostuneita. Kyllä erilaista mallia ja kuosia mahtui tuohonkin määrään HD:tä.

Heinäkuu 11, 2015, 21:38:36 ip
Vastaus #5380

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä lie ollut H-D miitinki?  Oma H-D vielä työn alla.....
Onko tuonne punkaharjun miittinkiin miten lähtiöitä....
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Heinäkuu 11, 2015, 22:22:36 ip
Vastaus #5381

Jaakko Latvanen

• Vieras
Edellisellä sivulla kerroin tehneeni puuvajan etteen ihan uuven portaan.  Olin just saanu runkorakenteen valmiiks, kantta oli vielä vailla, ko pyrähti paikallinen rakennustarkastaja paikalle.  Kyllä syynäs tarkasti rakenteen, monelta puolelta, mutta niin vaan lopuks päästi leimansa rakenteeseen!  Ja sitten kiireesti muihin hommiin, mitä tuntuu sillä ammattikunnalla riittävän.

Laitan kuvia liitteenä.

Jaakkovaakko

Heinäkuu 12, 2015, 10:41:06 ap
Vastaus #5382

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Huomasitko Martti muuten että kirjotin edittiä tuonne iiseejuttuun sillä aikaa ko olit vastannu; miun ajatuksia ja höpinöitä kaasareista ja niijen säätämisestä.

jaakkovaakko

Huomasin joo, kiitokset neuvoista. On noita tullut lueskeltua jos jonkinlaisilta nettisivuilta, mutta tuossa tuli pari hyvää itselle uutta käytännön vinkkiä.

Olin tuossa toissapäivänä Hämeenkyrössä IC:llä käymässä ja hautuumaan parkkipaikalle ajelin. Minulla on ollut tapana käydä lähes aina katsomassa paikkakunnan hautuumaa ja kirkko sekä juna-asema, jos sellainen on. Hautuumaa kertoo aika paljon paikkojen historiasta jos sitä osaa lukea oikein ja kirkkoarkkitehtuuri on kaunista. Juna-asemat myös. Kauneutensa lisäksi ovat muutenkin jollain tapaa erityisen mukavia paikkoja.

F.E. Sillanpään haudat, kappelit sun muut oli jo käyty ihmettelemässä. Vilkaisin IC:n kytkinvaijeria. Olin nimittäin aiemmin tehnyt siihen hiukan väliaikaisen viritelmän jonka olin myös unohtanut korjata pidempiaikaiseksi. Olihan se vähän huolestuttavaksi päässyt ja aloin pieneen vaijeriremonttiin. Ei siitä sen kummempaa, pientä säätöä vaan ja kun yksi prikka hävisi nurmikkoon niin väliaikaiseen vaijeriin tuli sitten vieläkin väliaikaisempi viritelmä lisäksi. Pitää laittaa myöhemmin tänään tuonne harrastekuviin vaikka kuvallinen todistus siitä säädöstä.

Sitä minä tässä olen yrittänyt jo alusta asti sanoa, mutta juttu on alkanut rönsyilemään, että siinä hautuumaan parkkipaikan reunalla värkkäillessä ajeli Foordi viereen. Ovi aukesi ja ulos astui varmaan melkein 80-vuotias mummeli. Saman tien kun oli astunut ulos, tokaisi, jotta "vanha iiseekö se siinä on?" Vastasin, että tokihan se iisee, ja vanhus alkoi kertoilla IC-muistoistaan.

Hänellä ja miehellänsä oli ollut samanlainen ennen kuin oli varaa ostaa autoa ja olivat sillä reissanneet sekä arkena että pyhänä, lähellä ja kaukana. Kaksi päällä olivat vähän pidempääkin reissua ajaneet nuorempana. Mummeli kertoi, että kyllä sillä melkein aina kotiin päästiin, mutta että nuori mies kyykyllään IC:n vierellä on varsin tuttu näky. Tuumasi, että ei ne ajat näköjään mihinkään muutu. Miehensä oli kaikki korjaukset itse tehnyt ja paljon pientä laittamista oli riittänyt. Myöhemmin, kun oli jo auto hommattu, IC oli vaihdettu Soliferin mopoon. Juttukumppani lähti käymään hautuumaalla ja tuli jonkin ajan päästä takaisin, juuri kun olin käynnistelemässä pyörääni. Se lähtikin käyntiin, niinkuin se nyt lähtee, ihan mukavasti. Mummeli huusi vielä moottorin äänen yli, että "lähde nyt äkkiä ajamaan kun se on vielä käynnissä".
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 12, 2015, 10:43:48 ap kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 12, 2015, 17:52:51 ip
Vastaus #5383

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jaa se on Martti pyörähtänyt ihan tässä meidän kulmilla. Ajelit varmaan maisematietä pitkin?

Mummot tietää nuo hommat ja ymmärtää :) Ent tyttöystävän, nykyisen vaimon Iida-mummo aikoinaan sai nuoren miehen hyville mielin, kun mummo tartti kyytiä johonkin kaverinsa luo, ja kun oltiin siinä käymässä muutenkin niin toki lähdettiin heittämään. Ja mummo totesi kun pihalle tultiin että "jaa, pääsee kerrankin hienosti oikeen Saapilla", kun näki ysikuutosen pihassa :)

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 12, 2015, 21:42:37 ip
Vastaus #5384

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ostin TomTomin, ihan paska laite, pyytää kääntymään takaisin. Nokian vehje vaan laski uuden reitin.