Tämä on jo eilistä, mutta kun täällä ei nuo vuorokaudenajat ole niinkää rytmiä määrittelevät, niin menköön.
Siis eilennä, kun olin jallittamassa isoa, kuulin väylälle kun emäntä karjaisi kotiäänellä, että "TÄNNE!". Sitten kuului jotain piipittävämpää ääntä (vieraamme). Olin juuri päässyt lähtemään vuorollani ja edennyt muutaman satametrisen alavirtaan. no eihän iinä auttanut kuin kuuliaiseti kokka vaahdoten soutaa mökkirantaamme, jossa muistin, että olihan mulla moottorikin....
Teputtelin pikavauhtia mökille frouvalle ilmottautumaan lakki kädessä. No eipä hätää, koirat vaan oli karanneet, käsky ei ollutkaan minulle

No vaan olihan mulla oikea syykin käydä mökillä. Aikaisemmista vuosista poiketen päätin tänä vuonna laittaa lohensoudun uusiin puihin, perusteellisesti. Opettelen uuden uistinsolmun!!! Etsin netistä vaihtoehtoja ja päädyin ns. "rapalasolmuun" aikaisemmin käyttämäni kiristyvän liukusolmun sijaan. Laitoin Nilsun ja Emman uimaan uusin konstein, hyvältä tuntui...
Lähtöpaikalta noin satametriä, montunpäällä kosahti, Emmaa vietiin niin vaudilla, että en pystynyt myötävirtaan soutamaan perässä. Rullasta loppui siima (250m, 40 kg punottua), koitin siinä vavalla taiteilla sopivasti löysiä ja kelata siimaa varastoon. No sehän ei tyhjälle puolalle alkanut kerääntymään vaan reservi oli nolla. Mainittakoon, että Mitchell-kelassa poka oli ollut niin piukalla kun uskalsin monofil-peruketta (0,45mm) ajatellen kiristää. Lopulta siima löystyi ja ajattelin, että peruke petti, mutta kelattuani siiman, huomasin että "rapala"-solmu oli antautunut.
Tulin siis mökille tarkastamaan solmun rakenteen uudelleen netistä. No tuo viimeinen hännän pujoitus oli jäänyt tekemättä...
Kun yleensä kalamiehet valehtelee saalispainot ja varsinkin nuo karanneet, niin sanotaan nyt tällä vuodesta -77 alkaneella Teno kokemuksella, että kala oli n. 22kg! Vähentelette siittä liiottelulisät ja muut oman maun mukaan.
ps. lisää sormisuolaa antoi veneisäntä, kun kerroin hänelle puhelimella kuulumisia: "voi vi..u, teitkö tuollasen mokan?!?....anteeksi, en tarkoittanut....
[ylläpito on poistanut liitteen]